decoder (V3) blokkeert en reset dan vanzelf


Reputatie 6
Badge +3
Vandaag voorgehad: tijdens kijken naar "thuis" op één HD, de decoder blokkeert en dan reset zonder zelf in te grijpen.

Het is ook niet de eerste keer dat dit gebeurt.

Is dat een gekende bug of betekent dit dat de decoder moet vervangen worden?

18 reacties

kan zijn dat je dan hardware problemen hebt :o
Ik heb het op mijn V3 sedert de nieuwe software ook al één keer voor gehad, met de oude software nog nooit!

Korte Onderbrekingen van klank bij HD-uitzendingen ook na de nieuwe software. zelf nu al een paar keer bij VTM-HD "Idool 2011"

Nog veel bugs als je het mij vtraagt !!
ook éénmaal gehad met een V3 decoder. en meer bepaald op moment dat ik aan het opnemen was op de server (HD, toen ging het nog) en ik een andere HD opname wou beginnen op de harde schijf floepte de decoder fkes uit.

mvg
Reputatie 6
Badge +3
Na een half uur tijdens opname in SD en kijken op andere zender in SD --> nog eens decoder automatisch reset.

Gebeld 080022700, en hen verteld van 2x reset: direct een ticket gekregen om nieuwe huurdecoder af te halen. (positief dat de helpdesk 's avonds nu ook open is!)

Volgens de helpdesk wordt dit fenomeen veroorzaakt door een defecte harde schijf.

Ik heb wel nog 2x moeten terugbellen om de oude decoder te de-activeren.
Eén maal naar het nummer voor automatische de-activatie en dan nog eens naar 080022700 omdat configuratie nog niet lukte.
Ik had nochtans speciaal in de winkel gevraagd of het nodig was om nog eens te bellen naar technische dienst, maar dat was zogezegd niet nodig.

Daar vroeg men om ook nog eens een hardware reset te doen.

Uiteindelijk werden blijkbaar alle 2 oude decoders inclusief PCTV gedeactiveerd.
Op zich geen probleem, maar dat dit zou gebeuren werd niet aan de klant verteld.

Het is goed dat ik wél redelijk veel weet over belgacomtv waardoor ik niet panikeerde, maar ik kan me voorstellen dat een gewone klant toch wel kwaad kan worden omdat een nieuwe decoder niet onmiddellijk werkt.

Ik denk dat belgacom bij vervanging van decoders, de klant beter dient te informeren over de stappen die de klant moet ondernemen zodat de klant steeds onmiddellijk correct wordt geholpen.

Nu ik heb nu een nieuwe V4 en véél van de problemen die er waren op mijn oude V3 werden duidelijk veroorzaakt doordat de decoder hardwarematig gewoon te traag is.

Bladeren door menu's - veel sneller namelijk een snelheid die men normaal kan noemen.

Haperingen bij terugspoelen of doorspoelen - niet meer.

TV-guide: wordt sneller opgevraagd
zopas heb ik het ook weer voor gehad met decoder V3 terwijl een HD PVR bezig was en aan het kijken naar EEN-HD nieuwsuitzending.

Ik heb al lang het vermoeden dat de V3 te traag is voor de nieuwe software, daarom had ik al vroeger op dit forum gevraagd dat iedereen best bij problemen ook de versie van hun decoder zouden vermelden om zodoende te kunnen afleiden of de V3 versie voor de meeste problemen zorgde.

Hopelijk ziet het BGC-team dan op de lange duur toch in dat ze de mensen met de oude V3's best systematich verwittigen om hun decoder te laten inruilen door een V4 want anders gaan ze volgens mij veel misnoegde klanten krijgen.
Reputatie 7
Badge +1
Heb die beeld en klankhaperingen ondertussen ook al een paar keer gehad, maar niet écht dikwijls en slechts een seconde of 2. Heb net als Ricy nieuwe interface met oude V3 decoder. De rest werkt echter allemaal prima, behalve nog wat "bugs" met de TV-gids gerelateerde programmering waar soms fouten in sluipen tijdens de update van de TV-gids.

Dat series plots geen series meer zijn en terug per aflevering moeten gepland worden was al zo met de oude interface, dus is het een probleem van de TV-gids. Ik weet niet wie die maakt, maar die maken er soms een zootje van. Een programma dat dagelijks of wekelijks wordt uitgezonden is voor mij een reeks of serie. Dat moet niet altijd een "feuilleton" zijn. Bij de meeste series loopt het wel correct, maar de betrouwbaarheid is eerder dubieus...
@ricy : als ze alle V3 decoders moeten omruilen door V4's gaat dat erg veel kosten. denk dat de mensen "in charge" zich beter ASAP eens buigen over de oorzaak van dit probleem, en proberen deze bug eruit te halen, tenslotte kwam dit vroeger niet voor.

persoonlijk heb ik zo'n reset nog maar éénmaal gehad (neem niet vaak op op de harde schijf van de decoder, misschien daarmee) - ook de klankuitval bij HD uitzendingen ervaar ik niet als problematisch (is maar enkele miliseconden)

mvg
Inderdaad ik neem altijd op op de harde schijf van de decoder en dit zal wel de reden zijn.

Wat betreft of die korte klank en korte beeldfreezes storend zijn dat is natuurlijk iets dat afhangt van persoon tot persoon.

Maar of ze het probleem voor de V3 gemakkelijk kunnen oplossen zonder te moeten inboeten bij de V4's dat is een andere vraag.

Ze kunnen mss op de V3 de oude interface terug zetten en de nieuwe interface op de V4 laten staan ;)
Reputatie 7
Badge +1
Ik denk dat de meeste V3 decoders de nieuwe interface wel aankunnen. Maar als het een kwestie van buffering is, zou het beperkte RAM-geheugen van de V3 (V4 heeft het dubbele en snellere processor) wel eens de oorzaak kunnen zijn. Het horizontaal doorlopen van de TV-gids zal daarom ook wel iets sneller gaan met de V4 denk ik. Zou hier ook met "virtueel geheugen " gewerkt worden ? want dan moet de harde schijf wel regelmatig meedraaien, wat de werking vertraagt.

En ik denk niet dat de oude interface terug activeren op de V3 een goede oplossing is, want de meeste dingen gaan écht wel vlotter en sneller met de nieuwe interface ook met de V3. Er moeten in de TV-gids nu wél 10 dagen "gedownstreamd" worden tegenover slechts 5 vroeger, en de planning kan nu ook over 10 dagen, dus dat komt allemaal in de "gepland" lijst te staan ook. Meer streaming dus.
@sinjoor71,

dat van "Ze kunnen mss op de V3 de oude interface terug zetten en de nieuwe interface op de V4 laten staan"

was wel een graptje hé, mo vint toch!
Reputatie 7
Badge +1
OK, Ricy ! point taken ! maar je bent soms moeilijk in te schatten..... ;)

Maar met mijn vragen blijf ik voorlopig zitten.....
Beste Frank,

Goed te horen dat de problemen van de baan zijn na omruilen decoder.

We zullen zeker rekening houden met je opmerkingen over de omruil procedure en zullen trachten zeker meer info te geven bij dergelijke acties.

MVG,

Eva van Belgacom
goed voor frank inderdaad, maar die automatische resets van V3 decoders bij opname HD sinds het nieuw menu zijn nu wel geen alleenstaand geval. we kunnen hier gerust spreken van een BUG, nog wat meer werk voor de mensen "in charge"

mvg
Reputatie 7
Badge +1
Een automatische reset heb ik nog wel niet gehad....de problemen die ik heb hangen meestal samen met de TV-gids en de planning die soms fout loopt.
ik zat gisteren bij kennissen en nogmaals zo'n crash live meegemaakt

't kwam voor bij het bekijken van HD en op hetzelfde moment opnemen van HD.

nogmaals bevestiging dat deze problemen geen alleenstaand geval zijn.

't was trouwens met een decoder van het type V3b.

heb kennissen aangeraden contact te nemen met helpdesk voor ruil van decoder. ik weet niet of ze het meteen gaan doen omdat ze hun opnames niet kwijt willen. natuurlijk wat ze gisteren wilden opnemen is de mist in gegaan....

mvg
Reputatie 7
Badge +1
Ja, dat is dan weer het voordeel van nPVR opnames, die zijn normaal niet verloren bij omruilen decoder...heeft iemand hier ervaring mee ?
Badge +1
Gisteren ook een automatische reset gehad van de decoder. Wij waren echter niet naar HD aan het kijken en niet aan het opnemen. Het valt dus ook voor als men gewoon SD kijkt (zonder op te nemen).
Reputatie 7
Badge +1
Ik heb het tot hier toe nog niet voorgehad....hopelijk blijft dat zo. Kan het zijn omdat het TV-signaal kort onderbroken wordt ?

Reageer