Beantwoord

Bijna halvering Mbit/s

  • 3 November 2017
  • 21 reacties
  • 438 Bekeken

Beste,

Gisteren heb ik meerdere keren gebeld ivm problemen op proximus tv.
Toen hij vroeg of er nog andere problemen waren melde ik dat er regelmatig problemen zijn met het laden pagina's, ook standaard pagina's zoals google en dergelijke. Hij zei dat hij iets ging veranderen aan de modem. De telefoonverbinding is toen echter verbroken, ik heb dus geen info wat deze heeft veranderd heeft.

Toen ik een download startte merkte ik dat deze de helft trager is dan anders(5MB/s). http://pxs.speedtestcustom.com/result/2fd8afc0-c0ab-11e7-8de1-1f996f828a6d

Hierna meerdere speedtests uitgevoerd en het maximale is plots 63 Mb/s. Normaal zit ik rond de 100 en heb ik een downloadsnelheid van 11/12 MB/s.
Ik dacht dat dit te maken had met de piekuren. Deze morgen toen ik thuis kwam van men werk nog eens getest en helaas is dit hetzelfde gebleven.

Vandaag 2 keer gebeld naar de technische dienst en deze zeggen dat er niets is veranderd en dat mijn lijnsnelheid hetzelfde is...

Heeft iemand een idee hoe dit kan of hoe ik dit kan terugdraaien?
Heb al 2 maal modem herstart maar dit heeft geen effect!
Ik ben op mijn pc verbonden met kabel.

Mvg
icon

Beste antwoord door ThomasP 9 November 2017, 09:05

Bekijk origineel

21 reacties

blijkbaar heeft de DLM je terug gezet naar het VDSL vectoring Profiel
je kan altijd eens de TBF opstarten
Als volgt:
- Bel 0800 22424 (met om het even welke telefoon/gsm), en voer je lijnnummer in.
- Wacht tot gans op hete einde van het bericht, en sluit dan pas af.
- na enkele minuten, zal je lijn gedeconnecteerd worden.
De modem zal nu heropstarten met een “provisioning” profiel, afhankelijk van in welke zone je valt.

Wacht desnoods enkele weken zodat de DLM je lijn voldoende heeft kunnen analyseren.
Het DLM process zal de lijnsnelheid aanpassen afhankelijk van je lijnkwaliteit.
Badge +4

- Bel 0800 22424 (met om het even welke telefoon/gsm), en voer je lijnnummer in.
- Wacht tot gans op hete einde van het bericht, en sluit dan pas af.
- na enkele minuten, zal je lijn gedeconnecteerd worden.
De modem zal nu heropstarten met een “provisioning” profiel, afhankelijk van in welke zone je valt.

Dat je terug valt op een provisioning profiel klopt niet altijd, ik zelf heb twee weken geleden eens een tbf gestart op mijn lijn om te zien of de upload zou verhogen (sync 30) en mijn lijn is blijven staan op 100/20.
Reputatie 6
Badge +4
Beste,

Kan je je klantengegevens doorsturen via

https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679

Dan kijken we het na voor je. Groetjes Jean-Paul

- Bel 0800 22424 (met om het even welke telefoon/gsm), en voer je lijnnummer in.
- Wacht tot gans op hete einde van het bericht, en sluit dan pas af.
- na enkele minuten, zal je lijn gedeconnecteerd worden.
De modem zal nu heropstarten met een “provisioning” profiel, afhankelijk van in welke zone je valt.

Dat je terug valt op een provisioning profiel klopt niet altijd, ik zelf heb twee weken geleden eens een tbf gestart op mijn lijn om te zien of de upload zou verhogen (sync 30) en mijn lijn is blijven staan op 100/20.


Inderdaad niet altijd omdat je lijn (een lange tijd ) stabiel was of gebleven is en aangezien de DLM rekening houdt met geschiedenis, onthoudt wat vroeger niet het geval, kan het zijn dat na de TBF je niet terugvalt, in het ander geval kan het wat langer duren en om niemand te doen verschieten vermeld ik dit liever op die manier 😉
Badge +4
Ja dat weet ik dat DLM dit onthoud (als oude rat op UB) , de lijn staat trouwens al 1 jaar en 3 maanden op 100 zonder te veranderen 🙂
Hier is mijn lijn ook al altijd stabiel op 100 blijven staan, houden zo zou ik zeggen 🙂
Reputatie 7
Badge +6
Dag Drade, ik zie dat je intussen terug op 100Mbps staat.

Er is een aanpassing in je profiel gemaakt. De technieker die bij je langs is gekomen heeft de nodige modificaties aangemaakt om je televisie terug stabiel te maken, Na controle van de stabiliteit van de lijn gaat jouw profiel terug op 100Mb komen.
Reputatie 7
Badge +1
Hoe kan ik dit bij mij zien. Heb PX pack internet comfort. Dit is mijn speedtest op mijn laptop verbonden met WIFI.
Reputatie 7
Badge +4
antoon, jammr genoeg was je bijlage niet zichtbaar voor me
wat voor snelheid haal je op je laptop ?
bijlage van Antoon geeft 41.4 / 5.1 Mbps en als zijn laptop verbonden is via wifi-2.4 is dit wel een aanvaardbaar cijfer.

Antoon, welke bbox3 heb je, is het ene waar alle 4 de gele ethernetpoorten mooi naast elkaar staan of staan ze 2 per 2 naast elkaar.
Reputatie 7
Badge +1
bijlage van Antoon geeft 41.4 / 5.1 Mbps en als zijn laptop verbonden is via wifi-2.4 is dit wel een aanvaardbaar cijfer.

Antoon, welke bbox3 heb je, is het ene waar alle 4 de gele ethernetpoorten mooi naast elkaar staan of staan ze 2 per 2 naast elkaar.

Heb een bbox3 waar alle 4 de gele ethernetpoorten mooi naast elkaar staan. Laptop is verbonden via wifi-2.4. Heb net nog een test gedaan 44.2 / 5.1 Mbps en Ping 14 en jitter 3 ms. Weet niet wat het betekend.
Dan heb je een bbox van Technicolor, ik stelde de vraag omdat je anders met een bbox3 van sagemcom de lijnwaarden (dus de lijnsnelheid mooi kunt aflezen) met een tool, maar met http://speedtest.net kan je bij benadering dit ook te weten komen als je verbonden bent met je pc/laptop met een netwerkkabel aan de bbox, over wifi-2.4 kan die snelheid niet met zekerheid de juiste waarde weergeven.
Ik heb een lijnsnelheid van 100 Mbps en als ik de speedtest.net doe via wifi-2.4, heb ik ongeveer de zelfde resultaten als u
Reputatie 7
Badge +4
ok, dat is zeker een mooie snelheid voor je wifiverbinding
Reputatie 7
Badge +1
Dan heb je een bbox van Technicolor, ik stelde de vraag omdat je anders met een bbox3 van sagemcom de lijnwaarden (dus de lijnsnelheid mooi kunt aflezen) met een tool, maar met http://speetest.net kan je bij benadering dit ook te weten komen als je verbonden bent met je pc/laptop met een netwerkkabel aan de bbox, over wifi-2.4 kan die snelheid niet met zekerheid de juiste waarde weergeven.
Ik heb een lijnsnelheid van 100 Mbps en als ik de speedtest.net doe via wifi-2.4, heb ik ongeveer de zelfde resultaten als u

Hallo Martin. Bedankt mag er dus vanuit gaan dat ik een lijnsnelheid heb van 100 Mbps.
Dat is niet 100% al is er wel kans dat het zo is, dat kan je met zo'n speedtest.net test over wifi-2.4 niet weten , je zou het veel beter kunnen te weten komen als je die test met een laptop uitvoert als hij verbonden is met een netwerkkabel aan de bbox3, wat geven ze aan van snelheid die je zou moeten halen op http://proximus.be/internetsnelheid
Reputatie 7
Badge +1
Dat is niet 100% al is er wel kans dat het zo is, dat kan je met zo'n speedtest.net test over wifi-2.4 niet weten , je zou het veel beter kunnen te weten komen als je die test met een laptop uitvoert als hij verbonden is met een netwerkkabel aan de bbox3, wat geven ze aan van snelheid die je zou moeten halen op http://proximus.be/internetsnelheid
Geadverteerde snelheid
tot 100 Mbps download - tot 6 Mbps upload
Maximumsnelheid beschikbaar voor 81.5% van de lijnen met uw configuratie
92 Mbps download - 5,5 Mbps upload
Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid
64,5 Mbps download - 5,3 Mbps upload
Normaal beschikbare snelheid
De werkelijke beschikbare snelheid zal na indienstelling meegedeeld worden via MyProximus.
dan zal je zeker 70 Mbps halen aan lijnsnelheid en de rest 80 / 90/ of 100 Mbit/s wordt verhoogd tot mogelijk 100 Mbps met een bbox3 van sagemcom kan je dat uitlezen maar met een technicolor gaat dit niet, proximus kan dat ook zien natuurlijk of je lijn op 100 staat.
Reputatie 7
Badge +1
Moet ik daar PX voor bellen ?
Reputatie 7
Badge +4
hi antoon
je lijn staat standaard op 70mb vectoring
met DLM haal is dit echter verhoogd tot 100mn aangezien je lijn dit makkelijk haalt

Mvg
jonathan
Voila Antoon nu staan we beiden op 100 Mbit/s, dat is bijlange nog niet zo slecht hé ☺️
Reputatie 7
Badge +1
Voila Antoon nu staan we beiden op 100 Mbit/s, dat is bijlange nog niet zo slecht hé ☺️
Nee dat is heel goed. Jonathan ook nog bedankt voor de feedback. En nu op naar de glasvezel 🤔

Reageer