Als iemand uit Nederland mij belt op mijn GSM, kost mij dat iets?


Badge
Als iemand uit Nederland mij belt op mijn GSM, kost mij dat zelf ook iets? Vroeger was dat zo, maar is dat nu nog zo of zijn de kosten van dat telefoontje alleen voor de persoon die mij opbelt?

12 reacties

Badge
Beste

als u in Belgie en met een Belgische gsm nummer bent kost een oproep ontvangen u niets, ook vroeger niet.

wanneer u daarentegen met uw Nederlandse GSM in Belgie bent en een andere Nederlander belt u zal u de buitenlandse (Belgische) gesprekskost betalen

muisje
Badge
Ik dacht dat je vroeger het gedeelte over de grens zelf moets betalen. Blij dat het niet zo is.

En als ik met mijn belgische gsm in Nederland ben en ik word door een belgisceh gsm vanuit België opgebeld? Wat kost het dan voor wie? De Belgische beller betaalt buitenlandse gesprekskost. Juist?
niet correct. de tegenpartij kan niet weten dat jij niet in belgië bent hé

mvg
Badge
nee inderdaad, hij weet het niet maar hij heeft wel een dure rekening aan zijn broek...


Ik ben nu nog meer overtuigd om zo weinig mogelijk met mijn gsm te bellen. Alleen nog sms-jes, tenzij in nood.
volgens mij is het dus wel zo dat de gebelde de buitenlandse gesprekkost betaald en niet de beller die een belgisch nummer heeft gevormd












Hoe kan ik in het buitenland gebeld worden?



De correspondent die u in het buitenland wil bereiken, vormt gewoon uw gsm-nummer. Zonder het landnummer. Hij hoeft eigenlijk niet eens te weten waar u bent. Hij kan het soms ook niet weten, aangezien het de bedoeling van een mobiele telefoon is dat hij mobiel gebruikt wordt.

• wie betaalt wat?

Precies omdat uw correspondent niet kan weten waar u uithangt, is het maar fair dat hem niet de kosten aangerekend worden voor een internationaal gesprek. Hij betaalt enkel de verbinding van zijn toestel naar de Belgische operator. De verbinding van die operator naar de klant in het buitenland wordt gefactureerd aan die klant, die zo in feite betaalt voor de service ook in het buitenland bereikbaar te zijn.
Hou daar dus rekening mee en laat u niet à volonté opbellen in het buitenland. Toch zal u merken dat gebeld worden in het buitenland goedkoper uitvalt dan zelf bellen.

• oproepen doorschakelen

Als u uw oproep niet beantwoordt, wordt ze u natuurlijk niet aangerekend. Als u in het display ziet dat het tante Lucie is, kan u ervoor kiezen niet op te nemen. U kan er ook voor kiezen alle oproepen door te schakelen naar uw voice mail.


mvg
Dat is al atijd zo geweest vogens mij.

groetjes,

Elsa
Badge
Lieve.1035

de ontvanger zal het buitenlands gedeeelte betalen, zoals XENNE hierboven weergeeft maar nooit wanneer het gesprek van een ander land dan uzelf komt.

vb u bent met Belgische gsm in Duitsland en een Belg belt u = door ontvanger betalend, ook wanneer die Belg die u belt naast u zou staan. Een SMS ontvangen daarentegen is gratis.

muisje
Badge
Oh, dus dat zijn al enkele tegenstrijdige versies die ik hier lees.


Ik probeer even de conclusie te trekken:

Als de Nederlander in Nederland is en de Belg in Belgie, en ze bellen naar elkaar (om het even in welke richting) dan is het de beller die alles betaalt?

En als de Belg in het buitenland is en gebeld wordt door iemand vanuit België, dan betaalt de Belg een deel mee.
hmmm Lieve, je bent het hier heeeeeel ingewikkeld aan het maken zenne ;)

't is vrij simpel

wie belt betaalt de rekening...

uitzondering.... je belt naar belgische gsm....deze persoon zit echter in het buitenland, dit kan jij niet weten! bijgevolg zal de oproeper opdraaien voor internationale connectiekost, de beller zal een gewoon nationaal gesprek moeten betalen

2 belgen die naast elkaar zitten in het buitenland en naar elkaar bellen maken beide gebruik van het internationale netwerk, zal dus duur uitvallen voor beider

mvg
Badge
Ik bel gewoon niet... dat is het simpelste.
opgelet hé Lieve, want in het buitenland gebeld worden kost mogelijk ook duur ;)

mvg
Badge
Dan neem ik niet op en beluister de voice mail of beantwoord met een sms :D

Reageer