Beantwoord

Decoder 's nachts aan of uit ?


Onlangs nieuwe decoder geinstalleerd.
Maar is niet heel duidelijk, laat je die altijd aan staan ? Ook 's nachts ?
Indien ja, in sluimerstand dan ?

Bedankt !
icon

Beste antwoord door josm 20 July 2016, 10:53

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 3
Badge
Dag Karel,

Je laat je decoder ook 's nachts best aanstaan omdat er dan veelal updates gebeuren. Dit mag in sluimerstand. Meer info hierover vind je via onderstaande link.

http://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_dvd_energy/particulieren/support/televisie/uw-digitale-tv/instellingen-aanpassen/hoe-het-energieverbruik-van-uw-decoder-beperken.html

Groetjes,

Jos
Bedankt voor uw snelle reactie Jos !!
Ik zet hem in ieder geval iedere nacht uit en dit al sinds vele jaren lang en hierdoor tot nu toe nog nooit problemen ondervonden of updates gemist, enfin dit louter ter info wat mijn ervaring is.
Bedankt Elsa !!
Reputatie 7
Badge +1
Er is inderdaad uit (zonder stroom) en in standby. De meeste apparaten, zoals TV's en andere, hebben zelfs geen knop meer om stroomloos te zetten en moet je écht de stroom trekken. Mijn TV blijft alleszins in standby staan, anders moet ik de klok en de timers weer terug instellen. Mijn V4 decoder laat ik ook in standby staan omdat die aan PLC's hangt en die bij stroomloos zetten van de decoder ook in standby gaan. Bij opzetten van decoder verloopt de herstart soms problematisch omdat die niet direct signalen krijgt van het systeem. Maar het beste is dat je dat zelf uitzoekt. Ook mijn b-box3 laat ik opstaan, omdat ik de vectoring al eens een tijd kwijt was na stroomloos zetten.
Bedankt !!
Ik zet zelf mijn decoder en bbox3 iedere avond uit en iedere morgen weer aan, maar zoals je zegt als je daar problemen mee moest ondervinden doe het dan niet meer, ik heb de indruk dat het net andersom is door het feit dat ik hen iedere dag afzet en 's anderendaags terug opzet, heb ik ook geen problemen of toch zeer zelden en ieder geval veel minder als ik dit vergelijk met wat anderen ondervinden en dan toch de raad krijgen zet je decoder of bbox of decoder en bbox eens zonder stroom !
Reputatie 7
Badge +1
Ja,maar jij bent een speciaal geval hé Elsa!🆒
Mijn V4 decoder laat ik ook in standby staan omdat die aan PLC's hangt en die bij stroomloos zetten van de decoder ook in standby gaan.
Bij opzetten van decoder verloopt de herstart soms problematisch omdat die niet direct signalen krijgt van het systeem.

Daarom dat je (zelf al heb je geen PLC's) altijd best de decoder eerst zonder stroom zet vooraleer je de modem heropstart en dan pas de decoder weer opzet omdat dit sporadisch kan tot problemen leiden voor de decoder.
Ja,maar jij bent een speciaal geval hé Elsa!🆒
'k ga het op den duur toch nog moeten geloven 😃
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb mijn Bbox2 moeten inruilen voor een Bbox3 omdat de Bbox2 een defect vertoonde en aan de telefoon heeft Proximus mij een ruil nummer gegeven om te kunnen ruilen voor een nieuwemodem, nu enfin, die operator heeft mij sterk aangeraden om die modem 24/24 te laten aanstaan (wat ik trouwens altijd gedaan heb) want anders is er een kans dat er problemen ontstaan bij telkens bij opstarten van de modem.
De TV decoder (V4) zet ik wel op stand-by als ik deze niet gebruik.

A propos, is het normaal dat mijn Bbox2 al na 3 jaar kapot gaat?
Ook weer zoiets, mijn bbox2 heb ik dagelijks afgezet en dit werd ook ten stelligste afgeraden (zou ook de levensduur sterk verlagen) door jan en alleman (ook proximus) en die werkt nog altijd en dit is veel veel langer dan 3 jaar.
Je vraagt of dit normaal is dat die na 3 jaar kapot gaat ik ga hier op antwoorden als volgt of eerder met een vraag:
is het normaal dat de ene bbox2 kapot gaat na een paar maanden en dat er kapot gaan pas na 10 jaar?
Het antwoord is simpel het kan inderdaad maar daarom niet bij iedereen na 3 jaar kan vroeger en kan later.
In het begin van de bbox2 zijn er inderdaad veel gesneuveld na korte tijd en werden ook heel heet, latere versie waren dan beter en gingen ook minder defect, zoals de mijne nog altijd niet defect is (nog maar enkele maanden vervangen door een bbox3 en de bbox2 wordt nog gebruikt om testen uit te voeren)
Reputatie 6
Badge +2
Ook weer zoiets, mijn bbox2 heb ik dagelijks afgezet en dit werd ook ten stelligste afgeraden (zou ook de levensduur sterk verlagen) door jan en alleman (ook proximus) en die werkt nog altijd en dit is veel veel langer dan 3 jaar.
Je vraagt of dit normaal is dat die na 3 jaar kapot gaat ik ga hier op antwoorden als volgt of eerder met een vraag:
is het normaal dat de ene bbox2 kapot gaat na een paar maanden en dat er kapot gaan pas na 10 jaar?
Het antwoord is simpel het kan inderdaad maar daarom niet bij iedereen na 3 jaar kan vroeger en kan later.
In het begin van de bbox2 zijn er inderdaad veel gesneuveld na korte tijd en werden ook heel heet, latere versie waren dan beter en gingen ook minder defect, zoals de mijne nog altijd niet defect is (nog maar enkele maanden vervangen door een bbox3 en de bbox2 wordt nog gebruikt om testen uit te voeren)


Zo, heb je die Bbox2 niet moeten ruilen voor een Bbox3? Ik moest mijn defecte Bbox2 inclusief de voedingskabel afgeven in een Proximus center opdat ik een Bbox3 in de plaats zou kunnen krijgen.
Nee ik mocht die terug meenemen en had ook uitdrukkelijk gevraagd of er dan zeker geen factuur ging volgen, waarop die antwoorde nee zeker niet, en zelf moest het zo zijn, spring er maar terug mee binnen 'k zal het dan wel regelen dat je uw geld terug krijgt en die moest eens goed lachen dus was hij blijkbaar heel zeker van zijn stuk.
Reputatie 6
Badge +3
Mensen die decoder en modem alle dagen uitzetten hebben minder problemen dan zij die alles laten aanstaan. Dat kan ik ook in mijn omgeving zien.
Laten aanstaan : dat is gewoon slechter, het is dan ook het eerste dat helpdesk vraagt om problemen op te lossen : herstart eens je decoder en/of je modem.
Ja dat is wat ik inderdaad ook hier al duidelijk gemaakt heb,
Maar met plc's zoals Sinjoor zegt kan dit soms problemen geven door beide terzelfder tijd op te zetten.
Want dat kan je zelf ook voor hebben (zonder plc's) door tijdens het opstarten van je modem ook direct de decoder op te zetten.
Het is wel niet altijd het geval maar toch ook al af en toe voorgehad, dan volstaat het natuurlijk van de decoder nog eens zonder spanning te zetten terug te laten opstarten, gelukkig is dit maar heel sporadisch dat het verkeerd afloopt als ik modem en decoder tezamen opzet 's morgens.
Anders moet je eerst wachten tot modem synct en dan pas terug de decoder opzetten wat weer wat omslachtiger wordt dan met één schakelaar alles tezamen opzetten zoals ik het doe.
Enfin ieder doet er uiteraard zijn goesting mee 😉
Reputatie 7
Badge +1
Gelukkig hé...
Mensen die decoder en modem alle dagen uitzetten hebben minder problemen dan zij die alles laten aanstaan. Dat kan ik ook in mijn omgeving zien.
Laten aanstaan : dat is gewoon slechter, het is dan ook het eerste dat helpdesk vraagt om problemen op te lossen : herstart eens je decoder en/of je modem.


Hoeveel minder problemen dan NUL kunt ge hebben met twee V5-c die altijd aan staan (standby)
Was dat maar bij iedereen het geval dat men kan zeggen NUL problemen dan zouden er nogal een pack klachten wegvallen op prox twitter, prox Facebook en prox forum en andere ..... dus de uitzonderingen bevestigen de regel mijn gedacht 😃
Hier lig de decoder nooit af maar ik heb wel op dit ogenblik per week 8 heropstarten in de dag en dan heb ik gemiddeld 25 minuten geen tv.
Wat is reden hiervoor, ik verwacht dit niet overdag? Gisteren 2 keer heropstart gehad.

Reageer