Enkele tips om meer mensen aan BGC TV te kunnen helpen!!!

  • 11 December 2011
  • 5 reacties
  • 2285 Bekeken

Al sinds ik Belgacom-klant ben, ben ik langs de ene kant best tevreden met de producten, maar langs de andere kant zéér verwonderd over hun marketingstrategie (bijvoorbeeld mensen standaard aan een ADSL-lijntje hangen, wat de gemiddelde reële snelheden drastisch doet kelderen en waar concurrent Telenet handig gebruik van maakt in hun reclames)...

Toen ik onlangs aan mijn ouders zei dat ze jaarlijks ongeveer €200,- zouden kunnen besparen door hun combinatie van Telenet Internet+TV en Belgacom Telefonie om te zetten in een all-in pack van Belgacom, merkte ik mooi dat er toch wel wat argumenten zijn om vooral digitale televisie van Belgacom opzij te laten liggen. Het ergste van al: volgens mij kan Belgacom dit makkelijk oplossen!

- Het aansluiten van een tweede en derde televisietoestel: Bij Telenet kàn dit gratis door deze extra toestellen analoog op de kabel aan te sluiten, bij Belgacom dien je €6,-/maand/toestel bij te betalen omdat dit enkel digitaal kan!
Volgens mij kan Belgacom er méér uithalen door deze extra decoders goedkoper, of zelfs gratis aan te bieden, aangezien men hierdoor volgens mij een belangrijk aantal extra klanten zou kunnen verkrijgen!

-Een verdere technologieboost die een vierde of misschien zelfs vijfde televisietoestel mogelijk maakt, zou misschien ook nog wat kunnen schelen in het klantenbestand (woonkamer, eetkamer en master-bedroom is vrij standaard, maar volgens veel mensen hoort er toch ook een tv in de veranda en/of logeerkamer en/of zelfs de badkamer!). Dmv analoge tv van Telenet is het aansluiten van 4/5/6+ tv's namelijk geen enkel probleem, en mits een computergebaseerd systeem is dit zelfs met één enkel abonnement op een legale manier mogelijk met satelliet-TV!

- Het aansluiten van de decoders: bij de meeste mensen staat de modem niet in een leefruimte: geen probleem voor internet gezien wifi, maar wel lastig als er UTP kabels getrokken moeten worden naar iedere TV-decoder!
Ethernet-over-power biedt hiervoor een oplossing en lijkt volgens de website van Belgacom zelfs noodzakelijk om 3 decoders aan te sluiten, maar dit is toch wel een dure oplossing en kan bovendien storingsgevoelig zijn in woningen met veel aparte circuits die bovendien nog eens over 3 fasen verdeeld zitten...
Waarom zou dit ook niet via wifi kunnen? In de goedkoopste routers en laptops zit er tegenwoordig reeds Wifi-n en wanneer met ietsje meer geld uitgeeft, heeft men zelfs een uiterst snel dual-band Wifi-n netwerk, maar in de Bbox2 zit nog steeds een Wifi-g zendertje en in de TV-decoders moet met het stellen met hard-wired LAN!


Gegroet, een met Belgacom surfende en bellende satelliet-kijkster...
Met de groeten van met Belgacom bellende kabel-kijkende ouders...

5 reacties

Ow, nog ééntje voor het software-team:
De Belgacom decoders hebben een nu nutteloze USB-poort. Zou het niet mogelijk zijn om na aanpassingen in de firmware de Belgacom TV-decoder via deze USB-poort te linken aan een MediaCenterPC en te gebruiken als externe TV-tuner die via bvb Windows Media Center te bedienen is?

Het is nu reeds mogelijk om DVB-T, analoge kabel en digitale satelliet-tv (TV-Vlaanderen) te ontvangen met een MediaCenterPC/HomeTheaterPC.
Enkel Telenet (door niet gebruik te maken van standaard DVB-C codering en ook hun ontvangers niet aan een pc linkbaar te maken) en Belgacom (door hun ontvangers niet aan een pc linkbaar te maken), laten de moderne MediaCenterPC bezitter in de kou staan.

Zelfs mocht deze linkbaarheid beperkt zijn tot TV-kijken en opnemen via de MediaCenterPC, zonder interactieve diensten dus, zou ik in combinatie met eerder genoemde punten serieus overwegen om de overstap naar Belgacom TV te maken.
Prijstechnisch: ik betaal nu €49,-/maand voor Belgacom Internet Start + Belgacom Classic Telefonie + TV-Vlaanderen Basic Light TV. Voor €3,-/maand extra (Belgacom Pack Classic/Comfort/Comfort) haal ik met plezier mijn schotelantenne van mijn gevel als ik mijn MediaCenterPC's kan blijven volwaardig gebruiken...
Voor €3,- + (2x €6,-) = €15,-/maand extra én half-nutteloos geworden MediaCenterPC's laat ik echter liever mijn schotel hangen!

Isabelle
Badge +1
Je kan dit misschien als idee op het forum plaatsen. Maar van die 2 en 3 decoder gratis te verhuren zou dit niet eerlijk zijn tegenover mensen die dit kopen. Bijna niemand zou nog een decoder kopen dan. Een nieuw idee plaatsen kan je hier doen.
Een Belgacom decoder kopen lijkt me sowieso al niet erg slim:
Kopen: éénmalig €199,-
Huren: €6,-/maand

--> Terugverdientijd: 33+ maanden = bijna 3 jaar.

Dit betekent dat je dus jezelf verplicht om 3 jaar bij BelgacomTV te blijven als je zo een decoder koopt, tenzij je deze terug zou kunnen doorverkopen, maar dit is zeer risicovol:
- De kans is niet onbestaande dat de decoders tegen die tijd vernieuwd zijn en je occasie toestel dus meer dan normaal degradeert in prijs.
- Mensen die overwegen om een toestel dat nieuw slechts €199,- kost tweedehands te kopen, zullen nog veel sneller geneigd zijn een nieuw toestel te huren tegen €6,-/maand!

Hoe zit het trouwens met de garantie op zo een toestel? Als je iets huurt en het gaat bij normaal gebruik kapot, krijg je een nieuw, of dit nu 2 maand of 5 jaar oud is, maar de standaard garantie op electronica in Europa is 2 jaar, is dit ook zo voor een Belgacom decoder?
Iedereen weet dat eender welk toestel de dag van vandaag gemaakt is om de garantieperiode uit te doen en daarna liefst zo snel mogelijk te sneuvelen. Ik zou alleszins geen toestel kopen dat gemaakt is om 2 of zelfs 3 jaar mee te gaan, wanneer het 3 jaar duurt eer het zichzelf terugverdient!

Met de huidige prijsstelling lijkt Belgacom sowieso huren te promoten. Dit merk je ook mooi door abonnement- en pack-prijzen op te geven waar de huur van de eerste decoder reeds in inbegrepen zit. Kopen is zodanig oninteressant, dat dit mijn insziens geen argument is om de huurprijs verder te verlagen.

Men zou trouwens kunnen opteren om de huurprijzen stapsgewijs te laten verlopen, bijvoorbeeld:
- Eerste decoder = €6,-/maand (inbegrepen in abonnement/pack)
- Tweede decoder = €3,-/maand (klinkt verleidelijk hé, niet?)
- Derde decoder = €1,50/maand ('t is verniet!)

Voor mensen met 3 TV's is dit een besparing van €7,50/maand.

De goedkoopste Telenet oplossing: Basic Shake à €45/maand + distributie à €14/maand = €59/maand
- 20Mbps downstream die er in praktijk amper 14 blijkt te zijn, 1,25Mbps upstream (geen idee of deze in praktijk gehaald wordt), 50GB data
- Telefonie vergelijkbaar met Belgacom
- 1 TV digitaal, de rest analoog

De goedkoopste Belgacom oplossing nu: Classic/Comfort/Comfort-pack à €52/maand + 2 decoders, €12,-/maand = €64/maand:
- 15Mbps downstream indien VDSL (vergelijkbaar dus), 2,5Mbps upstream, 100GB data
- Telefonie vergelijkbaar
- 3 TV's digitaal

Zoals je ziet, Telenet is voordeliger met €5,-/maand, maar bij Belgacom krijg je ook wel iets meer. Probleem: de meeste klanten vinden 1,25Mbps upstream en 50GB upstream voldoende, en vinden analoge TV ook goed genoeg voor de tweede en derde TV.
Met bovenstaand huurprijs-voorstel zou bovenstaande Belgacom oplossing niet langer €64,-/maand, maar slechts €56,50/maand kosten, waardoor men onder de prijs van Telenet zit!

Combineer dit nu nog met wifi-decoders en de mogelijkheid om nog een vierde decoder (à €1,50/maand, lager gaan dan dat lijkt me belachelijk, nog steeds maar €58,-/maand en dus goedkoper dan Telenet!) of zelfs vijfde decoder (slechts €0,50/maand meer tegenover Telenet en dat voor 5 TV's digitaal!) aan te sluiten, en je hebt hét recept om de concurrentie flink te doen zweten en het klantenbestand te vermenigvuldigen!


Isabelle
tsja, bij telenet behoud je het analoge kabel, is een voordeel - maar je blijft die babel ook duur betalen! als je bij telenet op meerdere tv's digitaal wil kijken ga je ook meerdere digi boxen nodig hebben en die ga je ook moeten betalen... en ik vind dat maar normaal

je spreekt van vierde of vijfde tv toestel... denk dat er toch niet echt veel mensen zijn die daar behoefte aan hebben... dan denk ik dat een applicatie als tv overal interessanter is dan je huis vol te gaan zetten met decoders

wifi decoders, is gewoon praktisch niet realiseerbaar anders zou het bestaan

mvg
Analoge kabel bij Telenet: je betaalt die inderdaad duur en het signaal dat er op zit is beperkt in zenderaanbod en bovendien analoog... Maar dit is voor veel mensen ook goed genoeg voor het tv'tje in de eetkamer of slaapkamer! Deze mensen zijn niet geïnteresseerd in digitale TV op deze extra televisietoestellen... tenzij ze er geld mee kunnen besparen!

Vierde of vijfde toestel: lijkt me echt niet ver gezocht hoor:
- Woonkamer
- Eetkamer
- Veranda
- Master-bedroom
- Kamer van oudste zoon of dochter
- Logeerkamer
- Nog niet eens de zotten met een TV in de badkamer meegeteld!

Wifi decoders: Is het praktisch niet realiseerbaar, of hebben ze dit bekeken in tijden dat het nog niet realiseerbaar was? Het switchke in een Bbox2 is echt geen Gigabit-switch hoor, en men staat ondertussen ook al héél ver met wifi, zeker als je naar dual-band (tot 300Mbps commerciëel) gaat kijken.
We spreken dan nog niet eens over niet-commerciële mogelijkheden (waar Belgacom niet vies van is gezien hun gepersonaliseerde modems en decoders)...

Reageer