Beantwoord

HD televisie

  • 7 December 2016
  • 41 reacties
  • 1891 Bekeken

  • Rising star
  • 10 reacties
Hoe kan je zeker zijn dat de beeldkwaliteit van de zender overeenkomt met HD?
Wij zijn overgestapt van Telenet naar Proximus en hebben de indruk dat het beeld minder scherp is. Bij Telenet had men steeds een HD melding bij de zender. Dit hebben we niet meer.
icon

Beste antwoord door KimB 8 December 2016, 13:21

Bekijk origineel

41 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Dag Lots,

Kan je mij even je klantnummer via privébericht doorsturen? Dan bekijk ik dit even voor je.

Mvg,

AndyM

Het Proximus-team
Reputatie 7
Badge +1
Hoe kan je zeker zijn dat de beeldkwaliteit van de zender overeenkomt met HD?
Wij zijn overgestapt van Telenet naar Proximus en hebben de indruk dat het beeld minder scherp is. Bij Telenet had men steeds een HD melding bij de zender. Dit hebben we niet meer.


Als je op de info knop van je afstandsbediening drukt zie je rechtsonder of de zender in HD is of niet. Klopt wel met de beeldkwaliteit. TN is beter en heeft meer HD zenders dan PX. Maar misschien komt daar in 2017 verandering in. PX is meer op Franstalig gericht terwijl TN meer naar de Vlaamse toe gaat qua zenderaanbod.
Hoe kan je zeker zijn dat de beeldkwaliteit van de zender overeenkomt met HD?
Wij zijn overgestapt van Telenet naar Proximus en hebben de indruk dat het beeld minder scherp is. Bij Telenet had men steeds een HD melding bij de zender. Dit hebben we niet meer.


Als je op de info knop van je afstandsbediening drukt zie je rechtsonder of de zender in HD is of niet. Klopt wel met de beeldkwaliteit. TN is beter en heeft meer HD zenders dan PX. Maar misschien komt daar in 2017 verandering in. PX is meer op Franstalig gericht terwijl TN meer naar de Vlaamse toe gaat qua zenderaanbod.


Is Telenet HD echt merkbaar beter dan Proximus HD?
Reputatie 7
Badge +1
Neen, ik zie geen enkel verschil. Ik heb beiden, TN zowel met digicorder als met CI+-module, en Proximus met V4-decorder. Zoal Antoon1 zegt, is het aanbod van TN in HD zeker uitgebreider voor nederlandstaligen met o.a. de 3 NPO's in HD. Proximus is dan weer beduidend beter voor de opnamemogelijkheden, met onbeperkt simultaan opnemen in de cloud.. Bij TN gaat alles op de digicorder met 500GB HDD (wél max. 2 simultane opnames) , en die is redelijk snel vol als je niet regelmatig bijkijkt. Ik heb moeite om die boven de 20% te houden, waar die van mijn V4 rond de 70% hangt door het nPVR-systeem. Daarom neem ik van TN sommige dingen (vooral sport van Eurosport 1 en 2 in HD bij TN) op via de CI+-module op een USB-stick (wél een Smart TV vereist). Ook is TV replay in de meeste combinaties gratis en maar 5€ met doorspoelmogelijkheid, terwijl je hiervoor bij TN Play 10€ betaalt, zij het dan met een extra VOD aanbod, wat enkel interessant is als je dat nuttig vindt.
Reputatie 7
Badge +1
Neen, ik zie geen enkel verschil. Ik heb beiden, TN zowel met digicorder als met CI+-module, en Proximus met V4-decorder. Zoal Antoon1 zegt, is het aanbod van TN in HD zeker uitgebreider voor nederlandstaligen met o.a. de 3 NPO's in HD. Proximus is dan weer beduidend beter voor de opnamemogelijkheden, met onbeperkt simultaan opnemen in de cloud.. Bij TN gaat alles op de digicorder met 500GB HDD (wél max. 2 simultane opnames) , en die is redelijk snel vol als je niet regelmatig bijkijkt. Ik heb moeite om die boven de 20% te houden, waar die van mijn V4 rond de 70% hangt door het nPVR-systeem. Daarom neem ik van TN sommige dingen (vooral sport van Eurosport 1 en 2 in HD bij TN) op via de CI+-module op een USB-stick (wél een Smart TV vereist). Ook is TV replay in de meeste combinaties gratis en maar 5€ met doorspoelmogelijkheid, terwijl je hier bij TN voor Play 10€ voor betaalt, zij het dan met een extra VOD aanbod, wat enkel interssant als je dat nuttig vindt.
Reputatie 5
Badge +3
De beeldresoluties vd decoder bij Px versus Tn zijn hetzelfde, 720p of 1080i, dus in principe moet de beeldkwaliteit dezelfde zijn.
De HD melding zie je ook op de decoder staan of in de infomenu. (blauwe balk)

mvg.
Reputatie 6
Badge +2
De beeldkwaliteit van HD zenders is zowel bij Proximus als bij Telenet even goed, beeldkwaliteit van SD zenders daarentegen is bij beide providers verschillend, bij Telenet is die beter dan bij Proximus, bij dat laatste is het zodanig slecht dat alsof men naar een analoge TV zender kijkt.
Ik kan het weten want ik heb net als Sinjoor digitale TV bij beide providers.
Wat de opnames betreft: het doorspoelen van opnames op mijn V4 decoder verloopt een beetje met hakken en sloten en als ik niet oppas zou het nog durven verspringen als ik overschakel op normale weergave, op mijn TN digicorder daarentegen verloopt het doorspoelen veel vlotter en zonder verspringen.
Besluit: ik neem momenteel enkel programma's op die op één en Canvas uitgezonden worden, programma's op commerciële zenders zoals VTM, Q2, VIER, ...enz neem ik op mijn TN digicorder op zodat ik de reclame vlot kan doorspoelen.
Programma's die op de 3 NPO zenders worden uitgezonden worden neem ik uiteraard ook mijn TN digicorder op aangezien ik die zenders in HD ontvang, van zodra die 3 zenders bij Proximus in HD beschikbaar komen zal ik dan overwegen om de programma's ook op mijn V4 decoder op te nemen.
Reputatie 3
Badge +1
had in de tijd ook telenet en proximus waar ik vond dat telenet duidelijk beter beeld gaf zowel in hd of sd, heb nu een schotel dat is pas goed beeld
Iedereen bedankt voor de reacties. Wij hebben het vermoeden dat we geen zenders in het aanbod hebben in HD kwaliteit. Onze TV lijst komt ook met geen enkele voorgestelde zender lijst overeen. :?
Reputatie 7
Badge +6
Iedereen bedankt voor de reacties. Wij hebben het vermoeden dat we geen zenders in het aanbod hebben in HD kwaliteit. Onze TV lijst komt ook met geen enkele voorgestelde zender lijst overeen. :?
Hebt u de test al gedaan? Dan ziet u of HD voor u beschikbaar is.
www.proximus.be/nl/id_cr_tvcheck/particulieren/producten/andere-producten/televisie/beschikbaarheid-van-proximus-tv.html#/input
volgens de test zou het beschikbaar moeten zijn, maar wij zien ze dus niet 😞
Reputatie 7
Badge +6
volgens de test zou het beschikbaar moeten zijn, maar wij zien ze dus niet :(
Dan zou ik beginnen met de decoder eens zonder spanning te zetten via de knop achteraan en opnieuw aan te zetten na enkele seconden. Als u dan nog geen HD zenders hebt, kunt u alle toestellen eens herstarten volgens de procedure die hier beschreven wordt:
www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_restart_global_restart/particulieren/support/televisie/uw-digitale-tv/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/hoe-herstart-u-uw-toestellen-voor-internet-en-tv.html
Anders moet u toch maar vragen aan de technische klantendienst op 0800 22 800 om alles eens samen met u te bekijken.
Voor de volledigheid: hier vindt u ook de zenderlijst van Proximus TV.
www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_tv_ch_list_set/particulieren/support/televisie/uw-digitale-tv/instellingen-aanpassen/zenderlijst.html
Hey Lots,
Staat je decoder ingesteld op HD.
Welke B-box modem heb je als je een B-box2 hebt of een B-box3 van Sagemcom kan je eventueel je bbox/modem synchronisatiesnelheid aflezen.
Je kunt ook nagaan wat je minimum lijnsnelheid zou moeten zijn om hiermee te vergelijken hier
Reputatie 7
Badge +4
Dag Lots,

Ik heb nog eens nagekeken, zoals Andy je gisteren via privé bericht al gestuurd had, zou je met jouw lijn HD kunnen krijgen moest je maar 1 decoder hebben. Maar ik zie dat je 2 decoders hebt, dus kan je enkel SD krijgen op beide decoders, anders zou je maar op 1 decoder tegelijk tv kunnen kijken.

Mvg,

Kim

Het Proximus team
Beste Kim,

zelfs als we 1 decoder uitschakelen (uit het stopcontact halen) en alles terug opstarten, modem inclusief hebben we nog steeds geen HD

Wat kan de oplossing zijn ?

mvg,
Lots
als we proberen om HD te activeren in de instellingen , systeem krijgen we de boodschap :
uw bandbreedte volstaat niet om programma's in HD kwaliteit te bekijken. Wat nu ?
Reputatie 7
Badge +1
Heb al eens speedtest uitgevoerd. http://www.speedtest.net/nl/ Dit om te kijken. Heb nu 2 TV´s opstaan in HD + Laptop en Tablet en heb 44 Mbps op mijn laptop.
Misschien ligt daar nog geen ADSL/VDSL ?
Reputatie 6
Badge +3
Ik kan 1 decoder uit het system halen en dan heb je wel hd.
Reputatie 7
Badge +1
Ik kan 1 decoder uit het system halen en dan heb je wel hd.

Wat een oplossing. Stuur eens rap morgen een technicus ter plaatse. Het is een nieuwe klant. Heb zelf 2 decoders en geen probleem met 2 tv's op HD. Dit is gewoon te gek voor woorden.
test gedaan en hoogste scoren down 12.41 Mb/s up 0.96 Mb/s en 26 ms , zegt mijn als leek niets. 1 TV en 1 laptop online.
Vanavond al 3 x geen verbinding meer tussen modem en decoder

Zal morgen voor de zoveelste keer bellen naar proximus en hopen op een oplossing.
Antoon1, alvast dank voor je hulp
Reputatie 7
Badge +1
Hallo Wim. Kun jij in deze iets betekenen voor Lots. Volgens mij ligt daar geen VDSL, dan is de nieuwe klant slecht voor gelicht. . En als er wel VDSL ligt moet er zeker een technicus ter plaatsen komen. Want dan klopt er iets niet.
volgens mij zit Lots, aan het resultaat te zien, op 16,5 Mbits/s en dus zou je dan 1HD mogelijk bij één decoder en 2 HD's bij twee decoders
Als het 12 Mbits/s is respectievelijk 1HD en 2 SD's.
Hey Lots,
Staat je decoder ingesteld op HD.
Welke B-box modem heb je als je een B-box2 hebt of een B-box3 van Sagemcom kan je eventueel je bbox/modem synchronisatiesnelheid aflezen.
Je kunt ook nagaan wat je minimum lijnsnelheid zou moeten zijn om hiermee te vergelijken hier


Maar klik eens op "hier" om te zien wat je normaal zou moeten hebben als lijnsnelheid.
zodat je weet of het 12 of 16,5 is, als je met speedtest al 12 haalt zou het eigenlijk op 16,5 moeten uitdraaien als lijnsnelheid.
ja hebben we al geprobeerd en komen steeds op een theoretische snelheid uit van min 8.85 max 15, maar dit is geen echte meting hé
Dat is geen meting die je doet maar dit is een database waarin de lijnwaarden gezet worden door proximus wat je lijn aankan in functie van lengte en verzwakking.
Deze waarde duidt er op dat je op ADSL zou zitten (dus nog geen VDSL waar wel hogere snelheden mogelijk zijn), maar als je met http://speedtest.net uitkomt op 12 dan zou dit kunnen betekenen dat hun database verkeerd is.
Welke b-box heb je want daar zou je eventueel de lijnwaarden kunnen uitlezen.
Reputatie 7
Badge +6
Hey Loft, even wat verduidelijking:

Zoals je al wel weet is de snelheid en de beschikbaarheid van Proximus TV afhankelijk van verschillende factoren waaronder de afstand tot de verdeelkast in straat en de beschikbare technologie. Door deze zeer lange afstand tot onze verdeelkast in straat kom je, jammer genoeg, op een lagere snelheid van 9.5Mbps (max 16,5Mbps, VDSL2 voor de geïnteresseerde) HD is hierdoor wel beschikbaar maar niet wanneer je 2 decoders hebt staan. Hopelijk is het door middel van deze test wat duidelijker. De beschikbare snelheid kan je controleren via deze pagina. Mijn excuses voor het minder goede nieuws maar ik hoop dat het zo op zijn minst wat duidelijker is geworden.

Proximus investeert nog steeds in het uitbreiden en vernieuwen van zijn infrastructuur. Ook voor 2017 gaat hier zeer veel budget naar toe. Helaas kunnen deze uitbreidingen niet overal tegelijk en is het soms afwachten.

Reageer