Beantwoord

Fraude mails

  • 4 September 2016
  • 9 reacties
  • 595 Bekeken

Beste, Ik krijg regelmatig dergelijke mails binnen.
Zijn dit effectieve frauduleuze mails ?

afzender : proximuss@t-online.de

Geachte heer/mevrouw,

Onlangs heeft Proximus geprobeerd om het factuur bedrag van €203,50 van uw Proximus-diensten te incasseren. Helaas is deze domiciliëring geweigerd door de bank.

Wij bieden u nog een laaste mogelijkheid om het openstaande bedrag van €203,50 (inclusief kosten) alsnog te voldoen. Door onderstaande stappen te volgen kunt u de factuur inzien waarop het bedrag en de betalingsinstructies staan.

Klik hier om de factuur te downloaden

Belangrijk: Het bedrag zal worden verhoogd met buitengerechtelijke incassokosten ter hoogte van €145,50 indien u niet aan de betaling voldoet. Wij willen u erop attenderen dat bij een achterstallige betaling uw Proximus-abonnement kan worden geblokkeerd.

Met vriendelijke groet,
Proximus Klantenservice
icon

Beste antwoord door Marleen 4 September 2016, 16:14

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Dat is duidelijk een fraude mail: stuur maar door naar abuse@proximus.com
Een bijna identieke fraude email in dit topic:
nl.forum.proximus.be/mijn-factuur-18/fraude-e-mail-34228
Volgens mij is dat trouwens een Duits mail adres.
Zeker niet op klikken of betalen, natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +6
En hier nog een voorbeeldje:
nl.forum.proximus.be/mijn-factuur-18/nep-mail-achterstallige-betaling-factuur-februari-34277
Je bent dus niet alleen.
Reputatie 7
Badge +3
ja, fraude-mails, nee, niet van proximus !! je ziet dat ook aan de afzender : uit Duitsland ?

proximus stuurt ook zo geen mails bij openstaande facturen.

Graag onmiddellijk forwarden naar abuse@skynet.be en zeker niet op antwoorden of betalen !

Groeten

Tina
Reputatie 6
Badge +3
Ik merk toch op dat deze fraudemails soms ook van Belgische adressen (zelfs van proximus.be) komen en dat de klant kan kiezen om zijn factuur via mail te ontvangen.
Een klant dus wel makkelijk misleid worden.

Er wordt de laatste tijd volle bak geprobeerd te phising, tot 14 dagen geleden voor ca. 100€ nu al voor 230,45€

Bijvoorbeeld:

Het enige verdachte in deze mail was een verkorte link vanuit een website uit Iran

Van: Proximus [mailto:klantinfo@proximus.be]
Verzonden: maandag 29 augustus 2016 6:19
Onderwerp: Uw domiciliëring van de maand augustus is mislukt

Proximus

Geachte heer/mevrouw,

Onlangs heeft Proximus geprobeerd om het factuur bedrag van €230,45 van uw Proximus-diensten te incasseren. Helaas is deze domiciliëring geweigerd door de bank.

Wij bieden u nog een laaste mogelijkheid om het openstaande bedrag van €230,45 (inclusief kosten) alsnog te voldoen. Op de onderstaande link kunt u de factuur voor deze maand inzien. Ook kunt u de transactiegegevens inzien zodat er indien fouten zijn die ook aangepast kunnen worden.

Klik hier om de factuur te downloaden

Belangrijk: Het bedrag zal worden verhoogd met buitengerechtelijke incassokosten ter hoogte van €120,34 indien u niet aan de betaling zal voldoen. U kunt nu de factuur inzien, indien wij een fout hebben gemaakt kan dit aangepast worden. Wij willen u erop attenderen dat bij een achterstallige betaling uw Proximus-abonnement kan worden geblokkeerd.

Met vriendelijke groet,
Klantenservice Proximus
Deze voorbeelden werden hier al gepost ook op proximus Facebook pagina's en ook verwittigingen op hun twitter en andere online nieuwskanalen zoals zdnet enz... natuurlijk iemand die deze kanalen niet volgt zal minder op de hoogte zijn.
FYI : https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_fraud/particulieren/welkom-bij-support/internet/e-mails-en-website/problemen-met-uw-mailbox/vermijd-phishingfraude-via-e-mail-sms-telefoon.html

Al deze phishing mails zijn eigenlijk variaties op het zelfde thema en zeker niet alleen omtrent onbetaalde facturen bij Proximus.

NB: Zelf al zou ik zo'n echte mail van proximus ontvangen waarvan ik zelf 100% zeker van ben dat hij echt is, dan nog zou ik zeker en vast eerst telefonisch contact opnemen met klantendienst/facturatiedienst om meer uitleg en bevestiging te krijgen, zelf al moet ik de telefoon een uur of meer op meeluisteren zetten tot er opgenomen wordt :-)) .
Reputatie 7
Badge +3
bedankt voor de feedback !

je hebt die mail doorgestuurd naar abuse@proximus.com ? zeker melden daar...

klant kan inderdaad kiezen bij ons om facturen per mail te krijgen, maar niet de herinneringen....

groeten

Tina
Reputatie 7
Badge +6
Hey, ik denk dat een heel interessant commentaar van Sabineb op Franks opmerking per ongeluk in het verkeerde topic is terechtgekomen (ook met Frank).
nl.forum.proximus.be/internet-10/snelheid-internet-maxi-abonnement-35628
Lijkt me toch wel belangrijk, aangezien je door de link in die frauduleuze mails aan te klikken zelfs op een copy van MyProximus terecht zou kunnen komen! Deze opmerking hier mag dan weg. Dank u.
In elk geval: bedankt Sabineb !!!
Hi Frank

Er is een nieuwe wave van Phishing mails waarin gevraagd wordt aan onze klanten om een openstaand saldo te betalen. Wanneer de klanten op de link klikken die in de mail vermeld wordt, komen ze op een copy van onze My Proximus terecht.

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_fraud/particulieren/welkom-bij-support/internet/e-mails-en-website/problemen-met-uw-mailbox/vermijd-phishingfraude-via-e-mail-sms-telefoon.html

mvg sabine

bron: https://nl.forum.proximus.be/internet-10/snelheid-internet-maxi-abonnement-35628
Reputatie 7
Badge +6
Bedankt, Elsa! 🆒

Reageer