geen zuiver geluid

  • 12 April 2011
  • 44 reacties
  • 3463 Bekeken

wanneer ik digitaal kijk dan is het geluid helemaal niet zuiver. Hoe komt dit? komt dit omdat ik ook nog via de kabel kijk?

Als ik naar een opname kijk, dan is het geluid ook helemala niet zuiver. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

44 reacties

Badge
Nu kan ik ook terug mee volgen.;)
Reputatie 2
Badge +1
Graag gedaan ;)
Reputatie 2
Badge
@Drielander

Ik krijg in de midden luidspreken geen signaal, enkel links en rechts . Bij een aantal kanalen (club rtl) heb ik geluid links en rechts en gaat ook de woofer werken. Op welke kanalen hoor jij ook iets in de midden luidspreker?
@RolandT:

Wat IPTV box in gebruik is? Is het V3, is er maar een manier: ruilen tegen V4!


Sinds vandaag heb ik de V4 - tot nu toe werkt dat prima.

Met de V3 werden de fouten als hierboven beschreven:

De HD-zenders/programma’s hebben deels verschillende formaten; 6 zenders (één-HD, Canvas/Ketnet-HD, VTM-HD, la Une HD, la Deux HD, RTL HD) geven alleen stereo-klank door, geen center of Surround.

Club RTL HD en TF1 HD geven spraak door de Center + een beetje Front – geen Surround.

Uitzondering: FRA2 HD geeft het geluidssignaal correct door dat dus juist door de Center (spraak) en muziek etc. via de Front en Surround LS weergegeven wordt.

Na de software-update voor de V4 merkte ik, dat FRA2 HD is niet meer genoteerd.
Reputatie 2
Badge
@Drielander

Ik heb nu een V3 decoder, maar ik heb nog niet begrepen wat er nu juist anders is met de V4 decoder

1) SD zenders

V3: enkel links en rechts front speaker

V4 ?

2) HD zenders (één-HD, Canvas/Ketnet-HD, VTM-HD, la Une HD, la Deux HD, RTL HD) geven alleen stereo-klank door, geen center of Surround.

V3: enkel links en rechts front speaker

V4 ?

3) Club RTL HD

V3: links en rechts front speaker en woofer

V4?
De V3 geeft via HDMI alle kanalen (Front, Center, Sub, Surround) verkeerd weer (met uitzondering van FRA 2HD, waar alles klopt): deels geen Center-Speaker, geen surround, meestal alleen maar Front li/re. Voor mij is de digitale audio-part van de V3 via HDMI mislukt, maar in de V4 korrigiert, naast een aantal andere goodies.

1) SD zenders

V3: enkel links en rechts front speaker

V4: Front li/re + Center (+ optional Subwoofer) + Surround li/re = 5.1 (of 7.1)

2) HD zenders (één-HD, Canvas/Ketnet-HD, VTM-HD, la Une HD, la Deux HD, RTL HD) geven alleen stereo-klank door, geen center of Surround.

V3: enkel links en rechts front speaker

V4: Front li/re + Center (+ optional Subwoofer) + Surround li/re = 5.1 (of 7.1)

3) Club RTL HD

V3: links en rechts front speaker en woofer

V4: Front li/re + Center (+ optional Subwoofer) + Surround li/re = 5.1 (of 7.1)

Digitale HD-Audio kan alleen via HDMI - anders is niet een echte HD-Audio mogelijk

Is het nu duidelijker?

Edit: angepasst! :D

@axs: bedankt!
Reputatie 2
Badge +1
Sie können klicken auf "Aanpassen"
Euh... tv-zenders, zij het nu SD of HD, worden toch enkel in stereo uitgezonden?

Is het geluid uit uw surrounds niet afkomstig van Dolby PLII of één van Denons eigen surround sound profielen? Ik zou vermoeden van wel...
Reputatie 2
Badge
@Wouter1984, dat vraag ik me nu ook af. Ik dacht altijd dat Belgacom enkel stereo had en daarom gebruik ik enkel mijn TV speakers en niet mijn audio versterker.

#Eva geeft aan "Het standaard audioformaat is 2.1" en dit "via optische kabel (S/PDIF)". Volgens mij is "audioformaat is 2.1", gewoon front L/R speakers en woofer.

Natuurlijk kan ik mijn versterker het geluid laten manipuleren bijv door de versterker op "5 kanalen stereo" te zetten maar als ik de versterker op "direct" zit (zonder manipulatie) dan haal ik uit belgacom tv niet meer dan front L/R speakers en woofer.

Ik heb nog niet met HDMI geprobeerd, als ik lees wat #Drielander met de V4 decoder krijgt is dat wel knap.
@RolandT:

Stereo is analog-audio re/li, niet digital (PCM, S/PDIF). Audioformaat 2.1 ist digital, niet analog. Eva praat over Digitale Audio en niet analoge audio.

Afhankelijk van het formaat maakt der AV-Receiver 5.1/7.1 via Toslink of HDMI (nodig voor HD-Audio!)

Het maakt nu geen zin om naar TV-audio te luisteren via de ingebouwde luidspreker als je een goede AV-Receiver heeft, die Dolby Digital, DTS, AC3 ....kan. Dit is geen manipulatie, maar normale AV-technik : codieren/decodieren! :)

Reputatie 7
Badge +1
Interessante discussie . Drielander: je google vertalingen zijn duidelijk genoeg vind ik. en je uitleg heel deskundig. ;)
Dank u. Ik ben aan het leren! Maar het past niet altijd - da moet ich na het gevoel korrigiere.;)

P.S. Ich heb en vraag geplaatst over:"activatie belgacom tv op pc" Kunt u mij helpen?
Reputatie 2
Badge
@Drielander, how do I read this wiki tabble on digital audio formats:

http://en.wikipedia.org/wiki/Surround_sound#Standard_speaker_channels

In 2.1 audio formats I read it as if only front left and right is encoded (and as a consequence only front L/R can be decoded)
@RolandT:

Dit is een voorstelling van de mogelijke combinaties, maar toont alleen de analoge kant naar de interne decoders in de AVR (Audio-Video-Receiver).

Loudsprekers zijn analoge weergave-apparatuuren, die van analoge versterkers binnen de AVR worden gecontroleert.

Vereenvoudigd gezegt:


1.: analoge input->->->->->->->->->->pre-amplifier->slave-amplifier->LS (het kan wel Pseudo-Surround worden gesimuleerd via decoder)

2.: digitaale input->surround-decoders->pre-amplifier->slave-ampifier->LS


<quote="Drielander">
1) SD zenders
V3: enkel links en rechts front speaker
V4: Front li/re + Center (+ optional Subwoofer) + Surround li/re = 5.1 (of 7.1)

2) HD zenders (één-HD, Canvas/Ketnet-HD, VTM-HD, la Une HD, la Deux HD, RTL HD) geven alleen stereo-klank door, geen center of Surround.
V3: enkel links en rechts front speaker
V4: Front li/re + Center (+ optional Subwoofer) + Surround li/re = 5.1 (of 7.1)
</quote>

Wat ik in het rood gezet heb kan toch niet kloppen? Belgacom stuurt geen surround-geluid mee.
Drielander, als je uw AVR instelt op direct input, dan krijg je toch geen geluid uit uw surrounds bij het kijken naar SD- of HD-zenders (ik heb het niet over VOD) ?

Het enige wat de V4 volgens mij corrigeert is dat het geluid via HDMI niet meer als multichannel PCM wordt gecodeerd, maar in het correcte 2.0 of 2.1 formaat.
Reputatie 2
Badge
Het digitaal signaal 2.1 heeft enkel 2 audio kanalen, en that's it. Wat de decoder natuurlijk kan doen is de front L/R luidsprekers aansturen en ook de back L/R luidsprekers aansturen, naar je woofer worden de lager frequenties gezonden en in de mid speaker de som van L/R.

Dit is wat ik 'manipulatie' noem en is geen echt 5.1 surround. Ik zie echt surround als verschillende audio streams voor front en back
Ik denk dat we hier door het "taalprobleem" op sommige vlakken een beetje naast elkaar aan het praten zijn en elkaars exacte bedoeling niet goed snappen, maar ik kan er nu wel de hoofdzaak uit afleiden:

Behalve dan blijkbaar die paar franse HD zenders, zendt Belgacom uit in 2.0. Of je nu een V3 of V4 decoder hebt, dat maakt niets uit.
Wat de AVR dan uiteindelijk aanvangt met dat signaal is uiteraard uw eigen keuze.
Aangezien dat we over HDMI praten, maakt het een (groot) verschil: de V3 geeft de audio-signal via HDMI noch steeds niet correct weer - dit kan alleen de V4.


Die geen behoefte hebben van echte surround, kunnen genieten van hun V3 en audio via TV-luidsprekers of wat dan ook weergeven! ;)

Reageer