2x plc over dezelfde lijn ?

  • 26 December 2011
  • 12 reacties
  • 788 Bekeken

Hallo,

tot op heden heeft niemand binnen Belgacom mij kunnen verzekeren dat je 2 plc installaties op dezelfde lijn kan gebruiken zonder problemen.

Het zit zo:

wij hebben boven onze B-Box2 staan, deze zendt draadloos uit, maar geraakt niet tot beneden aan de TV (internat at TV). Momenteel hebben wij reeds een plc installatie om het tv-signaal door te sturen naar onze decoder (staat onder de tv)

Nu dus de vraag, kan je 2 plc installaties over eenzelfde lijn sturen ? Want we hebben voor internet at tv een internetsignaal nodig, en geen tv signaal zoals reeds beschikbaar is ...

andere optie is van een kabel te trekken van de bbox naar een andere kamer, en daar een router te installeren om het signaal te versterken.

Maar graag zekerheid gewenst.

Alvast bedankt

12 reacties

beste

als je uw bbox in full-routed mode zet zou je over dezelfde poort TV en internet moeten kunnen sturen. een switch is dan de oplossing.

je kan enkel naar full routed mode als je als http://192.168.1.1/index.cgi?user_name=admin&password=BGCVDSL2" rel="nofollow inlogt op de webinterface

dan ga je dus Advanced settings / Route / Routing (bovenaan) / helemaal onderaan staat TV mode met opties "full routed mode" & "bridged mode"

mvg
Beste,

Zoals Xenne aanhaalt, is de fully-routed mode een optie, ik had hier echter problemen mee (tv signaal werkte, maar opvragen van opnames/op aanvraag werkte niet). De uitleg van de belgacom helpdesk was simpelweg "dat is niet de bedoeling meneer".

In principe zou de fully-routed mode moeten werken, maar dat deed het bij mij niet (indien iemand hier een up-to-date status van heeft mag deze dit altijd laten weten).

Wij werken nu dus met twee verschillende PLC signalen (2 verschillende PLC's aan de BBOX en TV).

Belangrijk punt daarbij is dat je gebruik maakt van hetzelfde type PLC's (die van Belgacom vermoed ik).
Bij installatie kies je voor een tweede netwerk (is standaard bij aankoop van een set van 2)
Xenne, volgens verschillende bronnen zou je dan meer kans hebben op onderbrekingen als je full routed werkt zeker als je op het zelfde moment volle bak aan het dowloaden bent op internet en ter zelfde tijd tv aan het kijken bent, nu kan ik niet uit ervaring spreken want ik werk niet full routed .



@broke, je kan met een tweede paar devolo's werken maar je moet zien dat ieder paar een ander passwoord heeft.
mvg,
Badge +1
Bij mij staat mijn bbox op full routed. Ik gebruik een plc (maar niet van belgacom) die zit in bij de bbox en in mijn kamer. In mijn kamer heb ik dan een switch waar ik tv en internet gebruik. Dit werkt perfect maar soms als mijn plc geen goede verbinding heeft en ik gewoon surf en tv kijk gaat dat nog maar als ik downlaod en tv kijk dan durft de tv wel eens uitvallen. Dus dit licht niet aan dat mijn modem full routed staat maar aan de plc verbinding. Met een kabel en een switch moet dit perfect werken volgens mij.
aha, da's goed om weten, dus het zullen wsl 2 plc's worden met uiteraard een ander paswoord :)


bedankt!
beste

dank voor de info ivm fully routed mode. ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, misschien moet ik dit zelf eens uittesten voor ik dit hier nog ga aanbevelen aan medegebruikers.

je kan het vrijblijvend natuurlijk altijd eens uitproberen

mvg
Met PLC' loop je inderdaad nog meer kans op onderbrekingen maar het probleem doet zich ook voor als je niet met plc's werkt ! De bbox kan blijkbaar niet tegen grote belastingen !! Eigenlijk zouden we van Eva van bgc een bevestiging moeten krijgern van dit probleem.(want naar het schijnt zijn ze daarvan op de hoogte)

Wat die twee paar plc's gebruiken betreft dit heb ik zelf ook nooit praktisch zelf uitgetest maar ik heb wel via support van devolo de bevestiging gekregen dat dit werkt.

mvg,
Reputatie 6
Badge +3
Dag broke 23

Hier thuis maken we ook gebruik van 4 plc adaptors. Waarvan 1 paar gebruikt wordt voor Belgacom tv en het andere paar om een access point te verbinden die zich in de living bevindt en om deze te verbinden met de B-box 2 die in de kelder opgesteld staat(dus om internet te verkrijgen). Dit werkt perfect. Ik heb zelf niets moeten aanpassen aan de B-box 2.


Groeten

familievandesype


als ik eens tijd heb zal ik de setup zoals aanbevolen in mijn bovenstaande post eens uitproberen, op tv toch nog een lan poort zitten die ik nooit gebruikt hebt, eens kijken wat het geeft. ik laat dan nog wel iets weten

maar 't zal voor dit jaar niet meer zijn

mvg
@ familievandesype

Je hebt ook voor elk paar een ander passwoord gebruikt veronderstel ik.
(dit gewoon om te checken of het antwoord van devolo support voor 100% klopt)

mvg
Reputatie 6
Badge +3
Dag ricy

Al wat ik gedaan heb is gewoon de plc adaptors aangesloten. Dit ging zonder problemen. 1 plc adaptor verbonden met de ethernet poort van mijn switch, die op zijn beurt aangesloten is op de ethernet poort 2 van de b-box 2 en de 2 plc adaptor heb ik gewoon aangesloten op het stroomnet in de living. Dit werkte zonder problemen. Mijn andere set was aangesloten op de tv poort 2 en met een stopcontact naast de decoder. Ik maak ook nog gebruik van de tv poort 1 voor de ruckuss oplossing. Ik zou zelf niet weten hoe dat je een wachtwoord moet instellen.

Groeten

familievandesype


Nu je het zegt, dit zal kloppen de paswoorden worden random gegenereerd en het is pas als je zelf de passwoorden wil veranderen dat je de devolo software ( dlan cockpit ) kunt gebruiken.

Reageer