Skip to main content
Ik ben sedert deze week Belgacom TV-klant, maar stel vast dat bij HD-zenders (voorbeelden: Een HD, VTM HD) er een vertraging is tussen het weergegeven beeld en het bijhorend geluid. Bij niet HD-kanalen verloopt de weergave beeld/geluid prima.

Hoe kan dit opgelost worden ?

beste

het is normaal dat op de HD posten het beeld en geluid de eerste seconden niet gelijk lopen.

mvg,

Ik heb me al dikwijls afgevraagd hoe dit juist werkt dat synchroniseren van beeld en geluid want zoals je zegt in het begin lopen die niet gelijk en na een korte tijd lopen die synchroon . Is dit in de decoder dat dit gebeurt en hoe ?

beste

het zou te maken hebben met hoe snel de decoder de audio stukjes in sync heeft met de video stukjes. de manier van encoderen van TV beeld maakt dat video en de audio op verschillende posities in de video kunnen zitten. daar is wat processing voor nodig in de decoder om de video weer met de juiste audio te linken. bij HD is de compressie hoger en zitten video en audio verder uit elkaar, vandaar dat het iets meer moeite/tijd kost om audio/video te syncen

mvg

Bedankt voor de uitleg Xenne.

Ik heb pas een Hogesnelheids-HDMI-kabel (garandeert ook transmissie van 1.080p-video) gekocht (in solden) met goudconnectors, en de oude gewone vervangen. Overschakelen van scart (iki heb ook nog 2 scarts lopen van de V3-decoder via 2 DVD-HDD-recorders naar de TV en dus start de TV altijd geforceerd op scart1) naar HDMI gaat nu veel sneller, en ik heb de indruk dat ook de sync van het geluid nu sneller volgt in HD en het beeld is ook zelfs duidelijk nog een stuk beter in HD. Het resultaat is alleszins beter dan ik verwacht had. Nochtans heb ik nog steeds een nu bijna 4 jaar oude 37' HD-ready...

Ja inderdaad sinjoor71 met HDMI blijf je gewoon in digitaal werken en heb je geen verlies door omzettingen zoals bij scart van digitaal naar analoog.

Digitale signalen hebben veel minder last van ruis, wat daarom ook grote voordelen biedt aan de HDMI-kabel. Ook is de beeldoverbrenging van een HDMI-kabel van veel hogere kwaliteit in vergelijking met een SCART-kabel, dit zorgt dus voor een hogere beeldkwaliteit. HDMI-kanalen ondersteunen echter geen teletekst-signalen in tegenstelling tot SCART die dit wel doet.

@xenne evenees bedankt voor de uitleg.

@Sinjoor71: Ik hoop dat je geen peperdure kabel hebt gekocht. Een HDMI kabel van zogezegde superkwaliteit van bv Monster is namelijk evengoed als zijn goedkope variant van merk X.

Idem voor zogezegde dure, speciale audiokabels of speakerkabels... allemaal marketing ipv gebaseerd op technische kenmerken.

dat dacht ik eigenlijk ook, daarom koop ik altijd hdmi kabels van enkele euro's. maar blijkbaar is z'n beeld toch beter met die kabel? 't kan natuurlijk ook inbeelding zijn, en 't waren solden, dus 't prijskaartje zal nog wel meevallen (hoop ik)

mvg

Sinjoor was nu zo content met zijn aankoop en nu ga hem weer deprimeren ;)

Neen hoor, zo snel ga ik niet down...;) Het was er een van Philips, voor 35 €, 1,5m lang, 4 x 1080p+, 24k gold connectors. En het is wel degelijk een verbetering hoor. De vorige HDMI was er een gewone (bij de decoder geleverd). Al ik bij het opzetten van de TV van scart naar HDMI schakelde duurde dat 3 à 4 seconden voor er beeld en klank kwam. Nu is dat ca. 1,5 seconde.

Ik heb wél een dure Monsterfilter moeten plaatsen toen ik 4 jaar geleden mijn flatscreen kocht. Die viel gewoon uit door foutstromen op het net. Ik heb toen wél ook een (dure) Monster scartkabel met goudcontacten cadeau gekregen van Van denborre om tussen mijn toen bijna nieuwe DVD-HDD-recorder en de nieuwe TV te zetten. Ik was daar toen content van, want het analoge beeld was toen zelfs beter dan dat van de TV, maar dat lag misschien ook aan de betere tuner van de DVD-recorder ? ik ben niet zo gauw van iets overtuigd dat het beter is. Ik had toen ook geen vergeljkingspunt omdat ik van een beeldbuis TV kwam. Nu dus wél. En 't is nu duideljk beter. En zoveel heeft dat nu ook niet gekost hé xenne....Tong uitsteken

En wat de betere sync van het geluid bij HD betreft, dat kan ik niet 100% zeker zeggen, het kan ook een (toch sterke) indruk zijn.

Sync zal idd een indruk zijn want technisch gezien blijft het identiek hetzelfde proces.

Beste ricy,

ik krijg met mijn HDMI aansluiting wel teletekstsignaal binnen, of begrijp ik het verkeerd ? (Ik heb geen scart aansluiting meer).

het tt signaal zat bij de scart op de kabel - vandaar dat je tt nog kan aanspreken met de afstandsbediening van de tv

bij hdmi zit er geen tt signaal meer op de kabel - tt wordt uit de decoder aangesproken met bakje van belgacom

mvg

axs, ik wil je best geloven. Maar ik ervaar sowieso die korte synchronisatieovergang amper als storend. De langere wachttijd als ik van scart naar HDMI schakelde vond ik wél soms vervelend, en dat is nu opgelost. Die kabel geeft het signaal dus sneller door, want hij heeft een hogere transfert capaciteit..

Ik zie dat xenne al in mijn plaats geantwoord heeft en ik zou het niet beter kunnen uitleggen ;)

Inderdaad het TT signaal wordt via de scard kabel doorgegeven aan de TV en dit word via de hdmi kabel niet doorgegeven en is ook de reden dat het klokje die op mijn TV (rechts onder in het scherm weergegeven) niet meer sychroon loopt en ik die van tijd tot tijd moet manueel juist zetten.

waarvoor mijn excuses:)

mvg

excuses aanvaard 🙂 .

Nee, nee doe zo voort, hoe meer informatie we krijgen des te beter

groetjes.

Bedankt iedereen voor jullie antwoorden !

Reageer