Artikel TIJD: hoeveel kost uw decoder

  • 6 June 2011
  • 5 reacties
  • 3761 Bekeken

  • Practitioner
  • 726 reacties
een nieuw artikeltje op De Tijd: http://netto.tijd.be/budget_en_vrije_tijd/budget/Wat_kost_uw_decoder_per_jaar-.9066984-2214.art


Wat kost uw decoder per jaar?

BUDGET
Steeds meer Belgen kijken digitaal. Maar die technologie kan uw elektriciteitsfactuur hoog doen oplopen.









5 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Interessante vergelijking. Maar de electriciteitskosten wegen in die vergelijking toch niet écht zwaar door. De rest is ook niet altijd zo direct 100% vergelijkbaar. Mobistar is een geval apart, want via schotelantenne.
Wegen niet zwaar door? Excuseer? 245 kWh / jaar is veel te veel voor een modem en een decoder.

Heb op adsl-bc.org een post gelezen waar iemand met een energiemeter 21W meet voor de bbox2.

Fritzbox 7390: 6-8W, opgegeven door de fabrikant, dan mag je er zelfs nog een goeie 10W van maken, dat is nog maar de helft van de bbox2 (en mét dualband wireless-n... kuch kuch)
Reputatie 7
Badge +1
Minder is altijd minder natuurlijk. Maar wat kost een Fritzbox in aankoop ? vlgs. de website 267,41 € incl. BTW.....dat haal je er nog op geen 10 jaar uit, als je hem alleen daarvoor gebruikt, want de b-box2 krijg je gratis in huur. En zeg niet "gratis" is noot gratis, want je zult geen vermindering krijgen als je de b-box2 terug binnenbrengt omdat je een Fritzbox gekocht hebt.

Bovendien gebruikte ik (ik spreek nu enkel over TV) met analoge TV van Telenet 2 DVD-recorders en nog een videorecorder om alles te kunnen opnemen, en die stonden ook allemaal in standby, omdat die allemaal een klok hebben die je nodig hebt om opnames te programmeren. Nu kan dat allemaal met één decoder en Wifi gebruik ik voorlopig ook "nog") niet, wél bijna 90% HD-zenders. Ik heb dus zéker geen meerverbruik met digitale TV, integendeel. 't is maar hoe je het bekijkt.

Maar ik dacht dat er een Europese richtlijn was om het verbruik in standby te beperken. Zoals ik al zei, het kan best allemaal wat minder.

Wat ik wél wereldvreemd vind is dat ze rekening houden met opname van één programma per week.....misschien bij Universiteitsprofessoren ? maar bij doorsnee gebruikers ???? kom nou !!
Ik bedoel dan ook niet dat we nu allemaal Fritzboxen moeten gaan kopen uit onze eigen zak.

Was eigenlijk enkel om aan te tonen dat het wel degelijk veel beter kan en ik hoop dat Belgacom daar in de toekomst ook meer rekening gaat mee houden (het wordt toch stilaan tijd voor een nieuwe modem). Die €267,41 is ook enkel voor particulieren, niet voor massa-contracten (en Belgacom krijgt hun Sagems ook niet cadeau hé).
Reputatie 7
Badge +1
Wouter, principiëel heb je natuurlijk 100% gelijk hé. Maar de meesten laten ook hun draadloze telefoon, hun GSM of Smartphone, hun Ipad of laptop enz. dag en nacht opstaan. De druk en dwang van "je moet altijd en overal bereikbaar zijn" en vooral "je moet ook altijd onmiddellijk reageren..." of je bent een "outcast". De mensen zijn nog nooit zo "onvrij" geweest denk ik en de groepsdruk nog nooit zo hoog (facebook en twitter hebben het nog veel erger gemaakt). Maar als je er middenin zit, besef je dat niet altijd denk ik. De "ratrace" is nu niet alleen meer op het werk of op school, maar wordt ook in het privéleven doorgezet. Maar dat is dan weer een andere (maatschappelijke) discussie natuurlijk.;)

PS: een praktische vraag nog: welke decoder hebben ze getest ? de V3 of de V4 ? want ik neem aan dat de V4 al minder verbruikt dan de V3.

Reageer