Vraag

Gekozen naam, toesteltype bbox3


Reputatie 4
Badge +2
Als ik bij de bbox3 "Gekozen naam" en "toesteltype" van de aangesloten apparaten invul, blijft dit maar zolang het toestel online gebleven is. Bij afmelden en weer aanmelden zijn de velden weer leeg. Hostnaam blijft wel aanwezig. Zou verwachten dat "Gekozen naam" gekoppeld was aan het MAC-adres, maar dat is dus niet.
Hoe kan ik zorgen dat de "Gekozen naam" wel blijft ?

18 reacties

Je bedoelt als je een static adres toekent aan een toestel met naam dat je uit de uitklaplijst kiest of bedoel je iets anders.
Over welke menu in je bbox3 heb je het.
Reputatie 4
Badge +2
Op het scherm dat zich opent als je de bbox3 opvraagt.

Als je dan een apparaat selecteert krijg je volgende scherm waar je je "Gekozen naam" kunt invullen.

Zie bijlage :

jij zit met een BBox3 van Sagemcom veronderstel ik want ik heb een Technicolor en ik ga het eens bij mij proberen wat het doet.
Edit:
Voila hier ben ik terug, bij mij blijft die naam die ik invoer in het Friendly name veld staan ook nadat ik offline ben geweest.
Mss een stomme opmerking van mij maar je hebt toch op balkje "OK" gedrukt na het in voeren van die naam.;-)
Reputatie 4
Badge +2
Heb idd een Sagem, en ja ik heb op OK gedrukt.
Ben benieuwd of je de volgende dagen nog de naam hebt, of als het IP-adres veranderd ...
Na deze morgen mijn laptop opgestart te hebben ben ik nog eens gaan zien en de naam is nog niet veranderd.
Het IP adres veranderen zal ik seffens nog eens proberen, (nu heb ik 192.168.1.11)
Nu heeft mijn laptop een ander ip adres en bij het inloggen op mijn modem interface zie ik nog altijd de naam die ik zelf ingevoerd heb.
Misschien heeft het iets te maken met de bbox3 en zou je misschien eens kunnen hem rebooten of desnoods een factory reset geven om te zien of dit helpt,
Als je niet al teveel instellingen zelf veranderd hebt in je box3 is vraagt een factory reset niet veel werk, anders moet je alle zaken die je veranderd hebt weer opnieuw instellen natuurlijk.
Als het dan nog niet helpt denk ik dat het dan wel eens een bbox3 Sagemcom bug zou kunnen zijn!
Factory reset => verzonken knopje achteraan via gaatje achteraan indrukken tot leds doven vooraan en loslaten.
Reputatie 4
Badge +2
Elsa, zal de FacR eens proberen over een paar weken, heb deze bbox3 nog maar net en er is me aangeraden de eerste weken de modem niet te resetten zodat DLM zijn werk kan doen.
Ik heb al dikwijls de modem een factory reset laten uitvoeren en ben nog nooit mijn DLM profiel hierdoor kwijt geweest, enfin ik geef dit maar mee ter info.
Ik ben sinds vandaag proximus gebruiker en ik heb hetzelfde probleem. Sommige namen onthield hij, sommige niet. Heb nu mijn modem laten resetten en alle namen zijn weer verdwenen. Ook poortmapping werkt totaal niet. Ik vermoed dat de software nog niet af is. Kan dat?
Resetten is in veel gevallen een probleem, dat je sommige settings kunnen verdwijnen, niet voor niks dat er veel zijn die een router achter de bbox3 hangen (die een iedentieke 2de pppoe opstart) om vandaaruit alle instellingen te doen en geen instellingen te moeten verliezen van tijd tot tijd.

'k zal mijn technicolor bbox3 even heropstarten om te zien of hij ook de namen verliest.
EDIT:18:05
Voila heb de test gedaan:
Na een gewone reboot van de bbox3 blijven de namen gewoon staan, bij de Sagemcom bbox3 zou het eventueel kunnen dat die wel de namen kwijt speelt.
Reputatie 7
Badge +1
op mijn Sagemcom lukken nieuwe naamgevingen ook maar af en toe. En paswoorden aanpassen is niet mogelijk? Dat vak staat grijs met sterretjes voor het default (factory) paswoord.
Als ze mij in het Px centrum geen blazen wijsgemaakt hebben zouden er meer problemen zijn met sagecom !?
Reputatie 4
Badge +2
Ik ben sinds vandaag proximus gebruiker en ik heb hetzelfde probleem. Sommige namen onthield hij, sommige niet. Heb nu mijn modem laten resetten en alle namen zijn weer verdwenen. Ook poortmapping werkt totaal niet. Ik vermoed dat de software nog niet af is. Kan dat?

Is het ook een Sagemcom ?

Benieuwd of de namen na een IP wissel nog aanwezig zijn .
Natuurlijk moet je wel een onderscheid maken tussen resetten en factory resetten van de bbox3, ik heb dus de test gedaan door te resetten ook wel rebooten genoemd (5seconden de spanning onderbreken) en de namen blijven staan op mijn technicolor ook na Ip wissel.
Reputatie 4
Badge +2
Vandaag eens mijn BBOX3 een reboot gegeven, de "Friendly name" verdwijnt alsnog.
Als ik zoek op userbase zie ik daar dat het probleem al in 2013 gekend was.
Het zal een bug zijn in de firmware bji Sagemcom, het is gelukkig geen groot probleem maar was wel handig als het wel werkte.
De sagemcom is bekend om meerdere bugs te hebben, in het Proximus center waar ik toen geweest ben hebben ze mij ook afgeraden om een Sagemcom te nemen
(omdat ik erom gevraagd had ivm de lijn karakteristieken die je met het sagem tool kunt opvragen)
op dit aanraden heb ik dan maar voor een Technicolor gekozen en heb er tot hiertoe nog geen spijt van.
Ter info: Mijn friendly name staat er nog altijd in
Reputatie 7
Badge +1
Ik stel vast, dat bij mijn Sagemcom de 'friendly names" wél verdwijnen als je het betreffende toestel afzet. Bv. mijn Smartphone zet ik 's nachts af, en 's anderendaags is de naam verdwenen. Ook met mijn Smart-TV is dat zo, al laat ik die zowel als de decoder in standby staan, voor de rest niks dan voordelen.Een sterker Wifi-signaal dat veel sneller is (voor 5Ghz haal ik de UTP-snelheid van mijn lijn). Mijn smartphone, tablet en Smart-TV gaan op 5Ghz, GoogleCast, printer, PC en laptop op 2.4Ghz, maar dat ligt aan de hardware vlgs mij.
Dat is inderdaad met wifi-ac logisch dat je uw lijnsnelheid kunt halen want die max100Mbps.

Ik ken ze nu niet allemaal van buiten maar regelmatig lees ik hier en daar wat van die kleine bugjes met de sagemcom, voor een doorsnee gebruiker die niet aan de settings komt zal dat natuurlijk ook niet topvallen alleen zijn er enkele die het vaststellen als ze een pc achter de wifi-bridge aansluiten en dan zien dat de pc die op wifi- 2,4 werkt elkaar niet meer zien (pingen mislukt)

Reageer