Beantwoord

Gesloten poorten

  • 12 November 2016
  • 11 reacties
  • 461 Bekeken

Enkele maanden geleden heb ik om mijn b-box 2 volgende poorten geopend:
• 5000 & 6281: voor de communicatie met mijn Synology NAS over het internet.
• 5901 & 5902: voor de communicatie met mijn webcam over het internet.
Dit heeft goed gewerkt tot ik begin oktober merkte dat er geen externe communicatie meer mogelijk was en de portchecker aangaf dat alle poorten dicht waren.
Ondertussen heb ik volgende tests doorgevoerd:
• Via "My Proximus" getracht poort 23. 80 en 443 te openen: de poorten bleven gesloten.
• De B-box 2 gereset, vervolgens op fabrieksinstellingen teruggezet en opnieuw geconfigureerd: internet en TV werken maar de poorten blijven gesloten.
• De B-box 2 ingeruild tegen een B-box 3 (Technicolor) en geconfigureerd: internet en TV werken maar de poorten blijven gesloten.
Zou er een verband kunnen bestaan met de datalimiet van mijn Comfort Pack? Begin oktober heb ik namelijk mijn limiet overschreden door een te groot back-up bestand naar een externe NAS te willen transfereren. Zou het kunnen dat Proximus als gevolg daarvan alle poorten geblokkeerd heeft en zo ja, hoe kunnen die poorten weer vrijgegeven worden.
icon

Beste antwoord door ThomasP 14 November 2016, 14:05

Bekijk origineel

11 reacties

Zal niets met het overschrijden van je datalimiet, maar er zal iets schelen aan de uitgevoerde procedure om je poorten open te zetten via MyProximus, waarmee geregeld problemen zijn.
Sabine van het supportteam zal dit kunnen natrekken.
Dank je voor de snelle reactie, ik ben benieuwd wat Sabine aan het licht kan brengen.
Reputatie 7
Badge +6
Harry, ik heb een kleine aanpassing gedaan van je internet connectie. Kan je even opnieuw proberen? Hetgeen ik gewijzigd heb is een instelling die je ook kan uitschakelen via je MyProximus. Bij dergelijke problemen kan je deze optie best aanvinken.

Let op! Deze optie zal enkel zichtbaar zijn wanneer je effectief een privaat IP adres krijgt!
In jouw geval Harry, zal deze optie normaal gezien niet meer zichtbaar zijn gezien ik deze net heb uitgeschakeld.

Thomas, ik heb de b-box 3 gereset en de poorten 80 en 443 staan nu inderdaad open. Poort 23 heeft er echter nog niet zoveel zin in. Dat is in principe niet zo erg want het openen van die poorten was voor mij enkel een test om te zien of ik de door Proximus toegestane poorten kon openen.
Ik was echter vooral blij dat 5000 en 6281 nu ook open staan. Ik hoop dat deze ook openblijven als ik mijn profiel weer op "normal" zet.

Nu dit probleem is opgelost zou ik het over mijn internetsnelheden willen hebben: sedert de b-box 2 is omgeruild voor de b-box 3 is mijn download snelheid gezakt van gemiddeld 33 Mb/s naar een bedroevende 8,5 Mb/s. Ook de upload snelheid is van 5 naar 0,5 Mb/s gezakt. Heeft dat iets met de b-box te maken?

Dank bij voorbaat
Reputatie 6
Badge +4
Hi Harry,

Mijn collega hielp je al zie ik met de poortsettings :)

wat de speed op je lijn betreft.

Ik zag ook effectief na aansluiten van je bbox3 router de synchronisatiesnelheid gezakt was naar 9Mb.

maar tevens ook veel onderbrekingen, synchronisatieverlies. Momenteel ook geen synchro tot op de router.

Gevolg, door de onstabiliteit gaat de lijn niet hoger dan 9MB. Ik zie niet direct een probleem op de copper, wel op aansluiting

Is de bbox3 rechtstreeks op een splitter aangesloten? werk je met binnenbekabeling naar bbox3 toe??

mvg sabine
Hallo Sabine,

Er loopt idd een kabel van het punt waar de proximus kabel binnenkomt naar het enige 5-polig aansluitpunt mijn werkkamer. Daarop zit de adapter en de VDSL2-splitter (beide van de bbox 2 installatie omdat die met de vervangingsdoos van de bbox3 niet meegeleverd wordt). Op de adapter is mijn vaste telefoon aangesloten en de modem is met het nieuwe DSL kabeltje met de splitter verbonden. Verder heb ik gewoon de handleiding "Hoe je oude modem vervangen door de nieuwe b-box 3-modem" gevolgd. Ten opzichte van de bbox2 installatie is er dus aan de binneninstallatie eigenlijk niets veranderd.
Laat mij iets weten als ik verder nog iets kan testen.

Groeten,

Harry
Reputatie 6
Badge +4
Hi Harry,

Indien je met een 5 polige splitter nog werkt

http://www.proximus.be/dam/cdn/sites/support/documents/cable_global/nl/line-sockets-5.pdf/line-sockets-5.pdf

Volgens mij toch ergens een verlies in die binnenbekabeling niet correct gaat

Om zeker te weten dienen we de router eens aan aansluitpunt te plaatsen en dan opnieuw de lijn uit te meten.

Er kan hiervoor een technieker gestuurd worden gratis

Mvg sabine
Hallo Sabine,

Ik ga graag in op je aanbod om een technieker langs te sturen om de router op het aansluitpunt te plaatsen en de lijn uit te meten. Hoe moet ik de aanvraag doen?

Mvg,
Harry
Reputatie 7
Badge +6
Harry, stuur even een privébericht naar Het Proximus Team met enkele datums wanneer dit voor je past (namiddag en/of voormiddag) en dan kijken we wanneer de eerstvolgende interventie mogelijk is. Stuur ook even een mobiel nr mee zodat we je eventueel kunnen bellen mocht dit nodig zijn.
Hallo Sabine en Thomas,
Gisteren heeft de technieker het snelheidsprobleem opgelost (toch iets met de binnenbekabeling :-()
Ik kan weer poorten openen en de snelheid staat weer op 30/5 met het vooruitzicht op een hogere snelheid dankzij DLM.
Hartelijk dank voor de hulp,
Harry
Reputatie 7
Badge +4
Ik geef de boodschap door 🙂

Reageer