Down- uploadsnelheid VDSL2 via BBox2

  • 29 March 2012
  • 32 reacties
  • 2810 Bekeken

Hallo,

Ik heb sedert geruime tijd VDSL2 via een BBox2. Bij de installatie door de technicus van Belgacom rees er een technisch probleem: vanuit de verdeelkast schuin tegenover mijn woning was de rechtstreekse las naar onze straatkant niet actief, mijn verbinding moest worden omgeleid tot het eind van de (lange) straat en dan aan onze straatkant terugkeren. Door deze ingreep vergroot uiteraard de afstand naar de ROP - die volgens de technicus minder dan 700 m. bedraagt waardoor de ik normaal gezien de maximumsnelheid moet kunnen krijgen van 25 Mbps. met mijn internet Favorite abonnement ( of 30 volgens de laatste berichten in de pers ). Volgens de technicus zou dit worden opgelost. Ik stel echter vast dat ik dergelijke downloadsnelheden nooit haal, 13 à 14 is het maximum, waarschijnlijk werd ofwel dit technisch probleem nooit opgelost, ofwel het ik het laagste VDSL2 profiel van 16 omdat dit nooit werd aangepast.

In het licht van de snelheden die bij andere operatoren worden behaald tegen vergelijkbare prijzen ( getest bij de buren ) via de kabeltechnologie stel ik vast dat dit naar hedendaagse normen toch maar pover is. Ik zou dan ook graag zien dat mijn lijn eens wordt getest en dat mijn profiel naar de hoogst mogelijke (stabiele) snelheid wordt opgetrokken.

Mijn username is fa919672, trouwe klant sinds 19 maart 2004.

Marleen.

32 reacties

Normaal wordt je een bepaald profiel toegekend dat afhankelijk is van de afstand en de verzwakking .

Het kan zijn dat jij en je gebuur op dezelfde afstand zitten en dat de verzwaking bij u groter is bvb.

wat lees je af op de webinterface van je modem als je surft naar http://192.168.1.1 voor waardes van

Downstream line rate : ?

Upstream line rate: ?

Downstream Training Margin: ?


groetjes,

Elsa.
Nog een testje gedaan :

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
download upload
Line: 12040 kbps 1048 kbps
Modem max: 26084 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 21416 kbps 4487 kbps Estimated!
Profile: 8d
Line length: 814 m Estimated!
Training margin: 19.7 dB
Attenuation: 20.4 dB



Bij je profiel 12 /1 heb je 19,7 db training margin en is het ook normlaal dat de DARE geen hoger profiel toekent.

Het VDSLTOOL geeft een geschatte waarde voor afstand van 814m als je daar allen op af gaat zou je wel 16,5 / 2 kunnen halen maar zoals je ziet is je verzwakking 20,4 en dat is wel hoog

bij profielen van 16,5/2 heb ik verzwakkingen gezien van 16 dB en dat is merkelijk lager.

Dus volgens mij zullen ze niet gelogen hebben bij BGC en zal 12/1 wel normaal zijn in deze situatie.

Bij de verdere uitrol van de DLM zou je wel op een hoger profiel kunnen terecht komen maar dit is nog speculatie want het is nog niet zeker ddat bgc op lagere profielen DLM gaat toepassen dit steunt nog op geruchten.

Een beetje uitleg omtrent DLM vind je trouwens oa op de blog van ricy:
http://bgctv.skynetblogs.be/#dare

groetjes,

Elsa.

Hoe komt dat die verzwakking zo hoog is.

Bij straatwerken is de kabel wel een aantal keer hersteld moeten worden. Kan dit een oorzaak zijn ?

De modem staat vlak bij het aansluitpunt en de waarden zijn afgelezen op de laptop met een kabeltje ( cat 5 ) van +/- 1m
Dat zou goed kunnen dat de kabel in slechte staat is Bij je gebuur zal de verzwakking waarschijnllijk ook lager liggen op waarschijnlijk rond 17 dB en

daardoor zal hij op een hoger profiel van16,5/2 profiel staan.

Bij 30/6 zal dat iets van rond de 5 dB zijn.


Elsa

Gewoon ter vergelijking om een idee te krijgen.

Ik heb een 20-2 profiel en mijn verzwakking bedraagt 13.6 dB.
Ja dat schijnt normaal te zijn hoe hoger je profiel hoe lager ook je verzwakking moet zijn.

Elsa.

Reageer