Beantwoord

5 GHz WiFi-band springt steeds terug naar het slechte kanaal 48

  • 20 March 2016
  • 7 reacties
  • 2512 Bekeken

Badge
Ik heb mijn PC via de 5 GHz WiFi-band verbonden met mijn B-Box3.
Daarbij heb ik kanaal 112 gekozen voor de beste verbinding.
Na elke update van het modem verandert het kanaal in de veel slechtere 48.

Na contact met de klantenservice werd mijn kanaal door hen op 100 vastgezet en ongevoelig voor updates.
Echter deze morgen springt de verbinding weer van kanaal 100 naar kanaal 48.

Wie heeft er een oplossing voor dit irritante veranderen van het kanaal?
icon

Beste antwoord door Elsa 21 March 2016, 09:57

Bekijk origineel

7 reacties

Je zit in de OD band , zit je ergens in de buurt van een RADAR en wordt je hierdoor weg geschakeld misschien.

Reputatie 2
Badge
ja, dit zal idd met de DFS te maken hebben: als de modem een radar detecteert, is die verplicht uit te wijken naar de lagere kanalen. Je kanaal vastzetten helpt daar niets aan. Vermoedelijk woon je in de buurt van een vaste radar, of onder een vliegroute.
quote="Je kanaal vastzetten helpt daar niets aan"
maar best ook hé ;-))
Badge
Dank voor jullie reacties.
Maar het gebeurt ook na updates vanuit Proximus (werd mij verteld door de klantenservice).

De radar zou dan net geplaatst/geactiveerd moeten zijn want tot voor kort bleef het kanaal 112 gewoon al lange tijd intact.

Practitioner ON7HR wat id DFS?

En Elsa, wat betekent OD?

En welke kanalen moet ik dan vermijden om onder de Radar te blijven? :D
Is dat jouw lijstje, Elsa?
DFS = Dynamic Frequency Selection
Er zijn 15 DFS-kanalen ook gebruikt door luchtvaart- en weerradars die voorrang hebben
en moet het DFS kanaal worden vrij gegeven als de router een radar detecteert.
De kanalen 52, 56, 60 en 64 hebben net als de volledig vrije kanalen een maximaal zendvermogen van 200 milliwatt.
De overige 11 -> 100, 104, 108, 112, 116, 120, 124, 128, 132, 136, 140 hebben een maximaal zendvermogen van 1 watt.
Indien uw router DFS ondersteund Kun je zien als je een hoger kanaal dan 48 kan kiezen.
DFS-ondersteuning heb je bv bij de AVM Fritz!Box routers en ook bv Apple AirPort routers.

zie eens op -> https://en.wikipedia.org/wiki/Channel_allocation_schemes#DFS
OD -> wil zeggen dat je Out door gebruik waarvoor een groter vermogen gebruikt wordt
zie ook eens -> https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels
zo'n lijstjes vind je genoeg als je googeld
De kanalen ivm met radar kan je ook vinden door te googelen naar DFS kanalen
Als je googeld ga je genoeg materie en uitleg vinden hierover als je u wilt verdiepen.
Badge
Dank je Elsa, het is me nu (volledig) duidelijk. Deze informatie is zinvoller dan die van de klantenservice 😛
Nog iets:
Wat er ook soms gebeurt is dat de wifi router (bv de bbox3) door reflecties, het gaat zien als een radarsignatuur en gaat dan ook uitwijken naar een niet DFS kanaal.

Reageer