Beantwoord

Aangekochte decoders worden gesaboteerd door Proximus van 31 januari 2017


Reputatie 6
Badge +3
Vandaag een brief gekregen met toch wel merkwaardige informatie:
"vanaf 31 januari 2017 zal je niet langer Proximus TV kunnen kijken via je oude decoder".
Een defect, dat proximus 8 maand vooraf kan voorspellen.
Een sabotage dus van de verkoper van het toestel !

Daarnaast staat er : 1 jaar gratis huur als je binnen de maand na datum brief (25/5) de decoder omruilt. In werkelijkheid slechts 12-7= 5 maanden "gratis" huur want als ik tot 31/01/2017 op de gekochte decoder kijk, dan kost het me ook niets.

Nu iets over de prijs: 8€/maand dus voor minstens 96€/jaar, (prijsstijgingen mogelijk!) kan ik mijn investering weggooien.
Een toestel dat voor proximus nog geen 100€ aankoopprijs bedraagt, wordt verhuurd aan 100€ per jaar. Je moet maar durven !
Moest er nu nog vrije hardware keuze zijn, dan kon ik als gebruiker nog een andere decoder kopen en goed gediend zijn. Maar ProximusTV komt nu toch wel erg grof als duopolist uit de hoek. Met vrije hardwarekeuze zou Proximus dergelijke wanpraktijken niet kunnen toepassen uiteraard.

Ik heb daar bovenop nog een pertinente vraag: wanneer worden de volgende nieuwere types decoders gesaboteerd door de verkoper Proximus?
Met 2 decoders is dat dan 192€ extra per jaar te betalen (indien niet in pack)


icon

Beste antwoord door Elsa 30 May 2016, 19:48

Bekijk origineel

34 reacties

quote "...De applicatie tvoveral bewijst dat de hardware volledig vrij kan zijn. ..."

oh ja ? wel wel ... Probeer dan eens de Android versie op uw Apple Iphone of Ipad ... of de Windows versie op Android ... hardware- en softwarevrij he .. juist ja, no problem .. djeezes !

veel succes met uw TV kanalen en uw modem op free.edpnet ... hopelijk moet ge geen fotos doorsturen groter dan 1 Mpx ... is this guy for real ?
Reputatie 6
Badge +3
De krant en Test-Aankoop pikken het verhaal ook op. http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160607_02327779
Argumentatie Proximus is extreem zwak.
Ken je dit argument al: je Iphone 4 is al een jaartje uit garantie, vanaf nu wordt dit toestel niet meer ondersteund en je kan nog enkel de iphone 6 huren om te gebruiken op ons netwerk. Maar de klant wordt gecompenseerd, hij kan enkele maanden een i6 gratis huren, nadien moet hij 900€ per jaar betalen om verder op ons netwerk te surfen.
Er zijn trouwens maar 40,000 klanten die nog een iphone4 gekocht hebben dus dat interesseert ons eigenlijk niet.

Zien ze dan echt niet hun absurditeit van hun redenering?

Test-Aankoop: “Onaanvaardbaar dat Proximus klanten voor het blok zet met nieuwe decoders”
Vandaag om 16:32 | Bron: BELGA

Test-Aankoop vindt het “onaanvaardbaar” dat klanten van Proximus TV hun decoder “V3” binnenkort moeten inleveren voor een nieuwere versie en dat het voortaan niet meer mogelijk is om een decoder te kopen, maar enkel nog te huren. Volgens de consumentenorganisatie worden klanten daarmee “voor het blok gezet”. Proximus reageert verbaasd op de kritiek en nuanceert.
“Eigenaars van een V3-decoder (die dateert van 2008-2013, red.) worden gedwongen om over te stappen naar een nieuwe versie, zonder vergoed te worden”, zegt Test-Aankoop. “Alleen de huurformule is voortaan mogelijk: extra kosten erbij op de factuur en pure winst voor de operator. Een decoder kost immers in aankoop tussen de 200 en de 250 euro terwijl de huur neerkomt op 8 euro per maand”, luidt het. De consumentenorganisatie vindt dat klanten dan ook de keuze moeten blijven hebben.

Volgens Proximus gebruiken nog slechts 400.000 tv-klanten de verouderde decoder, op een totaal van 1,8 miljoen. Het telecombedrijf benadrukt dat minder dan 10 procent van die 400.000 klanten, ofwel ongeveer 2 procent op het totaal, de decoder kochten en dat er voor hen wel degelijk een tegemoetkoming is voorzien.

Enige mogelijkheid

“Die klanten werden per brief ingelicht in april of mei met daarbij de melding dat zij een jaar gratis huur van de nieuwe decoder krijgen, wat overeenkomt met een waarde van 96 euro. Daarmee is de restwaarde van de indertijd aangekochte decoder ruimschoots gecompenseerd”, zegt woordvoerder Jan Margot.

Daarnaast wijst hij op de voordelen van het voortaan verplichte huursysteem. “Nieuwe ontwikkelingen en nieuwe aanbiedingen op de markt vereisen alsmaar performantere toestellen. In dat kader is het huurmodel de enige mogelijkheid om onze klanten de nodige diensten te kunnen aanbieden. Even belangrijk is het feit dat we dankzij het huurmodel een gratis ruil bij defect kunnen garanderen”, besluit Margot.
Ja allemaal zaken die hier min of meer ook al aangehaald werden op het forum, maar gaat testaankoop er dan iets aan doen of veranderen ook, of gewoon hun leden content stellen met een dooie mus :? :8
Reputatie 6
Badge +2
Het zou kunnen gebeuren dat Test Aankoop de zaak voor de rechtbank brengt.
Goede morgen Alexander,

Dat hopen er veel mensen en zelf dan nog als het gebeurt dan is het afwachten of er daadwerkelijk iets in het voordeel van de betrokkenen zal voortvloeien.
Maar zoals je weet of niet weet, blijven ze zo ook de mensen in een bepaalde zin zoet houden en verliezen ze minder abonnees :)

Mvg,
Eric.
Reputatie 5
Badge +1
Interessante discussie hierover op Tweakers:
http://tweakers.net/nieuws/112187/proximus-zet-bezitters-v3-decoder-voor-het-blok-na-eis-huur-nieuwe-decoder.html?mode=nested&niv=0&order=desc&orderBy=rating&page=2#reacties
Verleden jaar had ook Test aankoop met veel blabla geprotesteerd betreffende de overstap van SD naar HD decoders. https://www.test-aankoop.be/action/pers%20informatie/persberichten/2014/hd-decoders-van-telenet-de-consument-opnieuw-voor-het-blok-gesteld en wat geeft het opgebracht niets dus in dit geval zal het ook hetzelfde zijn.

Is puur geldklopperij dat je geen meer decoder meer kan kopen:
V3 stop enkel huur nog mogelijk 96 euro per jaar per klant winst.
V4 mensen die er eentje gekocht hebben gelukt moeten jaren geen huur betalen tot het toestel kapot is en dan pas zullen ze er eentje moeten huren die winnen geld.
V5 mensen die er eentje gekocht hebben gelukt moeten jaren geen huur betalen tot het toestel kapot is en dan pas zullen ze er eentje moeten huren die winnen geld.

Ik noem dat discriminatie die klanten kunnen jaren geld in hun zak steken omdat ze er eentje gekocht hebben in de tijd.
Reputatie 1
Een paar maanden voordat men begon met de omruiling van oude V3 toestellen heb ik geprobeerd om mijn oude V3 om te ruilen voor een V5. Dat werd toen geweigerd omdat mijn V3 niet defect was. Ik heb toen eens uitgeteld hoeveel huur ik al betaald had aan mijn V3 en dat was ongeveer 800€ voor een toestel dat maar 200€ kost.
Ik heb toen beslist om zelf een nieuwe V5 te kopen.
Het voordeel van een toestel te kopen is dat als er een nieuw uitkomt dat je zelf kan beslissen wanneer je omschakelt.
Het is gewoon niet eerlijk dat iemand met een V3 toestel evenveel huur moet betalen als iemand met een V5 toestel.
Sommige mensen vergeten wel dat de prijs van een TV abbonement incl. huur eerste decoder is. Dus de prijs die je online vind, is al incl. €8. Een 2de of 3de decoder is dan €5 per maand.
Sommige mensen weten blijkbaar niet dat wie géén decoder huurt, 8€ korting krijgt op zijn abonnement.
De online informatie is niet volledig,
Ik betaal die 8€ huur niet omdat al mijn decoders gekocht zijn.
Als ik nu mijn 2e decoder moet huren dan betaal ik 8€ want mijn 1e decoder is gekocht.


Idd, heb al 8 jaar proximus (belgacom) en steeds mijn decoders gekocht.
Overlaatst nog een prijsstijging geaccepteerd en nu zeggen ze mij vrolijk dat er nog eens 8€ gaat bijkomen of 13€ (indien ik 2 'nieuwe' digicorders wil)...

Reageer