Beantwoord

Betaaltermijn factuur

  • 21 February 2017
  • 6 reacties
  • 1131 Bekeken

Beste,
Ik wil toch eens schriftelijk reageren op de betaaltermijn welke proximus de laatste maanden (vanaf maart 2016) hanteert.
Ik ben eens nagegaan in onze facturen/aanrekeningen die ik nog kon vinden (ben namelijk al trouwe klant vanaf 1981);
Tot eind 2015 begin 2016 diende onze factuur telkens begin van de maand volgend op de factuurdatum te worden betaald (vb. voor de periode 1/1/2015 - 31/1/2015 fact. 14/1/15 betaaldatum 2/2/2015) - wat ook zo telkens werd uitgevoerd.
Vanaf maart 2016 kwam hier verandering in. De factuur diende voor de lopende periode te worden betaald voor einde van de (lopende) maand - (vb. periode 1/3/16 - 31/3/16 betalen 29/3/16). Deze betaaltermijn werd zo aangehouden tot juni 2016 en werd toen vervroegd naar (rond) de 23-24ste van de maand tot nu. Ik betaalde/betaal ook steeds zoals voorheen, ik zag/zie ook geen reden waarom ik een stuk vooraf zou moeten betalen.
In juni 2016 heb ik telefonisch contact gehad met de klantendienst (na een herinnering te hebben ontvangen om het openstaande saldo te vereffen, deze herinnering kruiste de betaling gezien ik de 1ste van de maand betaalde) en ook gevraagd naar het waarom, hier gaf men eigenlijk geen antwoord "konden daar ook niets aan verhelpen".
De facturen (welke in oktober 2016 veranderde in aanrekening) bleven logischer wijze komen en ik betaal zoals gebruikelijk - wel ipv de 1ste van de maand volgend op de aanrekening de laatste van de maand van de aanrekening.
Tot de aanrekening 6728380300 van 5/2/2017 betalen voor 23/2/2017 in de bus valt en ik met verwondering vaststel dat er een éénmalige kost van 15€ wordt aangerekend voor herinnering fact./aanrek. 6726441079, deze is van de periode 1/1/17 - 31/1/17 en werd betaald op 31/1/17 - hiervoor kreeg ik op 2/2/17 een herinnering met mededeling '... betaal binnen de 3 dagen om te kunnen blijven genieten van uw telecomdiensten - zo spaart u bovendien 30 € uit voor het opnieuw in dienst stellen - als u intussen al betaald hebt dan houdt u met deze brief uiteraard geen rekening' van een éénmalige kost was geen sprake. Ik nam terug telefonisch contact met de klantendienst met hetzelfde resultaat als de vorige contactname. Wel diende ik via de site betwisting in tegen deze adm. kost van 15€, waarop ik op 12/2/17 een brief ontvang met melding van regularisatie in mijn voordeel van 15€; zonder meer - er wordt niet gevraagd naar uitleg zodat je je kunt verweren, wat ik wel zou willen. De 15€ zal ik van de aanrekening 6728380300 aftrekken bij betaling eind van de maand tenzij men, na lezing van mijn kennisgeving/klacht, anders beslist.
Nu, na kort te hebben geschetst, nog eens mijn vraag; waarom hanteert proximus deze veranderde betaaltermijn en kan het niet zoals voorheen 'betalen op de laatste dag van de maand van de aanrekening' wat ik zou appreciëren dat proximus dit terug zou willen doen als voorheen (dit lijkt mij niet zo moeilijk of ingewikkeld). (even ter zijde: ik word ook pas betaald de 1ste werkdag van de maand volgend op de gepresteerde maand)
Graag (hopelijk positief) een reactie.
PS.:
- Heb deze brief/klacht al online gepost via MyProximus - contact - contacteer proximus - klant en ken mijn telefoonnummer - ik heb een vraag over mijn factuur - andere vraag - mail ons - velden 'nummer''e-mailadres''bijkomende opm.' ingevuld en op OK, dit wordt dan blijkbaar verzonden maar naar waar is een ? Krijgt hier ook geen bevestiging van of zo - je moet maar afwachten.
- Post deze vandaag 21-2-2017 nog eens via bovenstaand weg maar dan als klacht indienen ipv andere vraag en op het forum van proximus. In de hoop een reactie te mogen ontvangen en een klantvriendelijke oplossing hieraan te geven, wat mijn inziens niet zo moeilijk kan zijn - (nog eens: betaaltermijn terug zoals voorheen).
Nog even dit: meen toch te mogen stellen dat ik door al de jaren heen een correcte betaler ben geweest en nog steeds ben. Maar als proximus morrelt aan de betaaltermijn zonder enig overleg - reden - kennisgeving of wat dan ook, is dit niet plots niet meer zo voor de hand liggend.
Een klein gebaar kan soms wonderen doen.
icon

Beste antwoord door AntonellaD 22 February 2017, 14:11

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dag Hilmar,

Het klopt dat de betaaldatum soms kan wijzigen.

Er is altijd een betaaltermijn van 18 dagen van zodra de factuur is opgemaakt.

Nu kan deze datum soms wijzigen doordat de opmaak van de factuur soms wat vroeger of later kan gebeurd door het computersysteem.

Als het niet mogelijk is om binnen de termijn te betalen kunnen we altijd een uitstel van betaling geven.

Of als je zegt ik wil liever steeds in het begin van de maand betalen of het einde van de maand bijvoorbeeld kan ik dit ook voor jou aanpassen.

Met vriendelijke groeten

Koen
Beste,
Dank voor uw snelle reactie, na toch ook 'zoals reeds aangehaald' al enkele telefoontjes naar de klantendienst (callcenter) te hebben gedaan. Hier kon men mij niet verder helpen - hadden hier geen bevoegdheid voor. Gisteren werd ik dan, eveneens door de klantendienst - callcenter ingelicht over het forum van proximus en ja een toch (hopelijk) positieve reactie en snel ook waarvoor dank.
Als er nu ook nog een oplossing uit voortvloeit stemt mij dit bijzonder positief.
Als ik dan toch kan kiezen wanneer ik kan betalen en jij dit voor mij kan aanpassen, heb ik dit liefst (zoals het voorheen altijd was) begin van de maand (en zal proximus ook verder geen last meer van mij hebben - hoeven ze ook geen herinnering meer te sturen, welke mijn betaling toch steeds kruiste).
Nog even dit; Het is ook geen kwestie van niet in de mogelijkheid zijn om te betalen, maar het principe om toch altijd niet te moeten toegeven aan de mastodonten van de maatschappij - ten slotte, zoals eerder aangehaald, mijn factuur werd altijd netjes betaald en zal ook zo blijven.
Nogmaals dank en ik kijk uit naar de aanpassing.
Vriendelijke groeten,
hilmar
Reputatie 7
Badge +3
Dag Hilmar,

Ik heb de aanvraag om je betaaldatum te wijzigen naar de 1ste week van de maand doorgestuurd naar de financiële dienst. Dit is normaalgezien in voege vanaf de volgende factuur.

Voor de huidige factuur van februari heb ik een uitstel van betaling toegekend tot 05/03. Dit wordt ook schriftelijk bevestigd. Zo vermijden we een herinnering.

Groetjes,

Antonella
Beste,
Nogmaals dank voor uw (jullie) persoonlijke inzet. Ik heb gisteren 16:21u ook nog een e-mail ontvangen, zie inhoud:
"Beste meneer,
Uw klacht per mail ivm facturatie is goed ontvangen.
Bij nazicht blijkt inderdaad dat uw vervaldatum vroeger en vroeger werd. Sinds kort kunnen wij de vervaldatum aanpassen naar de wensen van de klant en kunnen u hierbij bevestigen dat we een aanvraag naar de Financiële Dienst verstuurd hebben met de vraag om de vervaldatum van uw facturen aan te passen tussen de 1ste en de 6e van de maand.
Binnen een paar dagen ontvangt u een rechtzetting van 15,00 EUR voor herinneringskosten aangerekend op factuur 6728380300 van 5/2/2017.
Indien u hierover nog vragen heeft dan kan u ons altijd bereiken op het gratis nummer van de Klantendienst 0800/22.800
Met vriendelijke groeten,
Ann Janssens
Het Proximus-team"

MAAR; eveneens gisteren 18:18u kreeg ik (van de voorgeprogrammeerde - automatische computerdienst proximus +32476124078) een sms met volgende inhoud: Proximus-info: beste klant, denk eraan om uw laatste factuur Pack/vaste lijn nog te betalen, om extra kosten te vermijden. U vindt alle details van deze fatuur op www.proximus.be/Myproximus.
Ik heb toen nog getracht contact te hebben met de klantendienst maar deze was helaas niet meer bereikbaar na 18:30u.

Nu maar hopen dat het menselijke boven het geautomatiseerde staat, maar daar twijfel ik niet aan.

Zo, na dit nog even te hebben meegegeven, hoop ik dat het nu voor de laatste keer was.
Vriendelijke groeten.
hilmar
Reputatie 7
Badge +3
Dag hilmar,

De informatie dat je via e-mail hebt ontvangen van Ann is correct.

Het sms'je is zoals je zegt verstuurd via een geautomatiseerd systeem en hiermee hoef je geen rekening te houden.

Groetjes,

Antonella
Beste,

Fijn, tot slot, gelukkig zijn er bij proximus nog vriendelijke en hardwerkende medewerkers (MENSEN).
(Je moet wel de juiste weg zien te vinden in deze geautomatiseerde maatschappij).

Vriendelijke groeten,
hilmar

Reageer