eerst 18 mbps, nu 9mbps

  • 16 January 2011
  • 3 reacties
  • 626 Bekeken

Onlangs dus in ruil voor 50€ overgegeaan naar VDSL2 en diezelfde avond een snelheid mogen zien van 18mbps download...lekker

Maar de dag erna, en eigenlijk sindsdien altijd zie ik staan




















Downstream line rate 9064 kbps
VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
Upstream line rate 552 kbps

En dat vind ik niet zo leuk want da's surfen aan de snelheid van COMFORT voor de prijs van favourite en dat was niet de bedoeling!

De 18mbps heb ik gezien om 23u s avonds, de lagere snelheden waren overdag. Kan het dat het moment van de dag invloed heeft door meer belasting e.d. ? Dacht net dat ADSL en VDSL daar vrij van waren?

Wat is anders de verklaring dat ik eerst 18mbps had (zowel op http://192.168.1.1/ als op speedtest.nl) en sindsdien 9mbps? Iemand enig idee?

Ik vind dit een groot verschil en zeer raar dat de lijn eerst 18 kon en nu maar 9...

3 reacties

Reputatie 2
Badge +1
9Mbit op VDSL2 is een zogezegd 'repairprofiel'.

Er is dus wat mis met de bekabeling. Kan zowel interne bekabeling zijn als extern. Bel eens met de 'storingen' op 0800 22 700 voor een lijnmeting. Ze zijn elke dag bereikbaar tot 22u.
Hartelijke dank voor dit antwoord!

Ik heb gebeld en is inderdaad 'repairprofiel'.

Alles samen met behulpvolle helpdeskmedewerker overlopen en kom ik er op uit dat ik nog een aansluitpunt heb in de garage dat ik niet gebruik en dus ook niet aan gedacht heb, maar... dat is dus het eerst punt en daar moet de splitter komen.

Fout van mijn kant dus. Morgen of dinsdag zet ik dit recht en dan kunnen we hopelijk weer "full speed ahead"!
Alles is nu correct aangesloten.

Ter vervollediging voor wie soortgelijk probleem heeft en hier komt zoeken naar de oplossing: de lijn dient wel degelijk ge-reset te worden om van zo'n repair terug naar voille snelheid te gaan. Vrijdag gaat een technieker dat doen en hij zou ook nog binnen moeten zijn om de synchronisatie met de modem na te zien.

Reageer