Confict tussen 2 HD decoders & regels van opnemen

  • 24 February 2013
  • 7 reacties
  • 709 Bekeken


Beste,


Ik ben in bezit van 2 HD decoders ( living - slaapkamer).


Living HD Decoder met de kabel verbonden aan Bbox


Slaapkamer HD decoder met Belgacom PLC decoder verbonden aan Bbox.


Nu levert dit op regelmatige basis problemen of limitaties op.


- opname van living staat op decoder slaapkamer ( niet altijd maar regelmatig genoeg om irritant te zijn)


- serieopname + filmopname tegelijkertijd - dan kunnen we alleen naar een zender blijven kijken die we eerst zijn beginnen kijken onmogelijk om weg te zappen want de melding ' dit stopt uw opname' verschijnt dan - om dit te omzeilen 'zappen' we via de tvgids en niet meer rechtstreeks op nummer.


- sommige opnames zonder enige vorm van criteria bevinden zich voor 30 dagen op de server andere blijven op de decoder.


- Sommige programma's staan dubbel geprogrameerd in opnames dit levert dan uiteraard conflicten op - in het overzicht Menu / mijn opnames/ progamma's staat regelmatig 2x hetzelfde


- Plaatsing van zenders kan niet veranderd worden - living of slaapkamer waar ik een andere post progammatie wens dan spreidt zich dit telkens over de twee decoders.


- Gelieve rekening te houden met dat opnames gebeuren op HD posten en niet HD posten.


Mijn vragen zijn :


- wat zijn de opname criteria voor 2 HD Decoders.


- Wat zijn de progammatie criteria voor 2 HD Decoders


- Wat zijn de opslag criteria voor 2 HD Decoders.


Bijkomende vraag:


- Mijn zoon is op TV geweest en dit staat opgenomen op de living HD Decoder welke mogelijkheden zijn er om dit 'filmpje' van de decoder te halen (USB - netwerk ,?)


Dank voor het antwoord.







7 reacties













Het enige wat je kan doen is de opnames overzetten op een extern medium,via Scart aansluiting

bv kopiëren op een DVD-recorder en branden op dvd schijf





Hoe moet u te werk gaan?





Uw DVD of VCR recorder heeft 2 scart aansluitingen:


- Plaats uw 'DVD- of videorecorder' tussen het televisietoestel en de decoder zoals aangegeven op onderstaand bekabelingsschema.


- U zal televisieprogramma's kunnen opnemen via de 'record- of opnameknop' van uw DVD- of videorecorder.


Opgelet ! De recorder zal enkel de zender opnemen die door de decoder uitgezonden wordt. U zal dus niet meer kunnen zappen tijdens de opname.


- U kan televisieprogramma's programmeren wanneer u niet aanwezig bent.


Opgelet ! U dient de programma's op te nemen op de extensie ('AV kanaal') van de 'SCART' aansluiting waarop de decoder is aangesloten.


Laat uw decoder aanstaan op de zender die het programma zal uitzenden. Wanneer u meerdere programma's wil opnemen, dient u de herinnering van de TV-gids van Belgacom TV te gebruiken zodat de decoder op het gewenste uur op het juiste kanaal te verspringt.


Bekabelingsschema:



Image





Uw DVD of VCR recorder heeft 1 scart aansluiting:


Om programma's te kunnen opnemen via uw 'DVD of VCR recorder', dient u gebruikt te maken van een 'switch scart'. U kan een Belgacom TV Scart Switch Box kopen in een verkooppunt van Belgacom.


Via een 'switch scart' wordt het gemakkelijk om programma's op te nemen door elk toestel onafhankelijk van de andere te laten werken.


Bekabeling:



Image

  • Sluit de 'scart-kabel' aan op uw televisietoestel.
  • Plug de kabel van uw decoder in op de 'AV1' connector.
  • Op de 'AV3' connector kan u de kabel van uw 'DVD- of videorecorder' aansluiten (DVD-R/VCR).
  • Druk op de 'AV1' knop. U ziet dat het 'record' lichtje (led) oplicht.
  • Druk op de 'record- of opnameknop' van uw video- of DVD-recorder (de decoder moet 'aan' blijven staan). Opgelet ! De recorder zal enkel de zender opnemen die door de decoder uitgezonden wordt. U zal dus niet meer kunnen zappen tijdens de opname. U kan geen televisieprogramma's programmeren wanneer u niet aanwezig bent.
  • Om het programma te bekijken dat u opgenomen heeft, drukt u eerst op de 'AV3' knop van de switch en vervolgens op de 'play-knop' van uw DVD- of videorecorder.

Opmerking: indien u een DVD-speler heeft, dan kan u die aansluiten op de 'AV2' connector. Het volstaat dan om op de 'AV2' knop in te drukken om uw DVDs te bekijken via uw DVD-speler.



Groetjes, Elsa







Reputatie 7
Badge +1


Ik zou het niet beter kunnen uitleggen Elsa. Eerst opnemen op de decoder en dan overkopiëren op een DVD-HDD-recorder verkies ik echter boven rechtreeks in real time opnemen van de decoder, tenzij je dat plant als je niet thuis bent, want op de decoder waar je van opneemt, kan je niet tegelijk een andere zender bekijken. Het is ook wél een hele constructie. Ik verbind de decoder met scart naar de DVD-recorder die ik dan doorlus met scart (en HDMI) naar de TV. De decoder verbind ik ook rechtstreeks met HDMI-kabel met de TV. Het enige nadeel is, dat de TV dan altijd met de scartingang start (die wordt blijkbaar door de decoder gepusht) zodat ik telkens manueel naar HDMI1 moet schakelen.


hier zowat hetzelfde probleem . ook wij hebben hier 2 nieuwe HD decorders ( 1tje in de living en 1tje op de slaapkamer van onze zoon ) wat op de decorder in de living word opgenomen word dus ook op de decorder boven opgenomen en visa versa . dit probleem is begin januari ergens begonnen en ik veronderstel dat dit waarschijnlijk met de laatste update te maken heeft . op de beide HD decorders staat trouwens de nieuwste software op en hebben we verder momenteel nergens anders een probleem mee .













het zijn alleen nPVR opnames die op beide decoders te zien zijn (nPVR opnames staan op de sever van Belgacom en niet op de harde schijf van je decoder)


PVR opnames worden op de harde schijf van de decoder opgenoem waar je de opname geprogrammeerd werd en niet zicht baar op de andere decoders.


Het staat hierboven allemaam duidelijk uitgelegd.







Groetjes, Elsa















Was ik nog vergeten, het klopt inderdaad wat Axs zegt met pin 8 los te leggen op de scart , dit heeft ricy hier ook al ooit eens gepost.


Pin 8, het signaal van de bron bepaalt het videotype:


0V-2V geen signaal interne bypass

4.5V-7V (nominaal 6V) (16:9) signaal

9.5V-12V (nominaal 12V) (4:3) signal


Groetjes, Elsa





Reputatie 7
Badge +1


Axs, Elsa: Bedankt voor de uitleg, maar het zijn zo'n dure heel dikke scartkabels met goudcontacten. Zal eens zien of ik die gemakkelijk kan openprutsen...heeft dat dan geen enkel negatief effect op weergave van beeld en/of geluid ? en gaat het enkel over ''switching signals'' van decoder naar TV of videao/DVD?



Voor de rest is het nogal evident dat nPVR-opnames op alle decoders staan die op eenzelfde lijn zitten. Al zie ik niet écht een probleem om de harde schijven van de decoders ook in het lokaal-of TV-netwerk te zetten. Bij Telenet is dat nu al deels zo en in de toekomst met de nieuwe Yelo nog meer. Je kunt daar nu al de opnames online programmeren, en die gaan bij hen altijd naar de harde schijf (wél tot 2 overlappende tegelijk zonder conflict).

Reputatie 7
Badge +1


ik zal er een gouden tand van laten maken...

Reageer