Down- uploadsnelheid VDSL2 via BBox2

  • 29 March 2012
  • 32 reacties
  • 2810 Bekeken

Hallo,

Ik heb sedert geruime tijd VDSL2 via een BBox2. Bij de installatie door de technicus van Belgacom rees er een technisch probleem: vanuit de verdeelkast schuin tegenover mijn woning was de rechtstreekse las naar onze straatkant niet actief, mijn verbinding moest worden omgeleid tot het eind van de (lange) straat en dan aan onze straatkant terugkeren. Door deze ingreep vergroot uiteraard de afstand naar de ROP - die volgens de technicus minder dan 700 m. bedraagt waardoor de ik normaal gezien de maximumsnelheid moet kunnen krijgen van 25 Mbps. met mijn internet Favorite abonnement ( of 30 volgens de laatste berichten in de pers ). Volgens de technicus zou dit worden opgelost. Ik stel echter vast dat ik dergelijke downloadsnelheden nooit haal, 13 à 14 is het maximum, waarschijnlijk werd ofwel dit technisch probleem nooit opgelost, ofwel het ik het laagste VDSL2 profiel van 16 omdat dit nooit werd aangepast.

In het licht van de snelheden die bij andere operatoren worden behaald tegen vergelijkbare prijzen ( getest bij de buren ) via de kabeltechnologie stel ik vast dat dit naar hedendaagse normen toch maar pover is. Ik zou dan ook graag zien dat mijn lijn eens wordt getest en dat mijn profiel naar de hoogst mogelijke (stabiele) snelheid wordt opgetrokken.

Mijn username is fa919672, trouwe klant sinds 19 maart 2004.

Marleen.

32 reacties

wat lees je af voor downstream line rate en upstrean linerate als je surft naar

http://192.168.1.1


Elsa
Dag Elsa,


























Downstream line rate 16536 kbps VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
Upstream line rate 2056 kbps
Downstream Training Margin 26.1 dB

Je ziet, ik zit op down 16,5 en up 2,0. Is het mogelijk mijn snelheid te verhogen ? Indien deze lage resultaten te wijten zijn aan een technische onvolkomenheid ( het ontbreken van een las of een patch vanuit de schakelkast schuin tegenover mijn huis ) kan deze dan zo snel mogelijk worden opgelost aub, ik wacht hier nu al zo lang op.

Met dank voor je reactie en vriendelijke groetjes, Marleen.
Marleen, best eventjes naar 0800 22 312 bellen.

Deze zullen uw lijn dan testen, en als het mogelijk is, uw profiel verhogen.
Bart is dit niet het nummer voor ADSL aansluitingen ?


Groetjes,

Elsa
die is algemene technische dienst voor DSL aanslutingen.
dus adsl, vdsl, etc.
Hallo Marleen,


Ik heb je een privébericht gestuurd met wat uitleg over de situatie.


Mvg,

Eva.

Marleen ,

Hebben ze met hun privébericht u kunnen iets helpen ?

of is het bij veel beloven en weinig geven gebleven !

groetjes,


Elsa
Ik heb naar 0800 22 312 gebeld maar kom altijd bij het algemene keuze menu uit en geraakt van daar niet verder naar een operator voor technische ondersteuning.

Ik heb immers eenzelfde vraag. Ik zit momenteel op een 20-2 profiel maar met die verhoogde snelheden zou ik wel graag die 30 MBps willen halen. Ik woon in het centrum van Antwerpen. Ik veronderstel dat hier wel genoeg ROP's staan om dichter dan 400 m erbij te zitten. Schuinshierover staat zo'n kast (denk ik).


Mvg,
Ik begrijp ook niet goed waarom bart dit nummer opgeeft, gewoon via 0800 22 800 bellen of technische dienst rechtstreeks 0800 22 700

Elsa
Die nummers maken geen verschil, ik kom altijd bij het hoofdmenu uit.

Ik heb mijn lijn laten testen maar in de buurt van Antwerpen Centraal is het precies nog niet mogelijk om een 30/6 profiel te krijgen. Jammer maar helaas...
Beste,


het feit dat uw profiel op 16.5 staat heeft verschillende redenen. Mogelijk is de afstand meer dan 700 meter en dan kan BGC niet meer aanbieden dan die snelheid of misschien is er een probleem op uw lijn gedetecteerd en werd uw snelheid gelocked op 16.5 om een gegarandeerde dienst te verzekeren.

Hou er ook rekening mee dat ook al zou uw snelheid 20Mb halen, een speedtest zoals wij die kennen moet je anders bekijken...20Mb zal NOOIT en downstream van 2Mb geven op een speedtest. 20Mb delen door ongeveer 11 zal uw echte snelheid zijn.

De meest betrouwbare speedmeter blijft die van speedtest.telenet.be

Vergeet al die fabeltjes en blijf reeel beste medegebruikers.
Waarom door 11 delen? dat begrijp ik niet, ik heb eeb favorite abonnement en mijn speedtest is zelfs via wifi 20Mbps dus delen door 1,1 zou bij mij dan wel beter kloppen !!!

Elsa
Dag Elsa,

Ze hebben uitzonderlijk mijn snelheid opgetrokken naar 20 Mbps, 't was blijkbaar een twijfelgeval bij mij.

Ze kunnen wel niet garanderen dat ik op 20 blijf in de toekomst, er mag geen storing zijn van andere lijnen.

Enfin, we zien wel, het gaat in elk geval toch sneller nu.

Mvg,

Marleen.
Ja inderdaad het kan zijn dat ze u terugschakelen naar een lagere snelheid maar kan je van je hogere snelheid al een beetje genieten .

Je kan altijd eens testen welke snelheid je behaalt nu door te surfen naar:

http://www.speedtest.net

en op "begin test" klikken en de resultataen afwachten.

Elsa.
Een speedtest zal niet de juiste resultaten geven, op een lijn van 20Mb zal een speedtest je een max reele download snelheid geven van rond de 1.8 Mb en geen 2Mb

Reden is dat je ook overhead hebt en controlebits die een deel van de lijn gebruikt. Daarom is de regel, je profielsnelheid delen door 11.

Een speedtest betaat eigenlijk uit een virtuele file die je gaat downloaden en uploaden, je ziet deze niet maar bij elke bit die je download heb je een controlebyte die gaat vragen aan je pc of het pakketje goed ontvangen is, dit is de overhead , een deel van je snelheid die je dus verliest door onderlinge communicatie tussen de server en je pc.

Ook dat je met een kabel een snellere verbindig zou hebben dan als je wifi zou gebruiken is een fabeltje, een gemiddelde wifi verbinding is 54Mb, waarvan je eigenlijk maar 1.8 tot max 2.8Mb effectief gebruikt op full speed. 54Mb delen door 11 is slechts 4.9 en dus ruim voldoende.

Dit alles voor diegene die dit wilden weten uiteraard.

20Mb zal NOOIT en downstream van 2Mb geven op een speedtest. 20Mb delen door ongeveer 11 zal uw echte snelheid zijn.


Ik denk dat je hier zaken verward ! je vergelijkt snelheden in bits met snelheden in bytes + overhead en daroom spreek je van delen door 11.

Maar als je een speedtest doet in Mbps dan zal dit ver af zijn van je opgegeven snelheid van je abonnenment op een factor 1,2 na. En dit heb ik al dikwijls getest en dit klopt ook, via wifi kan het nog iets lager zijn natuurllijk afhankelijk van de ontvangst kwaliteit en storingen door naburige kanalen.

groetjes,

Elsa

Edit: ik had je post juist voor deze van mij hier nog niet gezien en nu zie ik duidelijk dt over verschillende zaken spreekt zoals ik hierboven heb uitgelegd !
Hallo

Ter vergelijking zal ik even mijn resultaten hierbij plaatsen.

Downstream Training

Margin : 21.7 db

Downstream line rate : 50192 kbps

Upstream line rate : 6048
Paul, je wilt veel mensen jaloers maken zeker Lachen

groetjes,

Elsa
Nee hoor. Dat is niet de bedoeling van mijn berichtje. Alleen even laten zien wat mogelijk is. Ik had bij mijn vorige lijn alles behalve goede resultaten. Dan hebben ze de lijn uitgemeten en bleek er een draad te zijn die niet genoeg stroom had. Draden gewisseld en het was opgelost. ( Trouwens deze pc staat draadloos ) Verbindingskwaliteit 99%. Signaalsterkte 48%. Snelheid 36 mbps. Snelheid schommeld wel eens. Groetjes
Badge
Hoi , graag had ik geweten of het mogelijk is om via http://192.168.1.1 de verbindingstijden op te zoeken wanneer de modem op heeft gestaan.

We zijn nl een weekje weg geweest en bij thuiskomst was de elektriciteit uitgevallen en was de adapter van BTV stuk.

Graag hadden we geweten wanneer dat zou hebben plaats gevonden.

Alvast bedankt !
vanonder op de pagina van de modem staat" log server" wat je ook trouwens kunt saven.

Elsa
Badge
Klopt , maar zie daar alleen staan van vandaag en dan dadelijk een paar jaar terug.

Wordt alles verwijderd als de voeding wegvalt ?

Excuses trouwens om het hier te plaatsen , dacht dat ik een nieuwe topic had geopend.

Niet dus :p
Dit zal inderdaad zo zijn zoals je zegt want i zet mijn modem iedere avond uit en "s morgens weer op en inderdaad ik zie ook van enkele jaren terug en die van vandaag.

Dus als de je de voeding wegneemt en terug opzet is alles vedwenen (uitgenomen die van jaren terug )

groetjes,

Elsa
Met heel veel hindernissen heb ik nu ook een VDSL vebinding.

Toch is mijn downloadsnelheid nooit groter dan 11Mbps. Ik wil begrijpen dat afstand zijn beperkingen geeft maar waarom kan mijn buurman (amper 7m dichter bij de centrale ) dan met gemak 18mbps halen ??

Volgens de Belgacom helpdesk kan mijn profiel 12/2 niet aangepast worden.
profiel wordt automatisch toegewezen door de DARE op basis van oa afstand tot de ROP & lijnverzwakking...

mvg

Reageer