Skip to main content
Ik begrijp dat internet comfort tot maximum 100 mbps aan snelheid kan geven Akkoord, maximum dus. Op het 1ste verdiep 18 mbps en beneden, dichter bij de modem, hoogstens en vrij uitzonderlijk, 26 mbps. Toch een beetje veel onder het maximum. En, neen, er is niks fout zegt de helpdesk van Proximus. Hoogstens ben ik als klant fout.

Graag toch een oplossing die iets ander is dan kanaal veranderen en zo van die dingen, want helpen doet dat niet
Dag Yves, ik heb je lijn even gecontroleerd en tot op de bbox zie ik een perfect signaal van 100Mbps. Wanneer je dus een computer of laptop met kabel zou verbinden met de bbox, zal je deze 100Mbps halen. Helaas met WiFi is het een heel ander verhaal. Deze draadloze verbinding is gevoelig voor infrastructuur en andere draadloze signalen in je omgeving. Kijk alvast eens op volgende pagina voor wat meer info hierover en wat praktische tips hoe je wifi signalen te optimaliseren. Vooral het wijzigen van het wifi kanaal kan soms enorm helpen.

Controleer ook of je de mogelijkheid hebt om te verbinden met het 5.0 netwerk. Dit is mogelijk niet voor alle apparaten beschikbaar gezien je toestellen compatibel moeten zijn. Oudere toestellen zijn dit vaak niet.
Beste

Mijn punt is eerder: is het verschil tussen 100 en 18 niet een beetje aan de grote kant? Ik heb het nu met de tablet eens geprobeerd, op dezelfde plaats. Ook rond 18, maar upload iets beter. Wat zou een doorsnee normaal gemiddelde effectieve snelheid moeten zijn? Ik begrijp dat dit niet exact te zeggen valt, maar het verschil valt me in negatieve zin wel op.
Yves, de beste manier om je snelheid te controleren is via kabel. Met WiFi is je signaal helaas zeer gevoelig voor deze verschillende parameters. Kijk zeker even op de pagina die ik je heb doorgestuurd en probeer het kanaal eens te wijzigen. Dit kan soms al vele Mbps verschillen!

Tip! Soms is een herstart van de bbox ook al voldoende. Je bbox zal dan namelijk zelf gaan nagaan welk WiFi kanaal het best geschikt is.
Als het een bbox3 is en geen bbox2, maar ik veronderstel dat het wel degelijk om een bbox3 gaat.

Tip! Soms is een herstart van de bbox ook al voldoende.

Je bbox zal dan namelijk zelf gaan nagaan welk WiFi kanaal het best geschikt is.

NB: wat ik niet zeker ben is als je het wifi kanaal vast gezet hebt i.p.v. automatisch, of dit dan na herstart terug automatisch gezet wordt, want anders zal een herstart niet tot gevolg hebben dat het beste wifi kanaal gekozen wordt.
Yes Martin, het is een bbox3. Maar een goeie opmerking!
Martin, om op je vraag te antwoorden. Nee, het blijft dan staan op het kanaal waar jij het hebt opgezet. Er zal dan inderdaad dus niet veel veranderen.
Ok Thomas, bedankt voor je toelichting en zo mijn twijfels weg te werken ;-)

, ik dacht ook dat het enkel bij een reset was dat het terug op automatisch komt te staan maar was er niet meer zeker van wat er gebeurde bij herstart in dit geval.
Wat ook een invloed heeft is welke wireless netwerk kaart je hebt. Indien deze maar 802.11 G ondersteund heb je een theoretische snelheid van 54 Mbps, wat een werkelijke snelheid heeft van 24 - 36 Mbps. Wireless network kaarten met externe antennes kunnen voor beterschap zorgen. Je hebt al een 802.11 N of 802.11 AC wireless network kaart nodig om hogere snelheden te halen.
ik haal ook maar 20 Mb/s met oude laptop wifi -G

maar je kan op wifi-2.4 ook deze lage snelheden halen of minder zelf met wifi-n van de bbox3 als je ontvangst laag is of te veel naburige wifi stoorsignalen enz...heb ik al dikwijls ondervonden veranderen van kanaal 1 of 6 of 11 helpt niet wegens veel te drukke bezetten 2.4 band.

Reageer