Sinds 23/04 hebben we geregeld connectieproblemen wegens beschadiging van de Proximuskabel na werken in de straat. Er zijn regelmatig onderbrekingen (ADSL synchronisatie, soms meerdere per dag), Jpeg artefacten in het beeld, de volledige connectie valt af en toe weg voor meerdere uren en de vaste telefoon doet het ook niet meer sinds die tijd. Aangezien we ong. 50% van de tijd moeten thuiswerken is dit geen houdbare situatie.
Op 02/05 zijn 2 Proximus technici langs geweest om de kabel uit te meten en vast te stellen dat er geen herstelling mogelijk is (correct verlopen, vriendelijk, niets op aan te merken, eigenlijk liever niet maar ze mogen nog komen). Er ons toen ook meegedeeld dat we de laatste gebruiker zijn op deze koperkabel en dat die binnenkort (staat al op de planning bij Proximus) buiten gebruik gesteld wordt. We hadden toen al begrepen dat er niet veel anders opzat dan over te stappen naar Fiber.
Die omschakeling naar Fiber was gepland vandaag op 12/05. Er is die dag een technieker komen opdagen, alleen en vermoedelijk niet van Proximus. Na controle van de inkomende leidingen in de kelder was de conclusie dat er toch graafwerken nodig zijn (iets wat we eigenlijk liever niet zien gebeuren want nadien heb je toch alleen maar verzakkingen in de oprit). De kabel kan dan tegen de gevel naar de living (op eerste verdiep, wonen in bel-etage) om daar de nieuwe bbox te plaatsen zodat die wat centraler staat. Het liefst zouden we die tegen de muur in het midden van de living hebben (hergebruik van netwerkkabel naar decoder en tv mogelijk) maar omdat er dan een kabel buiten tegen de gevel moet lopen blijkt dat niet mogelijk (moet blijkbaar door anderen gebeuren etc, ganse uitleg...). Het voorstel van de technieker is om in de hoek binnen te komen en een booster naast de decoder te plaatsen samen met een booster op het gelijkvloers (waar nu de adsl-bbox staat) zodat desktop, printer en NAS toegankelijk zijn. Op zich, als dat allemaal werkt kan dat ook wel.
Maar, omdat de technieker niet op graafwerken gerekend had zat het bezoek er na 20min al weer op en moest ik maar een nieuwe afspraak inplannen...
Dat blijkt pas ten vroegste 25/05 te zijn, meer dan een maand na het begin van de problemen.
We hadden wel wat anders verwacht zoals:
1/ een snellere oplossing van de aanslepende problemen zodat er terug een betrouwbare Internetverbinding komt, zowel voor TV, Internettoegang en thuiswerk!
2/ Aangezien we verplicht worden om over te schakelen naar Fiber (wegens laatste gebruiker op koperkabel die binnenkort uit gebruik genomen wordt) verwachten we ook een commerciële tegemoetkoming, dat mag ook eens voor gezinnen die al jarenlang klant zijn.