frustratie(s) bij netwerkopnames



Toon eerste bericht

108 reacties

de problemen met netwerkopnames hebben volgens mij niet te maken met type decoder. zoals hierboven reeds werd gezegd door Eva is belgacom op de hoogte van het probleem. 't is nu afwachten hoelang ze erover doen, en of ze het uberhaupt kunnen oplossen. afwachten maar. persoonlijk vind ik nPVR een schitterend concept, maar je moet er natuurlijk kunnen op rekenen, en da's nu niet altijd het geval.

mvg
Reputatie 7
Badge +1
Volledig akkoord. Het concept is geniaal, maar slachtoffer van zijn succes. Type HD-decoder heeft hier volgens mij niks mee te maken. Is en blijft een server(capaciteits)probleem denk ik. Maar dat hadden ze kunnen voorzien nietwaar. Aan de decoders of de lijnen kan het niet liggen vlgs. mij want live kijken of streamen vraagt evenveel capaciteit van de lijn. En zeker als je 2 HD-streams hebt, moet je lijn dat altijd aankunnen. Zeker als je een 30Mbps-profiel hebt zoals ik. Maar ik krijg het altijd wel gestreamd, alleen...niet steeds wanneer ik het wil....Dus nog eens, de servers kunnen gewoon niet volgen denk ik.
Xenne en Sinjoor het zal zeker niet aan de decoders liggen zoals jullie zeggen want ik heb zowel met de V3 als met V4 geen enkel probleem gehad tot nu toe met de 2 HD streams die ik normaal binnen pak, ( van nPVR maak ik geen gebruik tot nu toe , alleen PVR ).
lijncapaciteit is inderdaad niet van tel bij nPVR, uiteindelijk is zo'n stream niet zwaarder dan gewoon tv kijken, profiel maakt niet uit. elk programma moet 1x worden opgeslagen op hun servers, en het aantal weergave verzoeken op die servers zou inderdaad de problemen kunnen verklaren. dus inderdaad capaciteitsprobleem. zou ook kunnen verklaren dat de problemen groter geworden zijn sinds opname op afstand erbij gekomen is, server krijgt meer aanvragen te verwerken.

mvg
Hoe het juist in zijn werk gaat weet ik niet maar zelfs gewone programma's die zullen toch ook van bgc servers komen denk ik toch, en als dit zo is moeten die servers toch beter werken dan die voor nPVR en opname op afstand of zie ik het verkeerd !
Reputatie 7
Badge +1
Inderdaad, zowel "live" als "on demand" komt van de servers. Maar in principe kijk je maar naar nPVR als die programma's al live uitgezonden zijn, of toch minstens als die al begonnen zijn (in chase play). Bovendien valt ook de "pauze"-functie onder dit kapittel. Dat is immers een soort netwerkopname bekijken, maar dan binnen het uur i.p.v. binnen de 30 dagen. Enfin, dat is toch mijn idee over de zaak. De pauzefunctie geeft echter, voor zover ik weet, geen problemen....omdat die functie al van in het begin van het aanbod bestaat denk ik, en er dus voldoende capaciteit voorzien werd. Ook voor nPVR was er blijkbaar nog voldoende voorzien, maar inderdaad , nu met die opname op afstand kan iedereen al zijn opnames op het netwerk doen zelfs met de nieuwe interface....dat was misschien de spreekwoordelijke druppel voor het systeem......
't is niet dat de servers meer moeten opnemen, uiteindelijk wordt elk programma maar 1x opgenomen, 't is het aantal weergave verzoeken dat gestegen is. de eerste symptonen waren strubbelingen bij het forwarden, daarna het soms niet beschikbaar zijn van de opnames, blokkages etc

dit gezegd zijnde, als dit correct is moet het gemakkelijk op te lossen zijn, het zou dus wel eens ingewikkelder kunnen liggen :p

mvg
Reputatie 7
Badge +1
Volledig akkoord xenne. De servers moeten niet meer opnemen, het staat er allemaal al op van het zenderaanbod. Maar ze moeten steeds meer tegelijkertijd aan specifieke streamingverzoeken voldoen. Dus soms files en opstoppingen...
gisteren was er een nieuw probleem.Ik had 3 programma's opgenomen maar wel op men decoder,en wat blijkt nu,deze programma's zijn opgenomen via 30 dagen beschikbaar npvr,terwijl er helemaal geen dubbele opname was.

Heeft er nog iemand dit probleem voorgehad?
Reputatie 7
Badge +1
Ben je zeker dat die in de planning ook zal niet met 30d stonden?
ik ben daar zeer zeker van !
Badge
Hier bij ons worden de HD opnames altijd in nPVR opgenomen, omdat ik anders geen HD programma kan bekijken.Dat gebeurt wel automatisch. En ik vind dat zeer handig.
even dit oude topic oprakelen, probleem van de netwerkopnames is (helaas) nog steeds actueel

deze zomer waren er precies minder problemen, waarschijnlijk werden de servers minder belast... maar de laatste dagen krijg je terug vaak dat een netwerkopname tijdelijk niet beschikbaar is (vooral tijdens de tv spitsuren), als je dan later probeert kan je ze wel bekijken.

ik heb daarnet eens contact gehad met de technische dienst en dit probleem ook ter sprake gebracht... ze zijn ook op de hoogte van de problemen met het bekijken van de netwerkopnames... ze zijn er mee bezig maar dit kan nog een tijd duren... ze geven dan ook de raad om op de harde schijf op te nemen ipv op het netwerk ....

maw de frustraties van de netwerkopnames zullen er nog niet meteen uit zijn, of je moet ze zelf vermijden door op harde schijf op te nemen, maar dit laatste zal niet voor iedereen mogelijk zijn (met name voor de lage profielen) en beperkt ons ook in het aantal opnames dat je kan doen op hetzelfde moment, ook opname op afstand moet je dan vermijden

heb het al vaak gezegd, de netwerkopnames zijn een schitterend concept, jammer dat deze hardnekkige kinderziekte er nog steeds inzit. zijn de problemen er ten gevolge het succes? zijn er te veel weergaveverzoeken op de server? vermoedelijk wel aangezien het probleem zich vooral manifesteert tijdens de tv spitsuren.

mvg
Bij mij is er vooral de laatste 2 maanden het probleem dat reeds eerder op een ander topic werd aangekaart : de opnames van nPVR worden slechts beperkt opgenomen. De helft van mijn opnames zijn slechts opgenomen voor 20 min., 7 min. of soms slechts 1 minuut !!! Dit probleem blijft aanslepen !

Xenne, jij noemt dat "kinderziektes"; maar hoe kan het dan dat dit systeem dat ingevoerd is op 1 december vorig jaar, de eerste 6 maanden praktisch perfect is verlopen ? Alle opnames stonden er volledig op en ik heb in die 6 maanden GEEN enkele keer de boodschap gekregen dat "het geselecteerde ondewerp tijdelijk niet beschikbaar was". Deze mededeling kwam er bij mij vooral op vanaf eind mei tot ongeveer eind juni, maar is sindsdien bijna niet meer voorgekomen. Maar wel dus nu dat ander probleem van die opnames die slechts een aantal minuten opname hebben, ook al was er 1 of 2 uur geprogrammeerd.

Ik heb het in een ander topic ook al geschreven : het enige voordeel dat Belgacom heeft ten opzichte van Telenet (meer dan 2 opnames tegelijk maken en toch nog kunnen opnemen - ook al is je eigen harde schijf vol -(via de server) komt hierdoor te vervallen, want het systeem van de nPVR-opnames is TOTAAL ONBETROUWBAAR !!!
Reputatie 7
Badge +1
Ja Xenne, bedankt oml dit even terug onder de aandacht te brengen, en de reactie van de technische helpdesk met ons te delen. We weten nu dat ze er zich bewust van zijn, en dat naar een oplossing gezocht wordt. Toch zouden ze er zich beter nog meer van bewust zijn, dat die nPVR mogelijkheid toen een promotionele stunt was die een belangrijk argument was om Belgacom TV te nemen. Als dat voordeel wegvalt is dat een heel grote stap terug en worden de mogelijkheden om op te nemen erg beperkt. Ik heb blijkbaar nog terecht de analoge kabel behouden, zodat ik ook via dat kanaal (in noodgeval) nog kan opnemen op mijn 2 DVD-HDD recorders. Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn denk ik. Gisteravond geen problemen meer gehad met nPVR opnames, noch met bekijken in chaseplay, noch met bekijken terwijl een opname op HDD bezig was (dat was in het week-end anders). Ik heb ook altijd alles kunnen blijven bekijken later op de avond, maar het werkt wel erg beperkend als je niet kunt kijken als je dat wilt.

Het zal me benieuwen wat de werkelijke oorzaak van het probleem is. Een overbelasting van het netwerk ? en zoja, een serverprobleem of een distributieprobleem over de lijnen ? m.a.w. kunnen de lijnen het niet aan in primetime ? dan zou alleen een fijnmaziger netwerk van ROP's een oplossing bieden ? zoja, dan zal het nog wel even duren....een 30Mbps profiel helpt hier dan ook niet voor....
beste JVD

de benaming kinderziekte is hier inderdaad misschien niet correct. want het is waar dat er in het begin weinig of geen problemen waren met de netwerkopnames. dit probleem is zich maar beginnen manifesteren na een tijd - misschien wel ten gevolge het succes? opnemen op afstand is er ook bijgekomen eind april, alles dat op afstand opgenomen wordt is ook op de server.... het feit dat de problemen nu vooral voorkomen tijdens de tv spitsuren lijkt ook te wijzen dat er een overbelasting in het spel zou kunnen zijn... maar zeker weten wet het niet

wat we wel weten is dat de mensen in charge in mei dit probleem reeds aan het onderzoeken waren, en dat er ondertussen weinig evolutie te merken is. wel waren er minder problemen tijdens zomermaanden, maar dat was misschien gewoon omdat er minder opgenomen werd?

ik hoop dat dit probleem uiteindelijk opgelost geraakt, want uiteindelijk is het ergerlijk als je iets opneemt en het niet (meteen) kan bekijken, belgacom moet dit als een serieus probleem zien en tot het uiterste gaan om dit op te lossen mijn inziens, anders zou het hen klanten kunnen kosten.

mvg
Beste

Ook hier hebben we problemen met het opnemen van programma's. Er zijn al een paar programma's slechts 7 min ofzo opgenomen, terwijl we via de guideTV werken. Het laatste programma (Mijn restaurant van vorige dinsdag) heb ik dan opgenomen op de harde schijf, maar dat heet ook maar 5 min opgenomen. Heel frustrerend... Hopelijk wordt het snel opgelost...

Mvg
Reputatie 7
Badge +1
Ja Pinklady, maar dat die opname op de harde schijf (PVR) mislukt is, heeft niks met het nPVR probleem te maken. Daar moet iets foutgelopen zijn met de programmagids, m.a.w. dan was die niet uptodate en heeft de zender in laatste instantie het programma verschoven. Bovendien is he raadzaam de decoder minstens eenmaal per week herop te starten om de interne klok juist te zetten. Die loopt na een tijdje immers achter (1 à 2 minuten per week), en dat kan na een maand al aardig aantikken.Ik heb daar alleen maar eens last van als door speciale (langere) nieuwsberichten bv. alle ernavolgende programma's opschuiiven of zelfs naar een latere datum verplaatst worden.

@xenne: over de juiste oorzaak kunnen we maar speculeren, maar zeker is, dat er "ergens" een overbelasting is. Programmeren op afstand gaat inderdaad altijd op de server (nPVR) wat waarschijnlijk een enorme boost heeft gegeven aan het gebruik van het systeem, waar ze dan niet voldoende rekening hebben mee gehouden..
Ook bij mij zijn er problemen met opnames, enkel met nPVR-opnames echter (ik had geen idee dat die "30 dagen beschikbaar"-opnames zo heetten, ik had ook geen idee dat dit blijkbaar via het Belgacom-netwerk verloopt).

Er zijn natuurlijk veel ergere dingen in het leven dan een opname die verkwanseld is, maar ergerlijk is het wel. Een week of zo geleden bleken nPVR-opnames niet te bekijken, er kwam het hier hoger reeds gemelde "geselecteerd onderwerp is tijdelijk niet beschikbaar". Dit ging zo een tijdje door, geen probleem denkt men dan, even wachten. Maar hierna werd het erger. Het geselecteerd onderwerp werd namelijk wel weer beschikbaar, maar gedecimeerd. Vijf films bleken plots opnames van 3, 7 of 29 minuten... Criterium hiervoor blijkt te zijn dat de opname in kwestie nog maar een paar dagen beschikbaar is. Zo heb ik gisteren die vijf opnames verwijderd (na ze al dagen na elkaar gecheckt te hebben, inclusief het deemoedige herstarten van decoder en modem). De volgende opname in het rijtje leek okee te zijn. Tot vandaag. De film 'Enduring Love', met o.m. Daniel Craig, is nu, met nog 4 levensdagen voor de boeg, ook voortijdig gekortwiekt, met zijn resterende 29 minuten allesbehalve 'enduring'. Mijn 'love' voor de goede ouderwetse VHS-recorder is er echter nostalgischerwijze op gegroeid.

Als ik het goed begrijp, zijn nPVR-opnames er opdat een mens meerdere dingen tegelijk kan opnemen. Dat is op zich positief. Maar als de opnames op het "tweede spoor" zo consequent vermangeld blijven worden, dan heb ik nog liever die optie niet.

Sowieso pas ik er wel voor op om ook nog maar iets "30 dagen beschikbaar" op te nemen.
laatste dagen redelijk wat netwerkopnames bekeken zonder frustraties op te lopen

mvg
Reputatie 7
Badge +1
Klopt Xenne, de laatste dagen geen problemen meer met afspelen nPVR, ook niet in primetime. Ik kon wel al altijd (behalve een of twee die volledig bleven hangen middenin, maar dat is al een hele tijd geleden) alles terug bekijken op een later tijdstip. Een aantal mensen blijken dat echter niet te kunnen, en dat is een heel andere zaak..
Ik zal de decoder zeker eens heropstarten dan. Bedankt voor de tip, sinjoor71.

Hopelijk heeft het daarmee te maken, want nu bleek ook gisteren opnieuw een nPVR-opname niet volledig te zijn opgenomen. Kan je 2 programma's in HD tegelijk opnemen? (bv. éénHD en vtmHD) Zou je geen melding moeten krijgen indien dat niet het geval is?

Je kan inderdaad twee HD's opnemen in nPVR. Je kan natuurlijk maar één op (cPVR op je harde schijf van de decoder) en de tweede zal dan zeker op nPVR opgenomen worden.
Ah, dat zou dus wel moeten lukken dan. Want ik dacht dat het daar misschien aan kon liggen dat mijn opname er niet helemaal opstond...
Reputatie 7
Badge +1
Met "Boer zoekt Vrouw" in nPVR vandaag weer problemen gehad. Programma startte eerst niet. Dan wél maar zonder balk als je op pauze drukte en wou terugspoelen. Door- en terugspoelen was weer oncontroleerbaar en stoppen was niet mogelijk..alleen met de decoder in standby te zetten ging het dan wel. een kwartier later startte het dan weer wel op en liep alles zogoed als normaal. De eerste keer was er nog wel een programma op de HDD aan het opnemen en "Boer zkt. vrouw" was ook nog aan het opnemen/live bezig. De 2e keer was alleen BZV nog aan het lopen en keken we dus in chaseplay (dus terwijl het live nog bezig was). Het probleem was dus deze keer miniem en van korte duur.

Reageer