Skip to main content
Hallo iedereen,

Ik heb een nieuwe bbox 2, ik surf draadloos, geen probleem.

Nu, ik heb ook een eigen router (openbsd, zelfgemaakt -> ding werkt perfect!) Ik heb in de bbox wan pppoe uitgezet, mijn eigen router de pppoe verbinding laten maken -> geen probleem!

Nu, als ik wan pppoe uitzet worden de 2 lan poorten (die in een bridge staan met elkaar) beide een soort van "raw interface" beide zullen kunnen dienen om mijn pppoe de forwarden (wat ik niet wil). Ik zou graag lan 1 gebruiken om mijn pppoe te forwarden en lan 2 gebruiken om terug van mijn router te gaan en een bridge te maken met de wireless interface van de bbox 2 (dit werkte perfect met bbox versie 1, met versie 2 niet direct).

Dus weet iemand een manier om die bridge tussen die 2 lan interfaces "af te breken" en te zorgen dat die 2 interfaces lan 1, lan 2 apart van elkaar functioneren?

Ik dacht eerst iets met die vlan - 10 maar die werken op de wan side van de bbox, dus ik neem aan dat dat zal zijn voor tv etc etc.

Iemand die mij wat meer informatie kan geven over hoe ik dit eventueel zou moeten aanpakken?

Ik denk niet dat dit zomaar zal gaan. Maar waarom wil je jou router aan de bbox hangen? als dit gewoon in voor het draadloos gedeelte op de router te zetten en misschien ook je router als switch te gebruiken dan kan je eigenlijk gewoon je dhcp uitzetten op je router en de bbox standaard laten staan dus niks van pppoe uitzetteen ofzo. Zo kan je alle poorten nog gebruiken op je bbox.

ter info: als je pppoe uitzet van bbox2 verlies je ook uw FON (als je die niet van doen hebt dan geen probleem natuurlijk)

maar je kan gewoon ook je pppoe sessie van de bbox laten staan en een andere pppoe sessie met je router hebben terzelfdertijd.

Bedankt voor de ideeën, ik ben daarpas ook nog op het volgende gekomen.

Ik zou kunnen een vlan aanmaken op mijn br0 (de bridge van lan 1 en lan2) ik zou die steken in een ander subnet (logisch van elkaar scheiden) en genoeg plaats steken voor 2 interfaces in dat subnet, ik zou dan mijn wan pppoe uitzetten en de onderligende connecties zetten op die nieuwe vlan die een extentie is van mijn bridge omzo die vlan interfaces te dwingen enkel te werken via de andere interface (op mijn eigen router) op mijn eigen router dan de pppoe verbinding maken, traffic die van de wifi komt voor de bridge zal dan worden gedwongen lan 2, lan 1 zal nog een optie zijn maar ze zal nooit komen op die interface van mijn router, omdat die

1. logisch op een ander subnet zit

2. hij deel uitmaakt van een vlan en mijn wifi traffic niet is bestemd voor die vlan.

(wat bedoel je met FON?)

Dat probeer ik eventueel morgen eens uit.

omtrent fon kan je wat uitleg vinden op mijn blog HIER

Reageer