Comfort services tijdens opname HD

  • 26 February 2011
  • 4 reacties
  • 347 Bekeken

Eén van de eerste zaken die me opviel bij in gebruik name van Belgacom TV was dat wanneer HD opgenomen wordt en je tegelijkertijd dat programma aan het bekijken bent, het blijkbaar onmogelijk is om de live uitzending te pauzeren of terug te spoelen. Een grondige technische reden is hiervoor niet aanwezig. De workaround is namelijk om niet naar de live uitzending te kijken maar in plaats daarvan de opname af te spelen. Dit kan wel terwijl de opname zelf nog gaande is en deze kan je dan wel pauzeren of terugspoelen. Dat is in principe toch niet verschillend!?!? Foutje in de software!

4 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Als je op de harde schijf opneemt en tegelijk kijkt gebruik je wél 2 streams. Met nPVR niet. HD van Eén, Canvas en VTM kan je altijd met nPVR opnemen, en dan kan de pauzefunctie wél gebruikt worden..
Inderdaad, het is duidelijk dat er 2 streams zijn. Dat is nu net m'n punt. Als de software een klein beetje slimmer te werk zou gaan dan gebeurde dit met 1 stream!
Reputatie 7
Badge +1
Daar heb je gelijk. Blijkbaar gaat er bij opnemen op harde schijf altijd één stream naar de TV en één naar de harde schijf. Toch krijg ik soms berichten op het scherm dat de opname zal stoppen als ik zap naar een andere zender, en of ok wil doorgaan ja of neen. Dat gebeurt meestal als ik tijdens het kijken het programma met de rode opnameknop voor opname start van de zender waar ik naar kijk, dus als programma al begonnen is. Je krijgt dan enkel op het tussen scherm de optie om de eindtijd te verkorten, want die staat standaard op de maximum van 20 minuten. Maar dat gebeurt slechts zelden.

Kijken naar de zender waar je van aan het opnemen bent is natuurlijk een beetje absurd, want je kunt dan beter in "chaseplay" naar het opnemende programma kljken. Je hebt dan alle opties voor pauzeren, terugspoelen en vooruitspoelen (tot het punt waat de opname is natuurlijk).

BTW, bij TVonPC kan je geen chaseplay gebruilken.
Absurd ... tja, 't is maar hoe je 't bekijkt. Dit soort situatie heb je typisch met serie-opnames waar je dan toch ef en toe een keer live kijkt. Maar zoals ik zelf heb vermeld in m'n originele post zijn er inderdaad workarounds. En 1 maal je die kent is het idd allemaal zo erg niet. Maar logisch is het niet. Ik verwacht meer van een product als Belgacom TV en uit ervaring kan ik zeggen dat de concurrentie veeeeel verder staat! Hopelijk kan Belgacom een inhaalbeweging uitvoeren. Het positieve is alleszins dat ik wel de indruk krijg dat er inderdaad met de regelmaat van de klok aan dit product gesluiteld wordt.

Reageer