Vraag

Aanmaningskost terwijl ik zit te wachten op credit nota

  • 3 November 2016
  • 4 reacties
  • 293 Bekeken

Vandaag krijg ik mijn factuur in de bus: 40 EUR ipv 25 EUR. Vermeld staat dat ik 15 EUR herinneringskosten dien te betalen voor mijn vorige factuur.

Laat me even de situatie wat meer verduidelijken. In Augustus (19 augustus) werd ik gebeld door Proximus, met de vraag of ik wil overstappen naar een abonnement aan 25 EUR per maand, waardoor alles zo veel goedkoper zou worden. Daarvoor had ik een Pay&Go aan 20 EUR, die ik inderdaad meer dan 12 keer per jaar liet opladen. Dus ik dacht, waarom ook niet.

Sindsdien is alles de mist in gegaan:

- De 25 EUR die ik betaal, krijg ik niet als krediet. Dit is mij nooit verteld. Op een bepaalde avond stond ik in de regen op de bus te wachten, zonder kluttergeld en enkel briefjes. Ik wil een sms'je versturen met de 25 EUR krediet die ik dacht te hebben. Uiteraard lukt dit niet, en ik mocht bedelen of iemand geld kon wisselen (want de buschauffeurs nemen dit niet aan).

- Plots 'moest ik alles online volgen'. Ik had totaal geen overzicht meer over mijn verbruik, waardoor ik uitkwam op een torenhoge rekening van 45 EUR Internet kosten. Ik bel om te zeggen dat ik dit nog nooit heb meegemaakt, en krijg als antwoord dat ik alles online had kunnen volgen.

- Op die dag (16 september) vraag ik of ik kan teruggaan naar mijn oude abonnement. Ik krijg expliciet te horen aan de telefoon dat dit NIET gaat. Jammer, denk ik, maar ze stelt voor een abonnement aan 25EUR met maandelijkse limiet te plaatsen. Ik ga akkoord

- Enige tijd later krijg ik mijn factuur ik de bus: meer dan 90 EUR. Wat bleek? Ik heb 25 EUR betaald voor de periode tussen 16 september en 19 september. 25 EUR voor drie dagen. Daarbij kwam nog eens de hoge Internet rekening, en dit allemaal door een abonnement dat me het leven beter zou maken.

- Ik bel dus opnieuw naar de klantendienst, en krijg daar iemand aan de lijn die me totaal niet verder wou helpen. Deze vertelt mij echter wel dat er een mogelijkheid is om terug te schakelen naar een Pay&Go, namelijk in en fysieke Proximus winkel. Ik stond aan de grond genageld. Ik zeg: dit is mij toen niet verteld (op 16 september). Als antwoord krijg ik: 'Tjah'. Ik vraag dus om deze kosten af te trekken van de factuur, alsook een vergoeding voor een deel van het Internet. Dit wordt geweigerd. Ik vraag haar letterlijk de vraag of ze het normaal vindt dat er vlakaf tegen mij wordt gelogen aan de telefoon (betreffende het terugschakelen naar een Pay en Go) waarop ik als antwoord krijg: "Wij zijn niet verplicht alles te vertellen, en misschien wist mijn college dat gewoon niet".

Amai, daar was ik dus veel mee! Ik had er nochtans expliciet achter gevraagd, dus had ze het mij WEL moeten vertellen.

Ik laat alles een uurtje bezinken en bel opnieuw. Daar krijg ik iemand aan de telefoon die het verhaal wel begrijpt, en om mij als klant te houden doet ze een voorstel. De 25 EUR dien ik alsnog te betalen, echter komt er een vergoeding ter waarde van het Internet bedrag. Dit onder de vorm van een credit nota (ik had toen mijn factuur reeds ontvangen, maar nog niet betaald). Dus ik zeg, akkoord, ik zal wachten op de credit nota.

Weken gaan voorbij, zonder credit nota. Wel een aanmaning in de bus voor de oorspronkelijke factuur. Dus ik bel opnieuw (om te zeggen dat ik wacht op de aangepaste factuur), wordt zeer vriendelijk ontvangen maar krijg te horen dat ik eerst de factuur dien te betalen, en dan pas krijg ik de creditnota. Zodoende doe ik dit.

Vandaag krijg ik dus mijn factuur:

25 EUR abonnement: volledig mee akkoord.
15 EUR herinneringskosten: ik was aan het wachten op jullie creditnota?! Ik wist niet dat de factuur eerst diende betaald te worden, er had mij dit niemand gezegd of gevraagd.

Tenslotten staat er 'commerciële geste mobiele data' ter waarde van 54 EUR. Dit is een commercieel tegoed. Ik was wat verwonderd dat dit niet werd afgetrokken van de huidige factuur, en begon verder te denken. Zou Proximus mij hier echt enkel een 54 EUR krediet hebben 'cadeau' gedaan, te gebruiken voor Internet, terwijl ik maandelijks reeds 2GB Internet heb? Ik vermoed van wel. Opnieuw werd dit mij volledig anders verteld aan de telefoon.

Vandaag heb ik reeds 9 keer willen bellen naar Proximus; telkens krijg ik te horen dat er vanwege een technisch probleem geen contact kan worden opgenomen met de klantendienst.

Graag had ik hiervoor, op vriendelijke manier, een oplossing willen vragen.

4 reacties

Reputatie 2
Badge +1
- Op die dag (16 september) vraag ik of ik kan teruggaan naar mijn oude abonnement. Ik krijg expliciet te horen aan de telefoon dat dit NIET gaat. Jammer, denk ik, maar ze stelt voor een abonnement aan 25EUR met maandelijkse limiet te plaatsen. Ik ga akkoord

- Enige tijd later krijg ik mijn factuur ik de bus: meer dan 90 EUR. Wat bleek? Ik heb 25 EUR betaald voor de periode tussen 16 september en 19 september. 25 EUR voor drie dagen. Daarbij kwam nog eens de hoge Internet rekening, en dit allemaal door een abonnement dat me het leven beter zou maken.


Eigenlijk is er niets fout gelopen voor proximus.
abonnement naar 25 euro/p mnd = nieuw abonnement (ook al gebruik je het maar 3 dagen), + 45 extra data kosten + 25 euro nieuw abonnement met limiet.
Allemaal wettelijk en niks aan te doen, men is zelf verantwoordelijk als men de kleine lettertjes niet weet of leest.
Door het gebrek aan informatie doen ze een "geste". (zogezegd voor het oplossen van de "misverstanden)
Dus: betaal die 40 euro, zet je data roaming op je smartphone uit, en lees eens de kleine lettertjes van je smart abonnement zodat je je verbruik eventueel kan aanpassen. Want je zal zien dat niets "onbeperkt" is, word allemaal verdeeld tussen piek- en daluren en vaste prijzen per oproep en dataprijzen per megabyte.
Bedankt voor het antwoord Magistermagic!

Ik hoop dat je zelf ook verstaat dat je daar toch wel heel erg snel door de bocht gaat:

- Kleine lettertjes? Van welk contract? Alles verliep elektronish? Ik wordt dus verwacht dit zelf allemaal te gaan uitspitten online (een tool die ik jaar en dag niet heb gebruikt)?

- Als ik vraag aan telefoon: 'ik ben niet blij over het abonnement en zou graag direct terug overschakelen naar Pay & Go (op 16 september)' en daarop antwoordt men 'Sorry maar dit is helaas onmogelijk, eens abonnement altijd abonnement', dan vind je dit dus een doodnormale reactie? Had ze mij toen gezegd 'oh daarvoor moet u gewoon naar een Proximus winkel' was de kous af.

- Als ik te horen krijg aan de telefoon 'Oh geen zorgen meneer, we sturen u een credit nota op voor de datakosten' (iets waar ik overigens zeer dankbaar mee was), en dan wacht tot de credit nota in de bus valt, maar in plaats daarvan een aanmaning krijg, dan vind je dit dus ook niet raar?

Ik vind dat je zeer veel focust op het feit dat ik zogezegd zou een geste van Proximus in twijfel brengen, terwijl het bij mij simpelweg gaat over eerlijkheid.

Eerlijk is als men aan de telefoon de waarheid zegt.
Reputatie 7
Badge +1
- Op die dag (16 september) vraag ik of ik kan teruggaan naar mijn oude abonnement. Ik krijg expliciet te horen aan de telefoon dat dit NIET gaat. Jammer, denk ik, maar ze stelt voor een abonnement aan 25EUR met maandelijkse limiet te plaatsen. Ik ga akkoord

- Enige tijd later krijg ik mijn factuur ik de bus: meer dan 90 EUR. Wat bleek? Ik heb 25 EUR betaald voor de periode tussen 16 september en 19 september. 25 EUR voor drie dagen. Daarbij kwam nog eens de hoge Internet rekening, en dit allemaal door een abonnement dat me het leven beter zou maken.


Eigenlijk is er niets fout gelopen voor proximus.
abonnement naar 25 euro/p mnd = nieuw abonnement (ook al gebruik je het maar 3 dagen), + 45 extra data kosten + 25 euro nieuw abonnement met limiet.
Allemaal wettelijk en niks aan te doen, men is zelf verantwoordelijk als men de kleine lettertjes niet weet of leest.
Door het gebrek aan informatie doen ze een "geste". (zogezegd voor het oplossen van de "misverstanden)
Dus: betaal die 40 euro, zet je data roaming op je smartphone uit, en lees eens de kleine lettertjes van je smart abonnement zodat je je verbruik eventueel kan aanpassen. Want je zal zien dat niets "onbeperkt" is, word allemaal verdeeld tussen piek- en daluren en vaste prijzen per oproep en dataprijzen per megabyte.


Wat een antwoord. Je werkt zeker voor PX.
Reputatie 2
Badge +1
nee, ik werk zeker niet voor PX.
Ik ben me wel bewust van de juridische kant van contracten. Je moet niet vergeten, de gesprekken worden opgenomen, dus als je iets toezegt is dat een contractuele verbinding. Dat je daardoor de "voorwaarden" niet hebt of leest is voor hen van geen belang meer want je hebt toegezegd zonder eerst de voorwaarden van zo'n contract te lezen. En geloof me, je kan ze vinden of vragen. Meestal doet men dat niet want men wil zo vlug mogelijk hetgeen men vraagt, zonder moeilijkheden.

Enne, je moet niet denken dat ik er achter sta dat zo'n praktijken (die praktijken zijn in feite dat men nooit perfect "alle" informatie geeft aan de klant) gebruikt worden, ik ben er ook tegen, ik vind het zelfs op het randje af van criminele activiteiten, maar aangezien ze de "wet" achter zich hebben kan men er meestal niets aan doen. Bijvoorbeeld: er staat bij tuttimus gsm abonnement met 5GB: onbeperkt bellen én onbeperkt sms'en, tot je het contract eens nader bekijkt. Bij de Ombudsman klacht indienen kan helpen, maar zal wel enige tijd duren.

Reageer