Beantwoord

Gegarandeerde internetsnelheid ?

  • 19 August 2016
  • 7 reacties
  • 602 Bekeken

Na contact met de Proximus helpdesk werd aangegeven dat mijn downloadsnelheid (bbox2 met internet maxi en VDSL) momenteel aan een maximum van 12 Mbps zit.
In de praktijk geven speedtests iets aan van 7 à 8 Mbps voor download en 2 Mbps voor upload.
Op de site van Proximus zelf wordt 70 Mbps max. aangegeven en Telenet schermt voor een gelijkaardige formule met 200 Mbps.
De huidige snelheid lijkt me dus alleszins niet normaal ?
icon

Beste antwoord door ThomasP 24 August 2016, 19:31

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 4
Badge +2
Deze link geeft je een realistische snelheid aan :

http://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/producten/r-orphans/speedtest-internet-connectie.html


Die 70Mbps(PX) en 200Mbps(T) zijn de maximale limieten die niet gegarandeerd worden.
Deze link geeft je een realistische snelheid aan :

http://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/producten/r-orphans/speedtest-internet-connectie.html


Bedankt voor de tip.
Dit geeft me echter waardes die ver lijken te liggen van wat Proximus support me vertelde :

Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :

Max: 53,9 Mb/s download - 4,7 Mb/s upload

Min: 27,1 Mb/s download - 1,7 Mb/s upload
Reputatie 4
Badge +2
Dat is wel idd een groot verschil.

Je moet beiden eens testen, als bestaande en als nieuwe klant, soms zit daar verschil in, alhoewel dat niet zou mogen.
Reputatie 7
Badge +6
Wim_044,
De down- en upload snelheid is afhankelijk van vele factoren. Op onze pagina van de internetabonnementen staat bij de voetnoten, en ik citeer:

"De aangekondigde maximale snelheid is een theoretisch snelheid, voor de vaste internetverbinding die in de praktijk niet door alle klanten behaald kan worden. Je downloadsnelheid thuis hangt voornamelijk af van de afstand tussen het aansluitingspunt en de centrale, de beschikbaarheid van VDSL, je computerinstallatie en de binnenbekabeling. Enkel als deze optimaal zijn, kun je genieten van de maximale snelheid. Gebruik van een draadloze connectie (wifi) kan de haalbare snelheid eveneens beïnvloeden."
http://www.proximus.be/nl/id_cr_intdetail/particulieren/producten/r-orphans/internetabonnementen.html

Groeten,
Wim
Reputatie 6
Badge +3
Beste
De speedtest van Proximus is meestal correct, dus je zou in principe een 30/2 profiel moeten hebben. Dus ik vrees dat er ofwel een probleem is op je lijn, een probleem met de bekabeling tot aan je modem of dat je modem moet vervangen worden.

Op de pagina van Happy House kun je vragen of een technieker eens langs komt om alles na te kijken.

Je zal eerst opgebeld worden door iemand die controleert of je niet telefonisch geholpen kan worden en indien nuttig krijg je een technieker langs.
Reputatie 7
Badge +6
Wim_044, Indien je nog niet verder bent geholpen via onze helpdesk, kan je me even je telefoonnr of klantennr doorsturen via een privébericht naar Het Proximus Team? Dan kijken we dit even voor je na en sturen we indien nodig een technicus langs.
Reputatie 7
Badge +6
Update: Afspraak gemaakt voor een technicus voor verder nazicht. Probleem vastgesteld met de lijn en/of de binnenbekabeling.

Reageer