Skip to main content
Hallo



Ik heb een aantal problemen met mijn Belgacom TV! Het is de laatste tijd een beetje teveel van het goede. Daarom post ik het hier. Heb een Belgacom "Comfort", (jammer dat de naamgeving zo slecht gekozen is) abonnement met telefoon, internet en tv samen. We zullen beginnen met eerst de opstelling te beschrijven.



Vanaf de B-Box2 loopt er rechtstreeks een LAN kabel naar de decoder die beneden staat. Dit is een HD V3 decoder. We hebben nog een tweede tv boven en daarvoor vertrekt er een LAN kabel naar een PLC adapter en vanaf de andere adapter ligt er ook 1 LAN naar de decoder boven. Dit is een V2 decoder. Deze wordt meestal uitgeschakeld en enkel opgestart wanneer we daar TV willen zien. We laten hem niet aanstaan omdat deze geweldig veel zoemt!





Wat zijn de problemen nu. Laten we beginnen met de V3 decoder die beneden staat en het meest gebruikt wordt.



- De netwerkopnames kunnen niet bekeken worden sinds een aantal weken. Er komt bij het starten van de opname, even geduld waarop het overslaat op een zwart scherm. Je kan doorspoelen maar het blijft een zwart scherm!



- De decoder die regelmatig blokkeert en dan niet meer uit of aan te krijgen is.



- Teletekst is af en toe niet te raadplegen, meestal gevolgd door volledig blokkeren van de decoder erna



- Na stekker van de decoder uit te trekken en opnieuw in te steken zijn de problemen meestal niet verholpen , behalve dat hij dan wel meestal weer gewoon opstart (al meerdere malen moeten doen de laatste weken)



- Serieopnames nemen niet altijd het juiste op.





Nu de V2 decoder



- Hier zijn de netwerkopnames ook niet te bekijken



- De decoder start na het aansluiten van de spanning soms niet goed op met de melding, "deze zender is niet beschikbaar".



- Als hij dan wel goed is opgestart valt hij bijna de helft van de keren weer uit wanneer er op het scherm komt dat alle belgacom functies van de decoder kunnen gebruikt worden. Ook nu komt meestal de melding, "deze zender is niet beschikbaar".



- Er staan gewone opnames op de schijf die je niet kan bekijken, er komt enkel op "verwijderen" of "samenvatting bekijken".



- En ook deze decoder blijft soms eens hangen, als je op een knop duwt, dan zie je de lichtjes flikkeren maar verder gebeurd er niets.





Nu denk ik dat ik bijna alles vermeld heb van wat er niet werkt. Best veel dingen eigenlijk. Dit zorgt ervoor dat tv kijken niet altijd even aangenaam is. Hopelijk wordt er een oplossing gevonden! Voor de volledigheid vind je hieronder nog wat gegevens over mijn B-Box2











































































VDSL line status SHOWTIME Wireless Enabled Serial Num LK10117DP240037
Downstream line rate 30056 kbps VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
Upstream line rate 6048 kbps
Downstream Training Margin 6.3 dB
wat me wel opvalt is je nogal lage Downstream Training Margin



maar vermoedelijk staat dat los van de problemen die je hebt



wat je nog eens kan proberen is jouw decoders te factory resetten



voor een Belgacom V3-decoder

trek stekker van decoder uit het stopcontact en wacht 10 seconden vooraleer terug te steken

Druk de volgende 3 knoppen tegelijkertijd in <"ON/OFF"> + "MENU" + "OK"

tot de boodschap "FACr" op het scherm van de decoder verschijnt en laat dan de de 3 knoppen los.

(lang genoeg blijven drukken tot je "FACr" ziet, kan even duren)



voor een Belgacom V2-decoder

met uitgeschakelde decoder het gaatje achteraan (RESTORE) indrukken, decoder aansluiten en RESTORE nog 10tal seconden ingedrukt houden



mocht dat niet helpen contact nemen met de 0800 22 700 , denk dat je technieker van hrt zal nodig hebben



mvg


Zo'n factory reset wist toch niet heel de inhoud van de schijf hoop ik?


neen, normaal wijzigt de inhoud van je schijf niet



mvg


Ze zijn nu beide bezig aan het resetten. Hopelijk zullen ze nu goed werken.



Vroeger in de winkel van Belgacom hadden ze ook al eens gezegd dat dit een beetje laag is bij ons, die "Downstream Training Margin" .



Maar hoe komt dat dan eigenlijk en waarvoor dient het?.



Mvg






op hoop van zegen....



de downstream training margin is de ruimte die nog over is tussen het maximum van uw lijn en de snelheid die nu geleverd wordt. zoals de naam het zegt is het de marge die nog over is voor verhoging van snelheid voordat uw lijn onderbrekingen zal vertonen. het absolute minimum ervan 6dB. dus daar zit je heel dicht tegen aan, heb je soms geen onderbrekingen van tv/internet. indien niet, dan wil dat zeggen dat je nog geen sync onderbrekingen hebt



mvg


De opnames kan ik opnieuw bekijken. Nu hopen dat de andere problemen ook van de baan zullen zijn! Dankjewel voor de tip!



Om verder erover door te gaan op die Downstream Training Margin.

Er is eventjes een periode geweest dat de Belgacom TV telkens rond 20u uitviel. Dat heb ik ook toen gepost maar op een dag was ik dat plots kwijt. Gelukkig maar. Toen was me internet ook onstabiel in die periode. Maar nu had ik daar geen problemen meer mee! Moest ik toch problemen krijgen, wat zou er dan moeten gebeuren om die Downstream Training Margin omhoog te krijgen?



Mvg


ik hoop het met & voor U



ivm die Downstream Training Margin, zolang je geen disconnects heb zou ik dit negeren... maar mocht je toch weer uitval krijgen dan kan je altijd vragen om op een lager profiel gezet te worden, dat zou dan een 20/2 worden. dan gaat uw lijn wel stabieler zijn, zit jij misschien met heel veel binnenbekabeling?



mvg


Reageer