Haperingen HD bij tweede decoder

  • 24 April 2012
  • 14 reacties
  • 785 Bekeken

Beste,


is het mogelijk om mijn BELGACOM TV lijn eens te testen want ik heb sedert een tweetal weken storingen op mijn tweede decoder bij het zien van HD en soms bevriest het hele systeem. Sedert september verleden jaar hebben wij het genoegen om VDSL te bezitten met twee decoders BELGACOM TV aangesloten via 3 PLC adapters van BELGACOM en dit heeft PERFECT gewerkt tot enkele tijd geleden... Wanneer de tweede decoder opstaat krijgen wij dikwijls haperingen bij HD en zien wij ook op de PLC adapter het rode huisje branden en flikkeren... Wanneer ik de decoder afkoppel springt het huisje terug op groen... ik heb reeds enkele malen de PLC adapters gereset volgens uw helpdesk, ze eens gewisseld en bij het resetten krijg ik steeds de groene huisjes... dus ik veronderstel niet dat deze stuk zijn... Ik heb ook de ethernet kabels eens vervangen maar zonder resultaat. Nu is het misschien ver gezocht maar mijn buurman heeft ook BELGACOM TV laten plaatsen een tweetal weken geleden... Ik deel U ook mee dat onze downloadsnelheid nog steeds een goede 18 Mbps bedraagt... Er zijn ook géén electriteitsproblemen geweest of veranderingen hieromtrent... Heeft U misschien nog een reden of een oplossing ? Hartelijk dank voor de geleverde inspanningen !

14 reacties

Eigenlijk om goed te zijn zou je moeten kunnen testen met de decoders direct verbonden met netwerkkabel aan de modem.

Dan zou je al kunnen uitsluiten of je plc's de reden van het probleem zijn.

Het is wel gekend dat er dikwijls problemen optreden met plc's.

Je kan ook als je dit nog niet gedaan hebt de decoders eens een factory reset geven en zien of dit iets oplost (aangezien je de plc's al gereset hebt)

zie op ricy' s blog hiervoor =>>http://bgctv.skynetblogs.be/#FactoryResetbgcDec

waarvan ik hieronder een stuk uit zijn blog gekopieerd heb:










Factory Reset van BGC-decoder: (Knoppen op het frontpaneel van de decoder gebruiken)
voor een Belgacom V3-decoder
trek stekker van decoder uit het stopcontact en wacht 10 seconden vooraleer terug te steken
Druk de volgende 3 knoppen tegelijkertijd in <"ON/OFF"> + "MENU" + "OK"
tot de boodschap "FACr" op het scherm van de decoder verschijnt en laat dan de de 3 knoppen los.
(lang genoeg blijven drukken tot je "FACr" ziet, kan even duren)
.PS: hebt wat geduld bij de V3 kan dit gemakkelijk 30 tot 45 minuten duren !

voor een Belgacom V4-decoder
trek stekker van decoder uit het stopcontact en wacht 10 seconden vooraleer terug te steken
(of gebruik de aan/uit schakelaar aan de achterkant v/d decoder i.pv. de stekker)
Druk de volgende 3 knoppen tegelijkertijd in "MENU" + "BACK" + "OK"
tot de boodschap "START DRa" op het scherm van de decoder verschijnt en laat dan 3 knoppen los.
(lang genoeg blijven drukken tot je "START DRa" ziet, kan even duren)

Bijkomende Opmerkingen:
♦ Opnames worden niet gewist blijven gewoon op HDD staan.
Decoder zet zich terug naar originele fabrieksinstelling.
De decoder wist de geïnstalleerde software en haalt deze opnieuw binnen van 't Bgc netwerk,
de laatste firmware wordt effectief opgehaald.

Badge +1
Aangezien je plc adapter een rood huisje heeft wil dit zeggen dat je geen HD kan kijken en normaal zelf geen sd tv ook kan je zo problemen hebben met opnamesop HDD. Hier vind je daar meer info over.
Wat voor vdsl profiel heb je want daaruit kan je afleiden of 2x HD mogelijk is .

surf eens naar de webinterface van je modem via deze link http://192.168.1.1 en lees eens de


dowstream line rate : ?

upstream line rate: ?

downstream training margin: ?

Betekenis van de lampjes die op je devolo's branden vind je op bgc website:

http://support.nl.belgacom.be/app/answers/detail/a_id/14638/~/wat-betekenen-de-verklikkerlichtjes-op-mijn-ethernetadapter-via-het

daar vind je o.a.

Wat te doen wanneer het huisje (dLAN) rood is?
  • Kijk dan eerst de bekabeling na van beide adapters.
  • Blijft het lampje rood is, herstart dan de PLC-adapters. Het volstaat de PLC-adapters eens uit de stroom te halen, en deze daarna weer in te steken. Wacht even en kijk of de dLAN verklikkerlichtjes opnieuw groen worden. Test ook eens op een ander stopcontact, dikwijls is het stopcontact zelf de oorzaak van het probleem.
  • Indien het signaal nog niet doorkomt op de PLC-adapters, herinitialiseer dan de adapters.
Elsa



Badge +1
@ Elsa als je er geen 2 X HD mogelijk is dan zal je de hd zenders niet zien op 2 tv's. Je kan dan maar op 1 tv HD bekijken en dan kan je instellen in je decoders op welke je al dan niet HD wil kijken.

@ swimmer ken jij dan zijn profiel ?

waarom zou hij geen 2 HD kunnen hebben ? !!!

Elsa
Beste Elsa, Swimmer en forumleden,


eerst mag ik jullie bedanken voor de respons (allemaal) op mijn vragen... Het forum werkt goed !

Wel, na nog enkele pogingen te hebben ondernomen zoals resetten... alle PLC's adapters op één verdeelblok gestoken en nogmaal gereset blijft het probleem aanhouden... Soms kunnen we uren kijken naar de tweede TV (met V3 decoder), alle PLC's adapters blijven groen tot plots... de adapter dat voor de V3 decoder staat springt op rood en we krijgen haperingen. De andere PLC's blijven mooi op groen (daar hangt mijn V4 decoder aan) ook al kijken we naar HD, nooit problemen daar !

Dus, op dit moment ben ik bezig met het resetten van de V3 decoder (volgens bericht van ELSA via de knoppen "aan/uit, menu en ok") en heb die rechtstreeks via ethernet aan de BBOX2 aangesloten. Als dit gedaan is laat ik deze decoder enkele uren aan de BBOX2 hangen met de kabel en zal zien op er via deze weg géén haperingen meer zijn... Indien dit OK is ga ik nog eens proberen deze decoder terug aan te sluiten via de PLC adapter op mijn vroegere kamer !


Nog een berichtje voor ELSA... Mijn downstream line rate is 20056 Kbps ; mijn upstream line rate is 2040 Kbps en mijn downstream training margin is 25,9 dB.


Ziezo ! op goed geluk en ik hou jullie op de hoogte !


groetjes Rudi
vermoedelijk zit je met een toestel dat uw plc gaat storen (elektromagnetisch), kan bv van één of andere toestel afkomstig zijn, misschien zelfs van spaarlamp... het is vaak niet makkelijk te achterhalen ...... zit er bepaalde regelmaat in dat je de problemen krijgt?

mvg
Inderdaad de devolo's kunnen om allerlei redenen gestoord worden en als het een zekere tijd goed blijft en dan ineens slecht wordt is het bijna 100% zeker dat de powerline-adapters er voor iets tussen zitten en het is nu dikwijls uit testen gebleken dat die powerline adapter soms maanden goed werken en dan ineens komt de miserie.

Er zijn zeer veel redenen die meespelen en uit vele testen is de eindconclusie altijd " je kan maar 100 % zeker zijn als je het zelf thuis uitprobeerd" .

Er zijn te veel stoorbronnen zoals frigo's, microgolfoven, draagbare dect telefoon systemen enz......

Als je miserie krijgt altijd best decoder direct verbinden met modem via netwerkkabel en zo een tijd testen en dan zal zeker zijn deat het de powerline's zijn of niet.

groetjes,

Elsa

PS: als je blijft sukkelen met je devolo's en je kan geen weg met het trekken van een netwerkkabel, eventueel draadloos Ruckus sysyteem overwegen.
Dag xenne,


ik denk ook dat er "ergens" een probleem is... ik heb reeds enkele spaarlampen eruit gehaald... alle nieuwe electrische toestellen al eens uitgetrokken... een regelmaat zou ik niet direct kunnen aantonen... Het is wel zo dat het enkele uren perfect werkt tot een bepaald ogenblik en dan mag ik resetten, in- of uittrekken... dan blijft de PLC regelmatig op rood... Als ik de decoder uittrek van de PLC springt het huisje direct terug op groen en blijft zo...


Dus, wanneer er data gevraagd wordt gaat hij soms op rood anders niet... Ik heb nu onze twee decoders V4 en V3 een fabrieksreset gedaan volgens Elsa... alles werkt goed, straks ga ik nog een laatste maal eens proberen aan het PLC kastje op de andere kamer met de V3... (de V3 hangt nu nog rechtstreeks aan de BBOX2 met ethernet kabel) en we zullen zien...


ik laat nog iets weten op het vervolg !


Merci Xenne en tot kijk !
Het kan ook zijn dat je altijd met de devolo's op het randje gewerkt hebt bvb rond de 7 mbps zit (dit zijn testen die in verschillende condities gebeurd zijn bvb devolo 200 onder "slechte condities" )

Dan heb je ook het het feit dat je ineens dips krijgt in de doorvoersnelheid en dan krijg je die problemen zoals jij voor hebt.

Eigenlijk zou je een manier moet hebben om de doorvoersnelheid van de devolo's te monitoren !

groetjes,

Elsa

Hallo,


nog even bijkomende informatie gevonden denk ik... (voor de techniekers)


heb via de website van DEVOLO een programma gedownload dat noemt : "dLAN Cockpit" en heb de laptop eens op de DEVOLO's gehangen en hier komt het volgende uit :

1. Tussen de eerste twee DEVOLO's (daar hangt de BBOX2 aan en de V4 decoder) hebben een doorvoersnelheid van ongeveer 168 Mbits ;

2. Vervolgens van DEVOLO twee naar de derde DEVOLO (waar mijn V3 decoder aanhangt en op een andere kamer staat) heb ik een doorvoersnelheid van ongeveer 80 à 90 Mbits ;


Dus, Elsa en Xenne, ik veronderstel dat dit wel eens te laag kan zijn voor een goeje doorstroming te verkrijgen voor HD BELGACOM ?


Ik heb hier nog een RUCKUS systeem liggen maar deze zijn van de eerste generatie en ik denk dat bij deze toestellen nog géén HD signaal kon overgezet worden... ik denk dat ik dan nieuwe moet kopen die HD ondersteunen ?

Is het mogelijk om bijvoorbeeld via de BBOX2 op het BELGACOM TV kanaal 1 de DEVOLO's te gebruiken voor decoder V4 en via kanaal 2 het RUCKUS systeem voor decoder V3 ?

Smakelijk eten !

rudi



Neen 80 a 90 Mbps is voldoende om HD te streamen dit zal de reden niet zijn het zal dan eerder iets te maken hebben met storingen

voor de versies van ruckus kan je zien op ricy's blog: http://bgctv.skynetblogs.be/#ruckus

hieronder heb ik dit gedeelte gekopieerd (maar eer staat meer op zijn blog):








Wireless Access Point
Media Flex VF7811 (HD)
Media Flex AF2821 (SD)
Wireless Adapter
Media Flex VF7111 (HD)
Media Flex VF2121 (SD)

Dus als je de HD types hebt zit je goed, de SD en HD versies zijn niet compatible.

Elsa


Is het mogelijk om bijvoorbeeld via de BBOX2 op het BELGACOM TV kanaal 1 de DEVOLO's te gebruiken voor decoder V4 en via kanaal 2 het RUCKUS systeem voor decoder V3 ?



Inderdaad dit is ook mogelijk.

Elsa
Dank aan allen voor de conversaties...


indien de storingen niet ophouden ga ik proberen om de V3 te verbinden met een nieuw RUCKUS HD systeem in combinatie met de PLC's voor de V4 !


Tot mails op de forum ! Alle berichten steeds welkom !


rudi

Reageer