downloadsnelheid

  • 7 January 2015
  • 17 reacties
  • 430 Bekeken

Beste,


Ik heb een comfort pack van Proximus en zou dus normaal moeten beschikken over een downloadsnelheid van 50Mbps, maar als ik dit naga kom ik maximaal aan 4 à 5 Mbps. Dit is toch wel een heel groot verschil.


Dit heeft als gevolg dat het downloaden of streamen van films zeer stroef verloopt. Kunt u nagaan wat hiervan de oorzaak kan zijn en hoe dit opgelost kan worden?


Alvast bedankt.




Groeten,


Maikel

17 reacties

Uw downloadsnelheid hangt af van twee factoren


- de lijnsnelheid die in functir is van je lijnafstand tot centrale of ROP (ADSL of VDSL2)


- Op die lijnsnelheid wordt een upload cap (beperking) toegepast in functie van je pack , dus comfort bij u dwz upload max 5Mbps


Doe eens een ▬► http://belgacom.be/internetsnelheid" target="_blank en wat geeft die als resultaat?
Nog ter info : • Modem sync versus Abonnement internetsnelheid


en ook : haalbare snelheid


ook: migratie van ADSL naar vdsl2
Beste,


Ik heb de snelheidstest uitgevoerd en krijg volgend resultaat:


Uw internetabonnement


Internet Overal Start

Piekuren tussen 19 u en 23 u :



Max.: 61,4 Mbps download - 2,3 Mbps upload


Min.: 61,4 Mbps download - 2,3 Mbps upload


Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :



Max.: 61,4 Mbps download - 2,3 Mbps upload


Min.: 61,4 Mbps download - 2,3 Mbps upload


Uw downloadvolume bevat 100 GB of 150 GB in een Pack.
Dat is een zeer goed resultaat.



kom ik maximaal aan 4 à 5 Mbps



Hen je dat gemeten via wifi misschien ?


je moet de speedtest doen verbonden met een utp kabel aan je bbox, surf naar ► http://speedtest.net" target="_blank
In geval je nog niet op VDSL2 moest staan lees dan dit hier ►http://bgctv.skynetblogs.be/#migratie2vdsl2" rel="nofollow
Resultaat is gemeten via wifi. Juist nog eens getest en nu kom ik maar op een download snelheid van 1,5Mbps. Het kan toch niet dat dit een normale snelheid is. Als ik test via mijn 3G kom ik zelfs aan 5,5Mbps.

De link die u in vorige post stuurde kan ik niet aan uit.
Ja maar de wifi 2,4 GHz band wordt zoveel gebruikt dat he nog moeilijk is om een kanaal te vinden dat vrij is en niet gestoord wordt naburige wifi routers.


En natuurlijk speelt het ontvangst niveau ook mee hoe verder je van de wifi router bevindt des te sneller zakt de downloadsnelheid als een pudding ineen.


Nu heb ik te weinig info van u gekregen en we gaan best in stappen werken:


heb je een bbox2 modem, zo ja surf eens naar de webinterface van je bbox2 modem als volgt , klik hier ▬►http://192.168.1.1" target="_blank


Dit nummer vind je op een sticker van je modem.


dan wordt het volgende gevraagd :











die vind je op een sticker van je modem:













en lees daar het volgende af:

Downstream Line Rate: ??? kbps

Upstream Line Rate: ??? kbps

Downstream Training Marge: ??,? dB



ik heb idd een bbox2 modem.


onderstaande info heb ik kunnen terugvinden































Downstream line rate 60176 kbps VDSL Version Firmware-VTU-R:9.5.7.12IK105012 Time Jan 10 2014, 22:12:04
Upstream line rate 10064 kbps
Downstream Training Margin 12.2 dB
Dat is fantastisch, zeer goede resultaten beter kan niet 60 /10 Mbitps


Dus nu weten we al dat je wel op VDSL staat en niet op ADSL en

dat je een lijnsynchronisatiesnelheid hebt van 60/10 Mbitps, eigenlijk net zoals bij mij trouwens.

En we weten ook dat vectoring actief is bij u, ik denk dat ze je om die reden vroeg of laat zullen laten weten dat je de bbox2 zult mogen gaan omruilen voor een Bbox3 als je dat wilt.


Nu het probleem dat je hebt zal te wijten zijn aan je wifi zoals ik al aangegeven heb die zal verstoord zijn door naburige wifi routers


De max snelheid die je met de bbox2 wifi kunt halen is ongeveer 22 Mbps omdat de bbox2 wifi-g heeft en de bbox3 heeft wifi -n dus zou je ongeveer 7 maal hogere snelheid kunnen halen, maar dit allemaal op voorwaarde dat je wifi kanaal niet verstoord wordt of niet te laag is.


Wat je nu kan proberen is je wif ikanaal eens te veranderen van kanaal 1 (die de bbox normaal gebruikt) naar kanaal 6 en als dit geen verbetering geeft dan eens proberen op kanaal 6 en je niet te ver van de bbox staat ook natuurlijk want een te laag ontvangstniveau geeft ook slechte resultaten.


surf naar ▬►bbox2 wifi channel om te zien hoe je het kanaal veranderd naar kanaal 6 en dan eventueel eens naar kanaal 11.
OK,


ik probeer vanavond om het kanaal te veranderen en hou u op de hoogte van het resultaat.


Is er een mogelijkheid om nu al mijn Bbox2 om te schakelen naar een Bbox3 of moet dit initiatief van Proximus komen?
Als de Vectoring actief wordt dan worden de mensen verwittigd door Proximus dat ze mogen de bbox2 omruilen voor de bbox3 want als je op eigen initiatief naar een proximus center gaat , kan het zijn dat ze die niet willen omruilen voor een bbox3 want de theorie is dat omruilen alleen mogelijk is indien defect en het omruiltype gelijk is aan het binnengebracht type, maar soms wordt daar wel eens door de vinger gezien en doet men het toch, dat hangt van Proximus center tot Proximus center af, ik heb ook no mijn bbox2 en heb die nog niet ingeruild voor bbox3, ik wacht nog af aangezien er nog regelmatig bugs gemeld worden, dit kan je op dit forum en ook op het internet regelmatig lezen deze met de minste bugs is die van het merk Sagemcom.


ter info : ▬►bbox3 specificaties
Badge
Ik had graag even tussen gekomen i.v.m. de snelheid.


Stond op een repairprofiel van 10/0.5,met snelheden niet waard te vermelden.Door tussenkomst van Proximus heeft men mijn profiel gebracht naar 30/10.


De snelheid gemeten met UTP kabel is nu ongeveer 20/4.5-Comfort pack.


Met Wi-Fi:13/4.


Dit door tussenkomst van Proximus via mail.


Daddy.


Dat is natuurlijk een heel ander probleem dat je voorhad dan dat van maikel, die een modem synchronisatiesnelheid heeft waar velen van jaloers zullen zijn, dus zeker geen herstel- of terugvalprofiel 😉


Wat je wel altijd moet doen natuurlijk, is downloadsneheden meten via utp kabel, omdat die via wifi niet betrouwbaar genoeg zijn, maar dat werd hier allemaal al besproken..
Beste Else,


Bedankt voor de ondersteuning die u geboden hebt.


Ik heb geprobeerd om van kanaal te wisselen, maar dit geeft geen verschil. Ik heb alle verschillende kanalen geprobeerd.


Downloadsnelheid blijft teken op 1,5 - 2 Mbps, zelfs als ik vlak naast de modem sta.


Ik heb ook een test gedaan via de kabel en kwam dan op een snelheid van 50Mbps, maar alles in mijn huis werkt via WIFI omdat de aansluiting in mijn kast zit dus hier schiet ik niet veel mee op. Mijn verbinding via kabel is dus heel goed, maar mijn Bbox2 krijgt geen deftige WIFI verbinding verzonden.


Zou dit eventueel opgelost kunnen worden met een Bbox3?


De huidige downloadsnelheid is echt verschrikkelijk.


Groeten,




Maikel
De bbox3 heeft naast de 2,4 GHz wifi band ook nog een 5GHz band die veel minder vervuild is dan de 2,4 GHz band het probleem is wel dat niet alle toestellen dus pc , laptop, tablet enz een wifi adapterkaart hebben die met de 5GHz wifi band overweg kunnen. Dus als je toch de 2,4 GHz band gebruikt is er op dit gebied geen verbetering in zicht want deze zal evenveel gestoord worden als die van de bbox2 dit maakt geen enkel verschil uit.


Je bent toch zeker dar je op het wifi SSID van je privé wifi gedeelte van de BBOX en niet op het openbaar gedeelte dus het fon gedeelte van je bbox.


Wat je best ook eens doet is je bbox rebooten door de netstekker eens 15 seconden uit te treken en dan opnieuw laten opstarten om te zien of dit verbetering geeft.


Controleer in ieder geval ook of je bbox wifi kanaal gestoord wordt door naburige wifi signalen ,

door hier te klikken op → http://forum.proximus.be/files/030cbd04ad/WV.exe" target="_blank en dan op RUN (Openen) klikken. (of eerst te downloaden en dan, opstarten zoals je verkiest)


en post hier eens een screenshot misschien.
Beste,


Ik heb dit weekend alles uitgetrokken en opnieuw aangesloten, een nieuw kanaal gekozen en haal momenteel een downloadsnelheid van 14Mbps via WIFI. Dit is een flinke verbetering.


Bedankt voor de ondersteuning knipoog
graag gedaan en blij te horen dat het nu beter werkt.

Reageer