Vraag

Betrouwbaarheid Proximus


Hallo, een paar jaar geleden heb ik de overstap gedaan van Telenet naar Belgacom (in der tijd) voor een pack met 3 tv's.

Dus 3 decoders en het hoogste pack met vaste telefonie.

Dit zou geen probleem zijn 'ons systeem kan dat aan'.

De technieker kwam om alles te installeren en het eerste probleem kwam aan het licht

Als mijn dochter in haar kamer tv had, was er in onze kamer sneeuw

De technieker belde met een collega en die bevestigde dat de modem dit niet kan!

hij heeft allerlei dingen verandert en toen werkte het wel, maar als wij tv bekeken in het salon had mijn dochter geen internet

Het was het één of het ander!

De internetsnelheid zakte door zijn poten

Even gebeld met de technische dienst, die stonden met hun mond vol tanden en konden niet antwoorden

Naar de Belgacom shop geweest en daar vertelde ze mij 'als het niet werkt, moet u maar alles terugbrengen'

Dat hebben we dan gedaan, en direct straat overgestoken en terug naar Telenet gegaan

Nu is de vraag, is proximus betrouwbaarder geworden met hun nieuwe modem?

Nu is onze configuratie serieus veranderd thuis, dochter is he huis uit en decoders zijn genoeg

Ik wil terug de overstap doen, daar we teveel betalen met het verbruik dat we hebben.

Graag jullie mening aub.



Thx

65 reacties

Hallo,



3 tv's is wel veel. Ik zou om te beginnen geen tv op een slaapkamer zetten omdat dat een ruimte is om te slapen maar dat is natuurlijk jouw keuze.



Ik zit al 6 jaar bij Proximus en ben altijd al heeeeel tevreden geweest. Het is niet alleen goedkoper dan Telenet maar uit ervaring bij mijn vrienden merk ik dat Telenet veel kinderziektes heeft. Iets wat niet het geval is bij Proximus.

Bij Proximus is het wel zo dat verschillende tv's op 1 modem kunnen geïnstalleerd worden. Elke tv heeft wel zijn eigen decoder nodig. Het internet ziet daar normaal niet in af terware dat je tv via internetverbinding kijkt.



Ik herinner mij toen ik nog thuis woonde dat we 2 tv's, 3 pc's en 1 telefoon hadden en we hadden daar totaal geen problemen mee. Dat was zelfs al meer dan 10 jaar geleden.

Ik denk dat je gewoon pech gehad hebt.



Naar mijn mening zou overstappen naar Proximus geen probleem moeten zijn. Misschien is het wel aan te raden om in een proximuswinkel extra info te vragen. Zodat je niet weer hetzelfde tegenkomt.



Veel succes!
Reputatie 1
Mich, je kan evt de speedtest van edp.net gebruiken om je lijnsnelheid te controleren aangezien Px voor het moment onderhoudswerken aan hun website ah uitvoeren zijn. Je kan daar je adres invoeren.
Reputatie 7
Badge +1
Ja maar de discussie die hier al zolang bestaat ging wel over het feit dat er zowel door enkelen beweerd wordt dat op een decoder met harde schijf (of he nu de eerste tweede of derde is speelt geen rol) als daar een PVR op gebeurd dat er dan ook een nPVR opname van bestaat en dat dit vroeger dus zoals iedereen bekend zeker niet het geval was, maar langs de ander kant zijn er ook die bevestigd hebben dat het bij hen niet het geval is, dus de software specialisten moete n toch weten of dit onlangs veranderd werd of voorzien werd in de nieuw interface en als dit hier bevestigd wordt op het forum dan zijn toch alle twijfels en speculaties van de baan en is iedereen weer content :-))

Die extra-kopie op de server heeft duidelijk als doel dat ze dan niet alleen op de decoder van de PVR-opname afspeelbaar is, maar ook zichtbaar wordt om af te spelen op ander decoders en met de Px TV app.Ik heb dus met mijn V4 nog geen NTE-interface, maar ook met de laatste interface van maart 2016 wordt al een kopie op de server gemaakt als er een PVR-opname gebeurt. Sterker nog: het gebeurt (als bug) dat de PVR-opname mislukt (wordt niet zichtbaar bij de opnames op de decoder en is dus niet afspeelbaar) maar wél een kopie maakt in de Px TV app. en dus daar afspeelbaar is. Ik heb maar één decoder en kan dus niet checken of die op een 2e decoder ook als nPVR-opname (60 dagen) zichtbaar en afspeelbaar wordt, maar er werd hier al vermeld dat dit zo is.
Reputatie 7
Badge +1
Oke, navraag gedaan en heb de juiste antwoorden:

-In je V4 decoder kan je een instelling zetten dat al je opnames in nPVR komen (om de TV APP te ondersteunen).

-Als je maar 1 HD stream hebt bv zone 3 en je kijkt een HD, dan neem je van HD zenders alles in nPVR op.

-Als er een defect aan de HDD in een V4 is gaat deze ook altijd in nPVR opnemen. (V5 functioneerd niet bij HDD falen)



Er is dus nooit een systeem geweest dat automatisch een nPVR opname maakt bij een PVR opname!

MVG



@sinjoor76 Ben wel benieuwd waar deze optie staat in V4 om alles in nPVR op te nemen, daar ik deze niet heb kan je misschien eens kijken waar dit staat ;-)


Die instelling is er niet. Ik programmeer alles met de Px TV app. vanop mijn tablet of smartphone (meestal als serie) en dan komt er "altijd" een cloudkopie. Trouwens, als ik de V4 afzet (zonder stroom) gaat inderdaad alles in nPVR, dat heb ik uitgetest. Maar de simpelste manier om nPVR 100% zeker te genereren, is programmeren met de TV Overal app. of met de webapplicatie, toch zolang die nog bestaan...
Reputatie 3
Badge +1
Alle, dan geef ik de juiste info en dan nog beweren er dat het anders is, het lijkt me allemaal straf want de meeste mensen noemen hun decoder de BBOX etc, volgens hier dit forum zouden ze dan ineens zelfs hun versie weten etc... lijkt me nogal eigenaardig. Heb er weer een aantal interventies op TV opzitten vandaag. tenzij jullie voor de helpdesk van Proximus werken of ook tech zijn zie ik niet in hoe je kan gaan vergelijken met mijn ervaringen "ter plaatse" bij de klant. Ik kan alleen zeggen hoe het zou moeten werken, alle andere gevallen raad ik dan ook aan bij problemen onze helpdesk te contacteren !!! Als jullie er geen genoegen mee nemen en iemand die dagelijks met Proximus TV bezig is niet willen nemen op zijn woord en aan jullie eigenaardige 1/1000 gevallen willen vastklampen terwijl veel van die dingen al gemaakt zijn via een UPDATE (ja, Proximus doet ook updates 🙂 ), dan kan ik jullie niet verder helpen....
Reputatie 7
Badge +3
Hallo Mich, Ik heb hier al jaren 2 decoders en internet met wifi, waarop we met 2 heel veel surfen. Ik heb op gbied van internet geen enkel probleem. Ik heb een BBox 3 en 2 V5 decoders, waarvan eentje nog met een ruckus (kabelvervanger) aangestuurd wordt. Het gebeurt vrij dikwijls dat we TV aan het kijken zijn en dat mijn man nog aan het surfen is (ja, terwijl hij naar de TV kijkt). Ik heb alleen soms wat "problemen" met opnemen, omdat ik alles opneem en dat is soms te veel, zoals jij het met 3 decoders ook perfect wilde hebben.

Ik persoonlijk heb wel de HD uitgezet op beide TV's. Het verschil zien we toch niet tussen SD en HD (gepensioneerd, hé) :8 en ik heb destijds ondervonden dat ik minder problemen had met opnames, dan als ik de HD geactiveerd had. Een HD kanaal neemt immers veel meer Mbits van uw totale capaciteit af. Dus liever alles in SD kijken en meer kunnen zien en opnemen.

IK zou zeker adviseren om terug naar Proximus te gaan, als je met 2 decoders toekomt. Ik persoonlijk ben ook tegen een TV op de slaapkamer. Mijn man begint at nu ook door te hebben, dus binnenkort gaan we waarschijnlijk 1 decoder afschaffen. 🆒
vraag van Marie-AnneVandebos: En als je naar 2 programma's niet HD bekijkt? Hoeveel neemt dat van je internetsnelheid?



Antwoord: ongeveer de helft dus twee SD"s nemen ongeveer de zelfde internetsnelheid af als een HD stream.

je mag dus ongeveer rekenen op HD: 6 Mbps en SD: 3Mbps



Je moet geen internet hebben om tv te kunnen kijken het is de lijnsnelheid waarop je modem synchroniseert bv 100 Mbps die de maximale downloadsnelheid bepaalt voor surfen , tv kijken en in PVR (opname op harddisk van decoder) op te nemen samen.
Reputatie 7
Badge +3
IK dacht dat een HD stream 9 Mbps van je capaciteit afnam en een SD maar 3 Mbps. Een gemiddelde streaming naar een gezin is 20 MB.
Reputatie 7
Badge +1
Als alle decoders V5 compact zijn, heb je sowieso maar één stream per decoder meer nodig, Ingeval van 3 x HD is dat dan maar 18Mbps. 4 decoders zijn dan maar een kleine stap verder. Er is helaas nog veel werk te doen om alle lijnen de maximale capaciteit te geven. Ik denk dat de omschakeling naar de V5c (enkel nog netwerkopnames) veel met dit probleem te maken heeft. Je kunt ook overwegen één van de TV's met TV Overal van Smartphone of tablet naar een GoogleCast dongle te casten. Met Apple TV kan allicht ook. Het aantal zenders is dan wél beperkter (geen buitenlandse of boeketzenders).
Reputatie 7
Badge +1
Dat is moeilijk vast te stellen denk ik, want loopt via je Wifi en zit dus in je internetgebruik (vermindert je bandbreedte niet zoals TV via decoder), denk ik althans.
Reputatie 6
Badge +2
Hoeveel Mbps zou de Proximus TV App opeisen ?

Heeft hier vroeger nog gepost geweest voor TVO:

adaptive streaming technologie. → bitrate in fuctie van Internetbandbreedte: 0,5 of 1,2 Mbps

TV ~ 1 GB/uur via vast Netwerk en 200 MB/uur via Mob 3G Netwerk




En dan hangt het af of men naar HD zenders of naar SD zenders kijkt.
Reputatie 7
Badge +1
Hoeveel Mbps zou de Proximus TV App opeisen ?

Heeft hier vroeger nog gepost geweest voor TVO:

adaptive streaming technologie. → bitrate in fuctie van Internetbandbreedte: 0,5 of 1,2 Mbps

TV ~ 1 GB/uur via vast Netwerk en 200 MB/uur via Mob 3G Netwerk


Lijkt me toch te verwaarlozen voor de bandbreedte.
Reputatie 7
Badge +1
Neen dat klopt. Ik heb bij een kozijn die TN TV en (basic) internet heeft, ook een router achter die van TN moeten zetten om zijn Wifi te stabilizeren. Verschillende keren voor gebeld, maar het hielp dan even kort, en een paar uur later niet meer. Wifi viel regelmatig uit en ging dan op Wifi Homespot over, die ook niet werkte. De D-link-router die met UTP aan de TN-router hangt werkt feilloos. Het ergste vond ik, dat ze het zelf wisten en zelfs aangeraden hebben om er een externe Wifi-router achter te hangen!

Ik heb nu de TN-Wifi uitgeschakeld en ook de Homespotfunctie. Sedertdien geen Wifi-problemen meer.

Wat het TV-gedeelte betreft werkt bij TN alles zogoed als feilloos, waar Proximus voorlopig zeker een punt aan kan zuigen. De beperking bij TN ligt eerder in het feit dat je peer digicorder maar 3 programma's tegelijk kunt krijgen nl. één livestream en 2 HDD-opnames (waarbij ik ook nog een 3e opname kan doen via mijn TN-CI+-module en het interne tunersysteem van mijn Smart-TV op een externe USB-stick) . Geen cloud-opnames, maar daar liggen vlgs. mij bij Px voorlopig de problemen. Zeker met de V4-decoder waar nog niet direct de NTE-interface voor komt (vanaf october beloofd, maar dat was ook al eens voor begin april aangekondigd)..
Reputatie 7
Badge +1
Ik ben over mijn nieuwe b-box3 (sagemcom) best tevreden. Na 3 weken had ik vectoring en 100/20Mbps: in praktijk met LAN toch 94/5.6, met WIfi 5.0Ghz (zonder decoder) zo'n 86.35/6.2Mbps. Voor TV merk ik geen verschil met de b-box2, maar ik heb maar één decoder. Er is ook nog de ingebouwde Wifi-bridge, zodat je maar een extra Bridge nodig hebt, maar voorlopig werk ik nog met PLC's.
Reputatie 4
Badge +2
Als ik dat allemaal lees, heb ik niet veel zin meer om over te schakelen naar PX!



Een forum is geen "goednieuwsshow"
Reputatie 3
Badge +1
Ik kom wekelijks bij een klant die ontevreden is over bepaalde dingen die hij op het Proximus Forum gelezen heeft, ik kan aan deze mensen de juiste uitleg geven, soms moet ik ook mensen aanrekenen omdat "iets niet werk"t en ik bij hun kom en "alles OK is" (Zoals de PVR die auto ook een nPVR zou starten bv).

Dit is niet de bedoeling van dit forum... Hier help je echt niemand mee, tenzij aan een Farfait reparatie van 85€.

Dus kunnen jullie AUB mensen de juiste technische info geven.


Dit werd hier al tot vermoeienis toe gevraagd (zelf al op het oud forum) omdat door prox medewerkers, desnoods via navraag bij de bevoegde specialisten, op al deze vragen een uitleg zouden geven om alle mogelijke twijfel weg te werken.




Zoals ik al zei in vorige posts, ik ben een FULL tech van Proximus, ik leg jaarlijks ongeveer 3 examens van alle dingen die veranderen op technisch niveau af met oa TV waar ik moet kunnen aantonen dat ik dit machtig ben (min 80% halen). Hier komen de nieuwe dingen aan bod alsook de bugs en oplossingen hiervoor. Alsook doe ik mee aan de tests van nieuwe releases van NTE (New Television Expierience), dit al 2maand voor de de eerste werd uitgerold. We krijgen als tech ook constant mails met veranderingen van zenders, paketten etc. Heb hier thuis wel een V5 en een V5 Compact. elke nieuwe feature test ik hier eens grondig zodat ik al deze vragen van klanten kan beandwoorden. Het is ook de bedoeling dat op termijn mensen van Proximus met de juiste kennis hier vragen gaan beantwoorden, heb hier een mail voor gehad en richtlijnen. Met deze rekening houden mag ik enkel persoonlijke mening geven en niet in naam van Proximus spreken. Dit is vrij lastig. Ik kan dus eigenlijk alleen persoonlijke richtlijnen geven en geen officieel statement. Maar ik mag wel natuurlijk de juiste antwoorden geven, wat ik bij deze dus doe 🙂
Hoe je moet opnemen werd hier op het forum ook al duizend keer uitgelegd en het is niet zo moeilijk als het lijkt, alleen sedert de nieuwe NTE (interface) software zijn er twijfels gekomen doordat er beweerd werd dat bij PVR opnames ook in kopie nPVR opnames zouden gebeuren en als dit waar is dan is dat zeker een pluspunt want dat zou betekenen dat je ook iets dat in PVR op één decoder opgenomen wordt nu ook zou kunnen bekeken worden op de andere decoders als je er meerdere hebt wat je normaal niet kunt bij een PVR opname want die kon je alleen maar bekijken op de decoder waar de opname gebeurd was.

En trouwens dit is ook maar het geval indien je decoders hebt met harde schijf want de nieuwe klanten krijgen tegenwoordig een decoder zonder harde schijf namelijk de v5-mini (v5 compact) waar dus zelf geen PVR opname mogelijk is en maakt op gebied van opnames het nog eenvoudiger, namelijk alles in de cloud (nPVR opnames)
Ik kom wekelijks bij een klant die ontevreden is over bepaalde dingen die hij op het Proximus Forum gelezen heeft, ik kan aan deze mensen de juiste uitleg geven, soms moet ik ook mensen aanrekenen omdat "iets niet werk"t en ik bij hun kom en "alles OK is" (Zoals de PVR die auto ook een nPVR zou starten bv).

Dit is niet de bedoeling van dit forum... Hier help je echt niemand mee, tenzij aan een Farfait reparatie van 85€.

Dus kunnen jullie AUB mensen de juiste technische info geven.


Dit werd hier al tot vermoeienis toe gevraagd (zelf al op het oud forum) omdat door prox medewerkers, desnoods via navraag bij de bevoegde specialisten, op al deze vragen een uitleg zouden geven om alle mogelijke twijfel weg te werken.




Zoals ik al zei in vorige posts, ik ben een FULL tech van Proximus, ik leg jaarlijks ongeveer 3 examens van alle dingen die veranderen op technisch niveau af met oa TV waar ik moet kunnen aantonen dat ik dit machtig ben (min 80% halen). Hier komen de nieuwe dingen aan bod alsook de bugs en oplossingen hiervoor. Alsook doe ik mee aan de tests van nieuwe releases van NTE (New Television Expierience), dit al 2maand voor de de eerste werd uitgerold. We krijgen als tech ook constant mails met veranderingen van zenders, paketten etc. Heb hier thuis wel een V5 en een V5 Compact. elke nieuwe feature test ik hier eens grondig zodat ik al deze vragen van klanten kan beandwoorden. Het is ook de bedoeling dat op termijn mensen van Proximus met de juiste kennis hier vragen gaan beantwoorden, heb hier een mail voor gehad en richtlijnen. Met deze rekening houden mag ik enkel persoonlijke mening geven en niet in naam van Proximus spreken. Dit is vrij lastig. Ik kan dus eigenlijk alleen persoonlijke richtlijnen geven en geen officieel statement. Maar ik mag wel natuurlijk de juiste antwoorden geven, wat ik bij deze dus doe :-)


Kunnen ze er dan niet gewoonweg er bij proximus voor zorgen dat de medewerkers dan ook deze informatie krijgen zodanig dat hier of op twitter en Facebook de correcte info komt dat ze desnoods bij de specialisten kunnen navragen zodat er niet voortdurend tegenstrijdige of twijfelachtige berichten komen zoals het tot nu toe altijd het geval geweest is !!!!!????
Reputatie 3
Badge +1
Dit is ook een van de redenen waardoor er gezegd word de V5 Compact altijd als eerste decoder te zetten, zodat je hier al je opnames plant, deze komen dan op je V5 en V4 zodat je je opnames kan bekijken op alle decoders 😉
Ja maar de discussie die hier al zolang bestaat ging wel over het feit dat er zowel door enkelen beweerd wordt dat op een decoder met harde schijf (of he nu de eerste tweede of derde is speelt geen rol) als daar een PVR op gebeurd dat er dan ook een nPVR opname van bestaat en dat dit vroeger dus zoals iedereen bekend zeker niet het geval was, maar langs de ander kant zijn er ook die bevestigd hebben dat het bij hen niet het geval is, dus de software specialisten moete n toch weten of dit onlangs veranderd werd of voorzien werd in de nieuw interface en als dit hier bevestigd wordt op het forum dan zijn toch alle twijfels en speculaties van de baan en is iedereen weer content :-))
Reputatie 3
Badge +1
Heb op geen enkele manier gehoord dat dit zo zou worden of was, dat is wel een van de dingen waar ik elke keer een technische mail over krijg zou dit zo zijn... Heb mijn verandwoordelijke er ook een mail over gestuurd voor meer info hieromtrent, zal hier later van berichten.
En die extra cloud kopie is inderdaad pas opgedoken na de lancering van de nieuwe interface dus mag ik toch veronderstellen dat het daar iets mee te maken heeft of anders is het een bug maar die uitgedraaid is in een zeer goede uitvinding en ene die ze bij Proximus per abuis uitgevonden hebben zonder ze het zelf te weten :LOL:

Van mij mag die bug daar zeker inblijven maar ⌘ kennende gaan ze deze er zeker uithalen :-)))))
Reputatie 4
Badge +2
Dus al je opnames die je op de Decoder V4 hebt vind je dan ook terug op de PX TV app ?
Reputatie 3
Badge +1
Oke, navraag gedaan en heb de juiste antwoorden:

-In je V4 decoder kan je een instelling zetten dat al je opnames in nPVR komen (om de TV APP te ondersteunen).

-Als je maar 1 HD stream hebt bv zone 3 en je kijkt een HD, dan neem je van HD zenders alles in nPVR op.

-Als er een defect aan de HDD in een V4 is gaat deze ook altijd in nPVR opnemen. (V5 functioneerd niet bij HDD falen)



Er is dus nooit een systeem geweest dat automatisch een nPVR opname maakt bij een PVR opname!

MVG



@sinjoor76 Ben wel benieuwd waar deze optie staat in V4 om alles in nPVR op te nemen, daar ik deze niet heb kan je misschien eens kijken waar dit staat 😉
Het is ongelofelijk er komen hier altijd maar tegenstrijdige berichten van Px (of het nu van medewerkers of van techniekers komt doet er niet toe) en ook omtrent v5 HDD falen het werkt wel, want ik heb het nog met mijn v5 voorgehad en zelf als je ze uittrekt werkt het ook nog of anders hebben ze aan mij een speciale v5 gegeven ;)



NB: Het falen kan mss verschillende soorten defecten dekken aan de HDD, in ieder geval was het een defect aan de HDD zodat er geen cPVR opnames meer mogelijk waren.

Reageer