FON actief

  • 23 October 2011
  • 35 reacties
  • 7604 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1
  • Grand Master
  • 1480 reacties
In e-services is FON actief geworden.
Men kan de FON-hotspot nu beheren via de e-services.

Oa kan men aangeven of men FON wil activeren en verder een eigen account aanmaken.
Blijkbaar is een BBOX2 een vereiste, maar uit goede bron zou het enkel mogelijk zijn met een VDSL2 profiel.
Indien een upgrade van de modem vereist is, dan zou dit na activatie binnen de 24u gebeuren.

35 reacties

Badge
Dat wil niks zeggen,

Ik bedoelde daarmee dat dat een zeer leuke oplossing zou geweest zijn 5-6 jaar geleden(net zoals 15 jaar geleden een Semafoon een leuke oplossing was)

er zijn tegenwoordig tegen democratische priijzen mobiele databonnementen beschikbaar(misschien niet bij de grotere jongens) bovendien kan je in veel (toeristische) landen een prepaid dataSimkaart kopen(dus als je een simlockvrije smartphone hebt geen probleem).

Daarenboven is het grotere voordeel van WiFi ten opzichte van 3G de snelheid, aangezien die (logischerwijs) beperkt wordt ten voordel van de eigenaar vervalt dat argument.

De basiszaken (sites, email,...) zijn zeer goed te doen op 3G en aanvaardbaar op EDGE, ik ga dat niet speciaal gaan gebruiken om bv. wat te YouTuben.

Op heel wat plaatsen is het trouwens niet beschikbaar(trein, park,...) en ik ga mij echt niet voor iemand zijn huis gaan zetten om Wifi te hebben, als ik buiten ben wil ik mij kunnen verplaatsen.

Komt er nog bij dat er heel wat zaken Wifi aanbieden(restaurants, Hotels,...).

Het constant switchen tussen 3G en WiFi zorgt er trouwens voor de batterij sneller leegloopt, en de batterijduur is net het grootste nadeel aan smartphones.

Het feit dat er slechts 4 miljoen (op wereldvlak) Fon-gebruikers zijn spreekt voor zich.

De enigste reden waarom Belgacom en Telenet hiermee doorgaan is omdat het een excuus is om minder te investeren in Mobiel internet(waar ze natuurlijk geen Duopolie hebben.)
Badge +1
fon staat niet meer in de e-services. wil dat zeggen dat dit niet meer doorgaat?
de verdwijning had ik reeds gerapporteerd op 28 oktober 2011

no worries imho... het zal wel doorgaan, maar het is nog in testfase, dus was het wellicht nog niet de bedoeling dat het zichtbaar werd in e-services?

de officiele lancering zou voor het einde van het jaar zijn

mvgh
Mededeling van EVA op bevriend Forum

https://#p402925
https:///posts/viewtopic.php?p=402925&sid=63ca180df051ebea7697b1d24ddb4bd9#p402925door Eva_van_Belgacom op 02 nov 2011, 10:41

Hallo iedereen,

zoals beloofd plaats ik hier nog enkele feiten op een rijtje. Kwestie van alvast enkele twistpunten en vragen de wereld uit te helpen


  • De Fon hotspot is enkel beschikbaar op de laatste Firmware van de B-Box2. Deze wordt momenteel, geleidelijk aan (in batches) gepusht naar de klanten die over VDSL2 beschikken.
  • Mensen die hun VMAN20 hebben uitgezet (bv. wegens VOIP) krijgen deze update niet automatisch.
  • Iedere B-Box2 die is aangesloten op VDSL2 zal automatisch het FON Hotspot signaal uitzenden. Er is dus gekozen voor een opt-out model. Op die manier zal het aantal Fon hotspots aanzienlijk groter zijn dan bij een opt-in werkwijze. Uiteraard zullen we wel op voorhand communiceren hoe klanten die dit niet willen deze optie kunnen uitschakelen.
  • Het datavolume dat via het Fon netwerk zal gebruikt zal niet afgetrokken worden van het internetvolume gelinkt aan de Fon B-Box, maar wel van het volume van de Fon-gebruiker in kwestie (via jouw Belgacom.Fon login). Indien jouw Fon-hotspot dus gebruikt wordt door anderen, hoef je je geen zorgen te maken; dit impacteert jouw internetvolume niet. Uiteraard is er sowieso weinig impact voor klanten met onbeperkt datavolume
  • De bandbreedte die voor Fon voorzien wordt, zal niet ten koste gaan van de huidige surf- en TV-ervaring van de B-Box2 eigenaar. Het dataverkeer van de klant zal altijd voorrang krijgen op het Fon-verkeer. Ook wordt de Fon-bandbreedte gecapt.
  • De Fon hotspot gebruiker krijgt een apart publiek IP-adres. Er is dus geen gevaar voor de gebruiker die zijn B-Box2 openstelt voor Fon (bv. illegaal surfgedrag van de Fon-gebruiker)
  • Voor Fon wordt er een afzonderlijke PPPoE sessie voorzien
  • De B-Box2 van TV-only klanten (geen internet) zal niet als FON-hotspot functioneren
  • Belgacom FON klanten kunnen gebruik maken van het wereldwijde Fon netwerk, hoeven geen extra toestel te kopen hiervoor (cfr. Fonera) en delen hun internetverbinding op een veilige manier.
  • indien een klant Fon activeert via de e-Services, wordt nagegaan of de B-Box2 van de klant effectief al de nieuwste firmware bezit. Als dit niet het geval is, wordt deze gepusht naar de klant.

Dat is de input waar ik voorlopig over beschik. Er was al heel wat info beschikbaar hier op het forum, maar ik hoop toch dat mijn post nog enig licht in de duisternis kan brengen
Vriendelijke groeten,
Eva
Vragen over Belgacom? Bezoek ons Online helpcenter.
Belangrijke mededeling: Eva is een officiele woordvoerster van Belgacom.
Badge
Bij stond mijn VLAN20 ook uit, ik heb het vorige week al eens aangezet. Maar vandaag stond het weer uit.

Nu staat het weer aan, hopelijk komt de hotspot er nu snel door.


Hoe komt dit dat het soms uitgezet wordt?
Badge
Hallo


Ik heb geen factory reset uitgevoerd, alleen VLAN20 aangezet. En ik heb zojuist de hotspot gepushed gekregen.
Badge
Ja, dat is waar (een raar :p)

En nu heb ik nog iets raars, ik had net men verbinding verbroken met men wifi. Eens met de hotspot geconnecteerd. Met login en pass zelfde als bij e-services.

Ik kon 1min surfen, en ik werd eraf gesmeten. Nu maak ik terug verbinding met beveiligde wifi, kijk in op 192.168.1.1 en nu staat er bij hostpot -> hotspot is down : heartbeat triggered offline

Hoe komt dit? Ga hem nu eens gewoon rebooten.


edit: 18u42

Ik heb hem eens gereboot, nu staat hij weer actief, maar als ik nu wil inloggen met fon zegt hij username/password is niet correct. terwijl het juist is (want het heeft daarnet gewerkt)
Badge
Gisteren stond mijn hotspot gewoon aan. Vandaag zet ik mijn pc terug aan, ik kijk en mijn hotspot staat weer op: heartbeat triggered offline

Nu disable ik hem, wacht een minuut, enable hem terug. Zonder dat ik iets doe (ik blijf op mijn beveiligde wifi) staat hij na enkele minuten terug uit. terug op heartbeat triggered offline


Bij mij werkt het blijkbaar niet goed. Kan iemand mij helpen?
Hier op mijn blog kan je nog wat info vinden ivm fon en ook de test die xenne gedaan heeft:


Factoryreset bbox2 en fon

bbox factory reset fon kwijt door xenne

ik weet niet of de methode met factory reset helpt ik heb zelf geen fon op bbox dus nog geen ervaring.

Mvg

Badge
Ik heb nog niets gedaan. En nu staat mijn FON al een uur of 2 volledig aan.

Waarschijnlijk was er nog iets niet juist gedaan door Belgacom.

Reageer