Beantwoord

Geen IP-adres van DHCP aan NAS-server

  • 26 January 2017
  • 6 reacties
  • 746 Bekeken

Hallo,

Als thuis project tracht ik een NAS server op het netwerk (Klant bij scarlet maar samenwerking met Proximus netwerk?) aan te sluiten zodat ik wat kan experimenteren met deze technologie. De NAS server is een oude PC, maar nog in perfecte staat en draait op dit moment FreeNAS (vanuit USB stick als alternatief voor HDD). Tijdens het opstarten kan mijn netwerkkaart in samenwerking met FreeNAS geen IP-adres verkrijgen van de DHCP server op de BBOX3 (Al verloopt dat meestal wel moeizaam maar lukt het bij die andere toestellen uiteindelijk wel) waardoor ik mijn server niet kan raadplegen. Hieronder een aantal stappen die ik al ondernomen heb maar zonder succes (ik ben geen expert in netwerken dus laat maar iets weten als er details missen).

De stappen die ik al reeds ondernomen heb:
1) Toekennen van een FIXED IP-adres (192.168.1.50 voor binnen de DHCP range, ook aan Static Adresses toegevoegd in de instellingen van de BBOX3 en na een reset van de FreeNAS, een IP-adres van 192.168.1.200 om buiten de range van de DHCP (1 -64) en decoders denk ik (65-128). Geen van beide hebben gewerkt.
2) Ik heb trachten een oude router als Switch in te stellen maar ook geen succes. Hiervoor heb ik op de router de DHCP en NAT translatie uitgeschakeld omdat ik de router als een Access Point wil gebruiken. Ik heb de router zelf een IP-adres gegeven zowel binnen als buiten de DHCP (zelfde methode als bij actie 1) en ook hier bij beide geen resultaat. (de verbinding tussen BBOX3 en Router was beide via een straight kabel en beide op LAN1 poort. De reden om deze router te gebruiken is als verdeling zodat meerdere toestellen op dat punt zowel draadloos als via kabel kunnen aangesloten worden.)
3) Op mijn laptop heb ik DHCP uitgeschakeld en via static IP-adres trachten verbinding te maken met de BBOX3 maar geen succes. Een adres binnen DHCP gaf geen enkele beweging, een adres buiten de DHCP, 192.168.1.200 bv, gaf me de mogelijkheid tot pingen van de servers van Google maar webpagina's werden niet geladen.
4) Ik heb tot slot een eigen netwerk opgezet via de oude router (helaas heeft deze geen transfer snelheden als de BBOX3 waardoor ik dit niet als definitieve oplossing zou willen) met DHCP in dezelfde range als de BBOX3 en dit werkte zonder enige problemen (binnen de twee minuten was ik in staat FreeNAS te raadplegen via mijn Laptop). Via deze laatste actie blijkt dat mijn (oude) NAS server geen problemen heeft met zijn Ethernet poorten (toch niet dat ik weet).

Kan iemand me raad geven hoe ik mijn NAS server met mijn BBOX3 verbindt? Het is niet mijn bedoeling deze buiten mijn netwerk te gaan gebruiken dus als ik de server enkel kan bereiken als ik op mijn netwerk zit, ben ik al zeer tevreden. Ik heb al enkel posts op dit forum en op Google geraadpleegd maar bij deze is het probleem altijd meteen opgelost en als ik die stappen herhaal, lijkt dit bij mij niet te werken.

Heeft iemand hier nog ervaringen/tips om te delen?
Dank bij voorbaat.

Mvg,
Brian
icon

Beste antwoord door AndyM 27 January 2017, 09:35

Bekijk origineel

6 reacties

Op deze site hier vind je ook een "Voorbeeld van een synology NAS aangesloten op je BBOX3" en nog meer kijk misschien eens of het je iets kan verder helpen.
Je vindt er ook iets over CGNAT dat ook soms roet in het eten strooit bij portforwarding bijvoorbeeld, al wordt CGNAT bij de bbox3 voorlopig door proximus niet meer ingesteld wegens problemen hiermee, maar soms stelt men vast bij de bbox3 dat die toch nog in dienst staat, ik geeft het maar mee ter info.
Reputatie 6
Badge +3
Gebruik gewoon een eigen router achter de bbox die je volledig onder controle hebt bijv. een NETGEAR . Die Proximus dingen zijn teveel dichtgetimmerd en onvoldoende gedocumenteerd.

De NAS die je aan deze router hangt geef je een gans anders ip adres dus geen 192.xxxx maar 10.xxxx
Dat is inderdaad wat de meesten doen om van de miserie van de B-box af te zijn en je moet eigenlijk op zich niets aan de instelingen veranderen van de B-box, gewoon de router op je B-box aansluiten (die omdersteunt pppoe pass trough, zie ook bbox3-pppoe-passtrough) en er een tweede PPPoE opzetten, zie ook pppoe-login
Reputatie 5
Badge +4
Dag Braajen,

Ik heb jouw vragen even naar ons CPE Team doorgestuurd.

Ik laat je zo snel mogelijk iets weten

Mvg,

AndyM
Bedankt allen voor de reacties, ik ga mijn oude router eens achter de BBOX proberen hangen en indien dat een succes is, zal ik dan waarschijnlijk pas in een nieuwe router investeren. Voorlopig heb ik de tijd nog niet gehad om hier verder mee te spelen 🙂.

Mvg,
Brian
Reputatie 7
Badge +4
Dag Braajen,

in je bericht schreef je "Tijdens het opstarten kan mijn netwerkkaart in samenwerking met FreeNAS geen IP-adres verkrijgen van de DHCP server op de BBOX3 (Al verloopt dat meestal wel moeizaam maar lukt het bij die andere toestellen uiteindelijk wel)" Bedoel je met andere toestellen dan andere modems of andere toestellen dan je huidige nas? Kan je er even iets meer uitleg over geven? Dan stuur ik deze ook door.

Mvg,

Kim

Het Proximus team

Reageer