Belgacom decoder v5: CEC

  • 29 June 2014
  • 4 reacties
  • 2096 Bekeken


Is er een mogelijkheid om de CEC functionaliteit van de Belgacom decoder (v5) te configureren? Ik heb momenteel volgend probleem:



Wanneer ik de Belgacom decoder niet aansluit, werkt CEC: Wanneer ik mijn Philips TV aanzet, wordt ook automatisch de receiver opgestart. Daarbij wordt automatisch het geluid van de TV zelf uitgeschakeld en wanneer ik het volume wijzig van de TV, wordt dit doorgezonden naar de receiver zodat het volume van de receiver wijzigt. Dit werkt perfect.



Maar zodra ik de Belgacom decoder aansluit, stopt dit met werken: De receiver start wel op, maar blijkbaar loopt er iets fout bij de communicatie, want de TV boxen worden niet uitgeschakeld, en wanneer ik het volume wijzig, wijzigt enkel het volume van de interne boxen van de TV. En wanneer ik de TV uitschakel, schakelt hij niet automatisch de receiver uit.



Nu vermoed ik dat de decoder probeert mee te doen aan het CEC verhaal, maar dat 1 van de implementaties niet helemaal correct is (ofwel van Onkyo, ofwel van Philips ofwel van Cisco), waardoor de communicatie in de soep loopt. Ik zou dus graag CEC uitschakelen. Heeft de Belgacom decoder eigenlijk wel CEC ondersteuning?

4 reacties



Ik zou dus graag CEC uitschakelen



CEC settings zijn niet voorzien in de menu van de BGC decoders, surf naar ► hier


Mss best eens die vraag stellen via Privé bericht aan ⚊▶ http://community.belgacom.be/people/2e8f1412c6" jquery1389694219932="18 en dan klikken op 'Een bericht verzenden aan Eva van Belgacom'


Die kan dat altijd vragen aan de bevoegde dienst.
dat wist ik echt nog niet natte verrassingknipoog


De eerste decoder is inderdaad 8€ voor zowel V3, V3b, V4 als voor V5.


Heb je al naar een Belgacom center geweest om te proberen hem te ruilen voor een recentere decoder.
Even een update:


Blijkbaar dat de hardware van de Belgacom decoder v5 het signaal op pin 13 van de hdmi kabel verzwakt, waardoor de hele communicatie in de soep draait. Wanneer je pin 13 ombuigt in de HDMI kabel zodat deze geen contact meer maakt met de decoder, zal CEC opnieuw werken tussen de TV en de receiver. Deze oplossing werkt hier zonder probleem.
Dan kan natuurlijk het Decoder cec signaal de andere toestellen niet meer beïnvloeden, maar de oplossing is wel dat je deze wel zou kunnen gebruiken en de vraag blijft wanneer gaat proximus dit oplossen !?

Reageer