Bandbreedte internet klopt niet

  • 12 November 2010
  • 18 reacties
  • 2518 Bekeken

Hallo,

Wij hebben het abonnement Internet Favorite. Volgens de website van Belgacom moet deze verbinding een download snelheid hebben van 25 Mbps en een upload van 3,5 Mbps.

Mijn router geeft de volgende waarden aan:

Download: 9018 Kbps

Upload: 511 Kbps

Wij krijgen dus 36% van de aangegeven download snelheid binnen, en maar liefst 15% van de upload snelheid!

Ik voel mij opgelicht.

18 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Ik denk dat je vooral eens moet lezen wat op de website staat bij voorwaarden... en dan vooral de kleine lettertjes. Die vermelden namelijk: De up- en downloadsnelheid zijn afhankelijk van de afstand tussen het aansluitingspunt en de centrale, van de computerinstallatie, van de binnenbekabeling en van de technologie beschikbaar bij de klant.

Je kan wel eens nagaan via www.belgacomtv.be of je HD kan ontvangen. Indien ja, kan je omschakelen naar VDSL2 die minimaal op 16.5Mbit synct. Aanvraag dient dan te gebeuren via klantendienst of een BGC shop. Overschakelen kost 50 euro, hiervoor krijg je de noodzakelijke BBOX2 gratis.
Wat heeft het voor een zin om over te stappen naar VDSL2 als ik toch niet meer dan 9Mbps/0,5Mbps binnen krijg?
Reputatie 2
Badge +1
Omdat op VDSL2 je wel die snelheden krijgt, met een minimum van 16.5Mbit.

Is een andere technologie en heeft weinig te maken met de huidige aansluiting op ADSL2+
Beste

U snelheid op adsl heeft niets te maken met de snelheid van VDSL2.

Als voor u VDSL2 beschikbaar is ,zou ik je aanraden VDSL2 te nemen om een hogere download snelheid te bekomen.

Mvg

Jerom
Waar staat er dan dat je VDSL2 nodig hebt bij het abonnement? Zij laten me dus gewoon voor niks betalen.
Reputatie 2
Badge +1
Er staat: en van de technologie beschikbaar bij de klant.

Je abonnement is trouwens niet technologie afhankelijk, je snelheid echter wel.
@ Mansho

Je hebt me weer eens in snelheid geklopt.;)

Mvg

Jerom
Reputatie 6
Badge +3
Waar staat er dan dat je VDSL2 nodig hebt bij het abonnement? Zij laten me dus gewoon voor niks betalen.

Vraag aan belgacom om naar vdsl2 over te schakelen. Als dat niet kan, neem dan een goedkoper abonnement dat beter overeenstemt met je echte snelheid.

De minimale snelheid van VDSL wordt in de praktijk ook niet altijd gehaald. Ik heb VDSL2 sinds enkele weken en soms kom ik aan 16Mbit/s, maar lang niet altijd. Bv op een zondagavond haal ik nog nauwelijks 6-7 Mbit/s met een test als speedtest.net. En hiervoor heb ik toch wel binnenbekabeling moeten veranderen: modem staat nauwelijks 1 meter van binnenkomen in woning geïnstalleerd, want anders werkte het niet...

Ter illustratie: op dit ogenblik (zaterdagochtend net na 7u 's morgens) zit ik aan veruit het maximum:

Ik kan alleen maar aanraden de VDSL2 upgrade te doen, want het surfen is alleszins veel aangenamer. Met ADSL had ik soms snelheden van 2MBit/s en da's toch niet meer van deze tijd. Dan wordt surfen met een iPad via Wifi bijna onmogelijk. Met VDSL heb ik toch de snelheid gemiddeld x4 verhoogd.

Maar zoals al aangehaald: helaas is dit nog niet overal mogelijk. Dus eerst goed informeren!

Mvg, Jens
Reputatie 2
Badge +1
@jensfrancois,

zijn deze snelheden gemeten over WiFi of met digitale TV op?

Voor een 'correcte' meting dien je via een netwerkkabel de test te doen en de decoder af te hebben staan (ook geen opname bezig!)
@Mansho: het is wel degelijk via Wifi, niet via een netwerkkabel. Een TV decoder heb ik niet.

Mijn VDSL modem geeft in het instellingsmenu wel 16,5Mb/s aan als download snelheid. Dit is ook de snelheid die Belgacom mij beloofd heeft voor mijn Favorite abonnement op mijn locatie. Verdere signaalverdeling na de modem zoals via Wifi zal wel wat vertragen, maar zou het hieraan liggen dat de snelheid toch vrij sterk kan variëren naargelang het tijdstip? Ik meet altijd op dezelfde plaats met dezelfde computer. Een iPad komt via Wifi eender waar in huis uit op 8-9 Mb/s, maar dat is nog altijd stukker sneller dan Proximus 3G bij goede ontvangst!

Voor alle duidelijkheid: ikzelf klaag niet over de snelheid. Mijn ADSL van 4 Mb/s was wat traag geworden naar hedendaagse normen en ik ben blij met de VDSL upgrade. Deze keer ben ik goed ingelicht door de medewerkers van Belgacom, maar dat is helaas in het verleden ook al anders geweest... De Achilleespees van Belgacom blijft de sterke geografische verschillen en wschl ook de in vele huizen verouderde bekabelingen, waardoor uiteindelijk heel wat klanten niet krijgen waar ze op gehoopt hadden of wat hen beloofd was.

Illustratie: zelfde test zaterdagnamiddag op zelfde laptop, zelfde plaats in huis. Geen andere apparaten verbonden:



Waar zit het verschil met vanmorgen: alleszins niet hier bij mij thuis, dus wellicht toch in de centrale?
Reputatie 2
Badge +1
De enige manier waarop je kan oordelen over je snelheid is als je de test uitvoert met een netwerkkabel. Via Wifi is deze test volkomen nutteloos aangezien het echt niet representatief is. Het kan namelijk zijn dat je buren op dat moment op eenzelfde Wifi-kanaal zitten en je signaal daardoor niet zo goed is.

Probeer eens met kabel, op verschillende momenten van de dag en post deze resultaten eens.
Badge
beste Jensfrancois

doe eens een test op 0800/22424 om een automatische lijntest.vermoedelijk is er een installatiefoutje.

groeten-muisje

Reputatie 2
Badge +1
@muisje: Hij synct toch - naar eigen zeggen - op 16.5Mbit?
Ik ben geen computer expert, dus altijd bereid om iets bij te leren. Ziehier de resultaten van de test:

Wifi:



Ethernet:



Modem gegevens:










































































IPoE Address 10.179.61.93




IPoE Netmask 255.255.0.0





PPPoE Address 109.130.115.127 DHCP Server Enabled
PPPoE Netmask 255.0.0.0 Firewall Enabled

VDSL line status SHOWTIME Wireless Enabled

Downstream line rate 16536 kbps VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
Upstream line rate 2056 kbps
Downstream Training Margin 24.0 dB


Zoals vermeld, heb ik geen decoder of Belgacom TV en dus kan ik niets aanvangen met zo'n lijntest...

Bedankt om mee te denken...
Reputatie 2
Badge +1
OK, het ligt dus niet aan je wifi netwerk. Met dank om dit al uit te sluiten! (voor alle zekerheid... je Wifi connectie op dat moment toch zeker uitgeschakeld?)

Draaien er nergens torrent downloadprogramma's op de achtergrond?

Wat Muisje voorstelt werkt ook voor een internetlijn. Deze checkt je lijn en past eventueel je sync snelheid aan. Kan dus zeker geen kwaad!

En indien nog niet opgelost, bel eens met 0800 22 700. Elke dag bereikbaar tot 22u.
Jaja, Wifi zowel op modem als laptop uitgeschakeld en enkel met ethernet kabel verbonden... Torrent ken ik eigenlijk niet: ben een "gewone" surfer die hooguit eens een filmpje bekijkt op youtube, een software update downloadt van 500 MB en een website regelmatig uploadt... Gebruik een MacBook voor deze tests; normaal dus geen download-activiteit op de achtergrond als je dat zou bedoelen.

Heb het nummer gedraaid, maar daar hoorde ik dat ik de gegevens zou zien op mijn tv, maar dat kan dus niet want die is aangesloten op de concurrentie 😉. Intussen blijkt de sync op mijn modem nog steeds op 16,5 Mb/s te staan, wat -zoals al vermeld- inderdaad de mij beloofde snelheid is.

Uiteindelijk post ik hier maar mijn ervaringen zonder echt te willen klagen; is het dan niet normaal dat de "reële snelheid" kan variëren tijdens de dag? Ik dacht namelijk dat dit het geval was. Voor mij als enkel internet gebruiker is dit geen groot probleem, maar ik kan me inbeelden dat indien ik Belgacom TV had, er wel eens technische problemen zouden kunnen ontstaan als op bepaalde momenten de snelheid daalt naar < 6 Mb/s.

Vinden jullie echt dat ik hier tijd moet insteken door te gaan bellen? Ik kan me voorstellen dat er een technieker eens de lijn moet komen meten, waarvoor ik dan weer een dag verlof moet nemen. Negen op tien stelt die dan op dat moment toch een min of meer normale snelheid vast, zodat hier uiteindelijk toch niets van komt... voor iets wat ikzelf niet eens als een probleem ervaar. Maar ik moet ook toegeven dat ik in deze omstandigheden er niet aan denk om digitale TV van BC te nemen omdat ik de kans op technische problemen te hoog inschat...
Reputatie 2
Badge +1
Normaal gezien zou je toch een vrij constante snelheid moeten hebben die toch wel hoger ligt dan de resultaten die je post.

Up to you om hiervoor verder contact voor op te nemen of niet, maar je haalt hier zeker niet het maxiumum wat uit jouw lijn/abonnement te halen is.

Reageer