Vraag

Problemen bij afspraken overstap naar glasvezel appartementsgebouw en foutief intern systeem adressen

  • 29 July 2022
  • 7 reacties
  • 199 Bekeken

Hallo beste forumleden,

Na een lijdensweg van 5 jaar aandringen om in ons appartementsgebouw (van 15 appartementen) in Gent glasvezel te leggen - ik bespaar jullie het ellenlange verhaal - legde een onderaannemer van Proximus een paar weken geleden dan toch glasvezel via de kokers. Plots hoorden we via een brief dat de koperaansluiting in onze straat tegen oktober/december zou worden afgesloten. Er was dus haast bij voor iedereen om over te stappen.
Maandag kwam een technieker bij ons als eerste langs. Nu bleek dat het witte glasvezelbakje niet correct was geplaatst (niet dicht genoeg bij een stopcontact en de modem), en we moesten een noodoplossing vinden met een verlengkabel en een extra lange UTP-kabel (die ik gelukkig beide thuis had liggen). De technieker zou een melding doen van die foutieve plaatsing, maar de procedure om dat op te lossen duurde mogelijk maanden. Onze syndicus/buurman verwittigde onze buren i.v.m. de nood tot verlengkabels etc..

De installatie verliep verder OK. Later die dag zag ik echter dat de wifi minder sterk was op een plaats waar er tot nu toe nog nooit problemen waren (living/ smart TV). De myProximus app gaf ook maar een 'redelijk' netwerk aan, met de TV als probleem. Ik plaatste als test de ene wifi booster uit de slaapkamer in de living en zag toen geen foutmeldingen meer op de TV. Ik vond het wel bizar dat wifi slechter wordt na een overstap op glasvezel, maar belde de helpdesk om een tweede wifi booster bij te bestellen.
Toen begon de farce: er is blijkbaar iets grondig mis met het intern Proximus systeem om adressen in te voeren bij het overzetten naar Fiber door de techniekers (nodig o.a. voor een code van de brandweer op te geven). Onze appartementen hebben enkel een huisnummer, GEEN busnummer. Op ons installatieadres stond plots ook ons huisnummer als busnummer. Daardoor kon de vriendelijke helpdesk medewerkster mij geen wifi booster sturen. Erger nog, na lang met Support te overleggen, bleek dat de enige oplossing was om te 'verhuizen'; van het 'foute' naar het 'juiste' adres. Ik dacht: OK, een administratieve verhuizing, zo geregeld. Maar nee hoor, het ging om een 'verhuis' waarbij we effectief worden afgesloten en er een technieker opnieuw langs moet komen om ons aan te sluiten en de wifi booster mee te brengen (na 3 weken!). Ik vond dit te gek voor woorden, maar het kon blijkbaar niet anders.

Ik bel de helpdesk later nog eens om het probleem te bespreken en de tweede vriendelijke medewerkster zegt: waarschuw uw buren over het probleem van het busnummer, want ik kan niet alle techniekers mailen (ook externen) die de volgende weken zullen langskomen voor de overstap op fiber. Ze overlegde ook met Support: Support bleek bang te zijn dat de problemen zich zullen blijven voortdoen! ‘Zeg dat er geen busnummer mag worden ingevuld!’ Ik waarschuw opnieuw mijn buren, per mail.

Vandaag kwam er een technieker langs bij mijn bovenburen. Er bleek dat er nog meer niet correct was aan de glasvezel installatie van de onderaannemer (die blijkbaar haastwerk leverde): het signaal was niet OK en de technieker zal moeten terugkeren. Maar dan het adres: de technieker luisterde niet naar de waarschuwing en vult weer het huisnummer als busnummer in, omdat het systeem volgens hem niets anders toelaat.

Ik belde zonet terug naar de helpdesk om dit probleem door te geven, maar er kan hier blijkbaar verder NIETS aan worden gedaan, behalve dat elke klant de technieker erop wijst om geen busnummer in te geven en dan individueel de helpdesk belt nadat het is fout gelopen: deze situatie is zo ABSURD en moet ook erg frustrerend zijn voor de medewerkers zelf!

Heeft er iemand hier soms nog tips, buiten het indienen van een gezamenlijke klacht, om deze situatie te verbeteren?
Hoe kan ik er voor zorgen dat die belachelijke pseudoverhuis niet voor elk van de andere appartementen zal moeten gebeuren? Volgens support MOEST mijn verhuis doorgaan: als uw systemen ook nog maar half degelijk zijn, moet er toch een andere manier zijn om dit te doen?
Kan er iemand a.u.b. het interne systeem veranderen, zodat jullie techniekers niet verplicht zijn om een busnummer in te voeren als er geen is!

Is er een manier om aan hogerop of Support door te geven dat zij proactief moeten optreden en WEL alle techniekers contacteren i.p.v. nu bij elk appartement het te laten fout lopen?

Verder hoop ik dat de technische problemen met glasvezel zullen worden opgelost voor het afsluiten van de koper binnen een paar maanden, anders zijn er hier echt vele mensen (bv. veel thuiswerkers) in de problemen.
Alvast bedankt voor alle info en hulp!
 


7 reacties

Even ter aanvulling: ik heb mijn privé profieldata nu bijgewerkt met klantnummer gegevens etc.

Ter info: tijdens weekend komt hier niemand langs die van Proximus zelf is (niettegenstaande het nummer 0800 22 800 van de helpdesk dan wel bereikbaar blijft) dus pas maandag mag je een reactie van hen verwachten.

Reputatie 6
Badge +2

Ik ben eens gaan kijken naar de reglementering van het  huisnummer ….. van een appartementsgebouw, in de stad waar ik woon. En het was ook zo waar ik vroeger woonde.

Elk gebouw heeft een huisnummer zichtbaar aangebracht op het gebouw. Een appartement heeft een appartementsnummer dat aanduidt waar in het gebouw het appartement zich bevindt. En elk appartement heeft ook een busnummer vooral voor de postbode. Die laatste twee mogen gelijk zijn. Met dit systeem kan er geen verwarring zijn. 
Eigenlijk vraagt u nu dat Proximus zich aanpast aan uw misschien wel fout of onduidelijk systeem. 
Het kan ook zijn dat ik de hele uitleg niet heb begrepen. Als het zo lang is …. En warm.

Alleszins, vijf jaar lijden door fiber zal ik zeker niet doen. De kabel is gelegd in de straat. Wij hebben een buis gelegd onder het voortuintje langs waar de fiber naar binnen moet. De syndicus heeft Proximus verwittigd hoe de eigenaars het hebben beslist. Dus geen kabel en zwarte doos op de gevel, en dan kabels schuin over de gevel naar binnen. Tot hiertoe heeft nog geen enkele eigenaar naar fiber gevraagd. Doet Proximus hun koperen kabel ooit weg uit de straat,  dan gebruiken we wel de kabel van de concurrentie. Die ligt er ook en wordt door sommige bewoners al gebruikt. 

 

 

De vraag is dan natuurlijk hoelang gaat de kabel van de concurrentie nog blijven die zijn ook met fiber bezig en zullen ook wel eens van hun oud kabelnetwerk af willen, veronderstel ik toch?

Hier in het appartementsgebouw is er geen enkele aanduiding van het appartement nummer of verdiep ook niet aan de deur van het appartement zelf.

Reputatie 6
Badge +2

Misschien worden ooit firma’s zonder kabel wel belangrijk genoeg. Hoe meer mogelijkheden hoe beter voor de klant.
 

Donderdag, vrijdag en maandag komen er opnieuw techniekers lang bij mijn buren: is er iemand van Proximus die tips heeft om te vermijden dat het blijft mislopen (zoals hierboven beschreven). Alvast bedankt!  

Reputatie 7
Badge +4

Ik vrees dat enkel Proximus (en de gemeente/stad) u zullen kunnen verder helpen hieromtrent

Vreemd dat het bij de postbedeling blijkbaar wel correct verloopt

 

Mogelijks biedt een wijziging van de nummering van het appartementsgebouw door de gemeente een passende oplossing

Concreet de appartementen hebben nu nummers tussen X en Y, aan het appartementsgebouw wordt in de toekomst als “”huisnummer” X-Y gebruikt en als busnr/appartementsnr vervolgens het betrokken individuele nummer tussen X en Y

Cfr

Het juiste adres voor een vlotte bezorging | bpost | bpost

bv. Steengroevestraat 21-27 bus 25

Reageer