Beste, Ik weet niet echt in welk deel van dit forum ik deze vraag moet posten. Internet of...

  • 10 November 2011
  • 13 reacties
  • 1434 Bekeken

Beste,

Ik weet niet echt in welk deel van dit forum ik deze vraag moet posten. Internet of televisie. Want het heeft met biede te maken.

Mijn aansluitpunt waar de telefoon binnenkomt ligt op een andere plaats dan waar de kabel binnenkomt (en dus ook het tv toestel staat).

voor het internet is draadloos geen optie wegens woonachtig in een appartements rijke omgeving. Dus veel storing van andere draadloze netwerken.

Is het mogelijk om via devolo het televisie signaal door te sturen naar de decorder die in de hoek van de living staat en het internet signaal via dezelfde plug door te sturen naar mijn bureau voor het internet.


Modem -> devolo (met twee eternet ingangen) - ethernet kabel 1 -> televisiesignaal -> Devolo -> decorder Belgacom tv

- eternet kabel 2 -> internet signaal -> Devolo -> computer op bureau.


Beide signalen dus over het elektriciteitsnetwerk. Is dat organiseerbaar? Indien dit mogelijk is wordt ik Belgacom klant voor Internet, Belgacomtv en mobiel.

13 reacties

Smetje,


Dit is perfect mogelijk met 3 devolo's ALS je modem 'full routed' is (dit kan je zien op de status pagina van je BBOX bovenaan.

Je kan dan gewoon 1 devolo aansluiten aan de bbox, 1 devolo aan je decoder en 1 devolo aan je PC. Je moet wel de derde devolo opnemen in het netwerk van de eerste twee (hoe dat moet, staat in de handleiding, die je o.a. op de website van Devolo vindt).

Ik heb zelf een gelijkaardige opstelling sedert vele maanden in gebruik zonder problemen (ik heb bovendien nog een extra PC op dezelfde devolo als de decoder).


Works like a charm ...


JJ
@JJ, Inderdaad je hebt in full routed mode geen twee paren devolo's nodig alleen in bridged mode (daar ben ik niet duidelijk genoeg geweest!)

bij mij werkte het echter niet "like a charm" wel voor pc maar voor tv had ik af en toe blokking in het beeld.
om die reden heb ik gezegd 95% van de gevallen werkt het prima.
Nu werk ik alleen nog via vaste verbinding voor TV en wireless voor PC en laptop.


"Ik heb zelf een gelijkaardige opstelling sedert vele maanden in gebruik zonder problemen (ik heb bovendien nog een extra PC op dezelfde devolo als de decoder)."

Zet je dan een switch na deze devolo of heb je devolo's met meerder ethernet uitgangen?

mvg,
Is "Full roated" iets die standaard is bij de BBox2 of dient dit nog apart ingesteld te worden?

Op de website van Devolo is er een plug terug te vinden met verschillende ingangen voor netwerkkabels. Dan zou het moeten lukken????? Of heb ik dat verkeerd op???

BBox2 -> internet kabel + tv kabel -> Devolo plug -> elektriciteitsnet -> Devolo plug -> Belgacom tv

-> elektriciteitsnet -> Devolo plug -> internet

Indien dit zou werken kan ik nog eens 8 euro besparen op mijn telecom factuur. Voorwaarde is enkel nog een Devolo plug vinden met verschillende ingangen.

Telenet (tv + internet) + Base = 56 euro per maand

Belgacom pack (mtv 15 + tv + internet) = 48 euro per maand
Als je op je webinterface gaat kijken door op volgende link te klikken http://192.168.1.1 dan zie links boven staan bvb:
INTERNET (bridged) wat er bij mij ook staat en dit wil zeggen dat je bbox niet full routed staat daarom had ik er eerst niet over gesproken omdat de meeste bridged staan.

als je router full routed staat dan kan je zo werken:


BBox2 (één van de vier uitgangen)-> internet kabel -> Devolo plug -> elektriciteitsnet -> Devolo plug -> Belgacom tv (lokaal 1)

elektriciteitsnet -> Devolo plug -> internet (lokaal2)

maar als ik JJ zijn opstelling begrijp dan heeft hij iets dergerlijks.:


BBox2 (één van de vier uitgangen)-> internet kabel -> Devolo plug -> elektriciteitsnet -> Devolo plug -> Belgacom tv (lokaal 1)

-> internet ( zelfde lokaal 1)

Dus hij gebruikt waarschijnlijk devolo's met meerder ethernet uitgangen, dus we zullen moeten wachten tot
JJ meer uitleg geeft en best vermelt welke devolo's hij gebruikt.

Op mijn blog heb ik iets gezet hoe je de modem full routed kunt zetten
zie hier => http://bgctv.skynetblogs.be/#bbox2setfullroutedmode

'k heb het zelf nog nooit uitgevoerd maar wel gevonden na lang rondsnuffelen in de vele mogelijke instellingen
van de BBOX2,

mvg.
Badge +1
je kan ook als je de B-Box op full routed zet als volgt werken

BBox2 (één van de vier uitgangen)-> UTP-kabel (ethernet of internet kabel) -> Devolo plug -> elektriciteitsnet -> Devolo plug -> UTP-kabel (ethernet of internet kabel) -> switch (met minstens 3 ingangen, 1ste ingang voor UTP-kabel van develo) -> Belgacom tv(2 de uitgang switch) -> computer (3 de ingang van switch)

Zo doe ik dit in mijn kamer. Werkt perfect (als je B-BOX in full-routed staat). Je kan op de switch ook nog bv.: een netwerk harde schijf aansluiten of nog een Belgacom tv en nog een computer maar dan het je wel een goede develo nodig(beter dan die van belgacom voor een snelle verbinding).


Dit is uw opstelling is dan :

|-switch-|
|
BBox2 (out)-> utp -> Devolo-plug -> ======= / / ======-> Devolo plug -> utp -> (1)
(2) -> utp -> Decoder->TV
(3) -> utp -> PC / laptop
(4) -> utp -> (nog een decoder of een NAS)

/ / ======-> Devolo plug -> utp -> PC / laptop


LEGENDE:
bbox2(out): is ofwel TV1 of TV2 of PC1 of PC2 één van de vier het speelt geen rol als je modem full routed staat.
utp: netwerkkabel
Devolo plug : ethernet via elektriciteits draden
======= // ======== : elektriciteits draden 240V~
|-switch-| met 4 ingangen

Maar voor smetje is deze opstelling niet goed want zijn pc en decoder staan in twee verschillende lokalen.
daarom heeft hij een bijkomende devolo nodig (situatie aangeduid in het rood)
Mijn opstelling :

BBox2 (out)-> utp -> Devolo-plug -> ======= / / ======-> Devolo (AV Wireless N) -> utp -> Decoder->TV

-> utp -> HTPC -> TV

-> wireless -> smartphone

/ / ======-> Devolo plug -> utp -> switch -> utp -> meerdere PC's

/ / ======-> Sweex PowerLine adapter -> utp -> Laptop




De Devolo AV Wireless N heeft 3 ethernet poorten EN een 300N wireless accesspoint.

Het is ook mogelijk om Powerline adapters van andere merken op te nemen in het netwerk.

Mijn modem is op 'full routed' komen te staan na een experiment met Belgacom TV on PC (nu obsolete).

Er hangt ook nog een PC rechtstreeks aan de BBOX via Wifi ...


JJ



in het geval je met devolo wil werken voor tv én pc dan is het in fully routed mode zetten precies toch wel een zeer interessante optie, in hoeverre belgacom deze mode gaat aanbevelen aan zijn klanten is me niet duidelijk. op de belgacom site zelf is er van fully routed nog niets te vinden, deze mode is er wellicht gekomen voor tv on pc, maar kan dus voor andere zaken ook interessant zijn

mvg
Reputatie 7
Badge +1
Het klopt dat mensen die met de TVonPC testfaze meegedaan hebben automatisch in full routed gezet zijn bij een upgrade van de modem met een extra VLAN. Kan je eigenlijk terug van routed naar bridged ? of is dat toch zinloos ?
je kan terug naar bridged op de manier dat je het ook kan inschakelen via de webinterface, welk nut dit heeft zie ik niet direct....

btw, ik kan enkel naar full routed als ik als http://192.168.1.1/index.cgi?user_name=admin&password=BGCVDSL2" rel="nofollow inlog op de webinterface, als gewone user zie ik die optie niet (firmware 60R10A-60A046)

dan ga je dus Advanced settings / Route / Routing (bovenaan) / helemaal onderaan staat TV mode met opties "full routed mode" & "bridged mode"

mvg
xenne, dit is trouwens hetgeen ik hierboven al gepost heb en nog in een ander post op dit forum namelijk:

Op mijn blog heb ik iets gezet hoe je de modem full routed kunt zetten
zie hier => http://bgctv.skynetblogs.be/#bbox2setfullroutedmode" rel="nofollow

ik zelf heb het nog niet geprobeerd (ik heb het niet vandoen) en ik vraag mij af of die settings dan blijven staan en niet overschreven worden door bgc !
Beste,

Ik zit momenteel in de situatie die Ricky en Swimmer4 beschrijven, nl aan 1 devolo moet zowel een htpc als de BGC decoder gekoppeld worden. De BBOX2 is in full routed mode geconfigureerd.

Echter, om de htpc en BGC decoder op de devolo te kunnen aansluiten, wens ik een switch te gebruiken.

Mijn vraag: Moet deze switch Vlans kunnen beheren/definiëren of is een 'basisch' switch voldoende ? Immers, internet en TV gebruiken afzonderlijke Vlans. Of gaat deze opstelling nooit werken?


Alvast bedankt voor de feedback.

Dacom
Ik heb hiervan wel niet zoveel kennis en ervaring als ricy en swimmer maar aangezien je in full routed mode ook over devolo's (PLC's) kunt werken om zowel TV als internet over te sturen is dit het bewijs dat een gewone switch ook zal werken.

groetjes, Elsa

Reageer