Beantwoord

FCC ID en /of mW waarde van een Bbox-3

  • 21 February 2017
  • 23 reacties
  • 635 Bekeken

Goede avond samen,

Ik vroeg me af waarom er geen FCC ID sticker op de bbox 3 kleeft? Ik zou namelijk willen weten hoeveel milliwatt (mW) mijn bbox 3 door het huis jaagt.

Heeft iemand hier een passend antwoord op aub? De klantendienst kon mij helaas niet verder helpen en schoot lichtelijk in paniek toen ik de vraag stelde.

Her en der werden papieren en een verloren gewaande Bbox opgediept maar verder dan "de sticker met de wifi naam " op zijn we niet gekomen.
Het antwoord op de FCC Id of de milliwattwaarde moesten ze mij helaas verschuldig blijven, ik werd aangeraden de vraag te mailen of op het forum te posten,wellicht zou iemand het hier wel weten.
Bij deze..
icon

Beste antwoord door Steven B 21 February 2017, 16:17

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 5
Badge +1
Hey Jokke82,
Een FCC ID sticker is ziet men inderdaad regelmatig maar vooral op toestellen die ook in Amerika verkocht worden. In Europa is dit niet verplicht en aangezien deze toestellen niet voor Amerika bestemd zijn is dit dus de reden waarom er zo'n sticker ontbreekt.
Uiteraard is het belangrijk van alle regels goed te volgen en dit doen we uiteraard. Zo kunnen we zeggen dat we CE complaint zijn, dit wil zeggen dat we beneden de 100 mW EIRP zitten voor 2.4 GHz, beneden de 200 mW EIRP voor lage 5 GHz kanalen en beneden de 1W EIRP voor de hoge 5 GHz kanalen). Meer details kan ik je echter niet geven.

Steven
Goeieavond Steven,

u spreekt van "we ", spreekt u namens Proximus? ( niet vijandig bedoeld ) 🙂 De FCC sticker zou er normaal moeten opstaan, ook indien verkocht in Europa, dat heb ik mij laten vertellen tenminste door een bevoegde instantie.
Ieder draadloos apparaat moet nauwkeurig gemeten worden , die metingen zijn publiek gedeeld mede door de FCC code, dus met " beneden de 100" heb ik geen echte waarde is, ik ben op zoek naar de exacte waarde van het toestel, wat wettelijk ook moet medegedeeld worden.
Nu is dat bij de concurrentie ook zo,staat er ook nergens op, heeft iemand iets te verbergen?
Jokke
Wordt dit niet door Bipt in het oog gehouden of vergis ik mij?
Zou moeten maar die weten het ook niet 😞
lang verhaal kort, mijn pa krijgt binnenkort een medisch toestel ingeplant dat verbonden is met een systeem dat ons laat weten als zijn hart rare sprongen doet of stopt. De voorwaarden zijn wel dat de routers of modems in het huis een bepaalde waarde niet overschrijden, of het ding flipt en wij krijgen om de haverklap telefoon via dat systeem. Dan komt er ambulance en mug etc aan te pas etc.. 1 keer zullen ze aanvaarden maar na de 2e keer komen de rekeningen voor " oproep zonder reden" . Om al die onzin tegen te gaan wil ik weten hoeveel mW er door een bbox gaat, zodat we indien nodig, aanpassingen kunnen doen. De repeater is er al uitgesmeten want die was hoe dan ook te sterk, nu dus op zoektocht naar wat een bbox uitstraalt, blijkt niet makkelijk te zijn om dit te vinden.
Dit zou toch makkelijk te vinden moeten zijn aan de hand van die codes, of toch op zijn minst geweten moeten zijn bij een firma zoals proximus ?
Reputatie 7
Badge +4
Dag Joery,

ik zal de vraag stellen aan ons engineering team en laat je iets weten.

MVG,

Wim
Reputatie 7
Badge +4
Kan ik juist weten of het om een technicolor of sagem bbox gaat? Indien niet zeker gelieve me je vaste lijn nummer of klanten nummer te geven, dan zoek ik het zo op.
Goede avond Wim,

Een technicolor box. Super bedankt alvast, ik kijk al uit naar het antwoord.
Reputatie 4
Badge +2
Ik zou voor de zekerheid de Wifi uitschakelen en verbinding maken met netwerkkabels of PLC's; dat risico kan je niet nemen lijkt me.
Reputatie 5
Badge +1
Goeiemorgen Jokke82,

Inderdaad, we is in naam van Proximus (no worries, had het zeker niet als negatief ontvangen :D).
Terwijl mijn collega's de vraag hebben gesteld aan ons engineering team kan ik de reactie van Control wel volgen. Is het een optie om volledig wired te gaan? Welke devices zijn volgens jou problematisch?
PLC geen storingen! vraag dat maar eens aan een radioamateur, hopelijk zit er geen in je buurt dan :D

Niets gaat boven netwerkkabel maar het probleem is dan dikwijls dat je die kabel moet ergens deftig kunnen aanleggen of liefst verstoppen voor de vrouw des huizes 😉
Reputatie 7
Badge +4
Dag Jokke,

Onze b-boxen zijn CE compliant. Ze voldoen aan alle wettelijke bepalingen en normen, en dat geldt dus ook voor de maxima voor signaalsterkte.

De exacte maxima voor Wi-Fi signaal sterkte:

  • <100 mW EIRP voor 2.4 GHz

  • <200 mW EIRP voor de lage kanalen op 5 GHz

  • <1 W EIRP voor de hoge kanalen op 5 GHz (ook gekend als DFS kanalen)

Gezien de overvloedige aanwezigheid van Wi-Fi in onze maatschappij twijfelen we er niet aan dat medische toestellen tegen zulke straling bestand zijn, anders zouden ze gewoonweg niet bruikbaar zijn.

Mvg,

Robrecht

Het Proximus Team
Goedemiddag,

danku voor het antwoord maar de exacte waarde heb ik nog steeds niet kunnen vinden 😞

voorbeeld, er stond een network repeater in huis, via de fcc code ben ik te weten gekomen dat het ding 659 mw heeft, die is terug gezonden naar de winkel want als ik het goed begrijp is dit ferm over de wettelijk toegelaten norm (hoe zoiets dan uberhaupt mag verkocht worden is mij een raadsel)

Nu twijfel ik er niet aan dat de bbox verre van zo zwaar zal zijn maar niemand kan mij een getal geven, blijkbaar stel ik of een lastige of een moeilijke vraag om het juiste getal te krijgen, puur informatief.

met "minder dan " weet ik weinig of niets, als ik tegen de politie zeg " mijn scooter gaat minder snel dan 45" terwijl hij wettelijk volgens de papieren maar 25 mag, dan gaan ze dat ook niet aanvaarden 🙂 die gaan het ook uitmeten om te zien hoeveel exact de scooter bolt, en op basis van dat getal zal ik een boete krijgen. ( ooit gebeurd in mijn jongeren jaren 😉
Reputatie 4
Badge +2
De voorwaarden zijn wel dat de routers of modems in het huis een bepaalde waarde niet overschrijden, of het ding flipt en wij krijgen om de haverklap telefoon via dat systeem.

Heb je hier wel een exacte waarde van ?
ja, niet meer dan 98 mw, beneden de norm dus.
Als die bboxen maar max.100 mW uitzenden en ook nog rekening gehouden met de afstandsverzwakking van het signaal zal dit wel geen probleem geven.
Als je iemand moest kennen die met een spectrumanalyser kan metingen doen op 2.4 en 5 Ghz dan zou je natuurlijk meer zicht krijgen.
Bvb. als ik op mijn laptop met de app "wifi analyser" op 2.4 kijk dan geeft die op 7m van de bbox -60dBm, maar hoe nauwkerig dit allemaal is, is een andere vraag?
Goede avond samen,

Een spectrumanalyser hoeft helemaal niet, als er mij nu iemand gewoon de fcc code kan geven, dan kan ik alle info vinden die wettelijk is vast gelegd. Allemaal met de beste bedoelingen maar het is allemaal wat ver gezocht voor vraag waarop met een simpele code het antwoord kan gegeven worden.
Nu blijkt het makkelijker te zijn de water uit een steen te knijpen dan hier en tevens ook bij de concullegas die vervloekte code te krijgen. Is dit staatsgeheim?

Wat mij betreft mag deze topic gesloten worden daar ik geen zinnig antwoord kan krijgen door Proximus, ik voel me dan ook zeer in de steek gelaten en heb hier allemaal mijn bedenkingen wij waarom dit angstvallig geheim blijft.
Reputatie 4
Badge +2
Je zou de fabrikant de vraag kunnen stellen, maar daar ga je waarschijnlijk hetzelfde antwoord krijgen, het is een massaproduct, de één zal 99mW geven een ander misschien 95mW, ze garanderen alleen dat het vermogen lager zal zijn dan 100mW op 2.4Ghz.
En als je de FCC krijgt in hoeverre kan je dan controleren of die 100ù correct zijn?
En bij Bipt zou je daar misschien iets kunnen te weten komen ?
Reputatie 6
Badge +3

Een spectrumanalyser hoeft helemaal niet, als er mij nu iemand gewoon de fcc code kan geven, dan kan ik alle info vinden die wettelijk is vast gelegd. Allemaal met de beste bedoelingen maar het is allemaal wat ver gezocht voor vraag waarop met een simpele code het antwoord kan gegeven worden.
Nu blijkt het makkelijker te zijn de water uit een steen te knijpen dan hier en tevens ook bij de concullegas die vervloekte code te krijgen. Is dit staatsgeheim?

Wat mij betreft mag deze topic gesloten worden daar ik geen zinnig antwoord kan krijgen door Proximus, ik voel me dan ook zeer in de steek gelaten en heb hier allemaal mijn bedenkingen wij waarom dit angstvallig geheim blijft.

Mijn excuses, maar je hebt wel degelijk de nodige gegevens gekregen. namelijk kleiner dan 100mW dus 99mW is mogelijk => gebruik de 2.4GHz wifi van de bbox niet.
De bbox's worden niet uitgebracht in Amerika, er is dus geen enkele reden om ze te laten testen door het FCC en dus is er ook geen FCC code. Ze kunnen je niet iets geven dat niet bestaat.
En door welke organisatie wordt dit gecontroleerd of het wel kleiner is dan 100 mW is dit Bipt hier?
Al veronderstel ik wel dat het voor de B-box zal in orde zijn aangezien er andere merken een groter bereik hebben en boven de 100 mWatt uitkomen al zou dit echter niet mogen, dus ik vraag mij af wie dit hier in Belgie controleert (ik veronderstel dat dit alleen bipt is) en wordt dit waarschijnlijk alleen maar gecontroleerd als er klachten bij hen binnenkomen.

PS: Bipt voer ook bijvoorbeeld het onderzoek uit naar wie de weerradar stoort.
Reputatie 2
Badge
elke fabrikant dient in het kader van de CE-certificatie zelf gebruik maken van een onafhankelijk certified lab om te garanderen dat zijn apparatuur aan de wettelijke vereisten voldoet. De "notified body" staat op het etiket van de modem als een nummer vermeld tussen de CE en de ( ! ). In het geval van de Technicolor is de NB 1177, wat dus dus firma Timco Engineering is (http://ec.europa.eu/growth/tools-databases/nando/index.cfm?fuseaction=country.nb&refe_cd=EPOS_49799)
Zij hebben dus nagekeken of de b-box3 niet boven 100mW uitzendt op 2.4GHz.

Maar aangezien er een spreiding /tolerantie zit tussen de verschillende toestellen, is het niet mogelijk om een absolute waarde voor jouw b-box te geven, en wordt er met een maximum gewerkt. De fabrikant houdt met die spreiding rekening om te garanderen dat ELK toestel aan de wettelijke vereiste voldoet. Als de spreiding bvb ±1dB is, wordt het uitgestuurd vermogen op 19dBm gezet, zodat je steeds onder de 20dBm (=100mW) blijft.

Reageer