Hallo .. normaal gesproken komt men vrijdag de fiber aansluiting vervolledigen. Vezel werd door Fiberklaar in de garagae binnengebracht.
Wat ik pas nu begrijp door op de proximus site te kijken, is dat er een stopcontact in de buurt moet zitten van de plek waar de Fiber > Ethermet box komt te zitten.
Als ik het goed heb bestaat de totale keten uit volgende elementen:
Fiberbox waar de vezel binnenkomt
Een Box die fiber omzet naar ethernet (heeft stroom nodig)
De Modem die via de ethernet verbinding wordt aangestuurd (heeft stroom nodig)
Ik had een plek in de garage voorzien waar de fiber moest komen en waar ik eventueel stroom kan voorzien, maar Fiberklaar heeft dat dus niet op die plek afgewerkt. Van die plek heb ik namelijk al enkele buizen lopen om ethernet naar mijn buro te trekken. Daar loopt nu de VDSL ..
Vraag is nu, kan de verbinding tussen de fiberbox zelf en de fiber naar ethernet omvormer enkele meters zijn zodat ik de fiber naar ethernet box toch op de voorziene plek kan hangen?
Of moet ik Fiberklaar aanspreken om de installatie aan te paasen zoals oorspronkelijk afgesproken?
Of laat ik de proximus technieker toch komen om de situatie te bekijken en eventueel te laten terugkomen indien nodig? Is dit dan nog gratis de 2de keer?
Bladzijde 1 / 1
In afwachting van een reactie van een Proximus medewerker (moderator) op dit publieke forum
Er wordt geïnstalleerd:
een fiberaansluitdoos (die geen elektrische voeding nodig heeft)
een fibermodem die het optische signaal omzet in een elektrisch (ethernet) en die uiteraard een elektrische voeding nodig heeft
een internetbox(+) die uiteraard ook een elektrische voeding nodig heeft (waarvan enkel de functie router gebruikt wordt en die u eventueel zelf later door een router kunt vervangen)
Tussen de fiberaansluitdoos en de fibermodem wordt gebruik gemaakt van een (standaard) fiberkabel; in principe zou een Proximus technicus indien hij/zij over gepaste kabellengtes zou beschikken zonder enig probleem de fibermodem op meerdere meters van de fiberaansluitdoos moeten kunnen plaatsen
R-20 The end user ONT shall be connected to the NTP (ONTP) with an appropriate patchcord, equipped with an SC/APC connector with an angle of 8° left-oriented and both (ONT + patchcord) shall have a Return Loss superior to 50 dB
R-22 The ONT shall be compliant with various types of SFP used at the OLT side: GPON B+, GPON C+, MPM B+, MPM C+, XGS-PON N1 and XGS-PON N2
@M_016 .. bedankt voor de info .. het voorbeeld uit de userbase zou voor mij best uitkomen.
Huidige modem staat in mijn buro achteraan het huis .. daar kan ik gerust een vezel naar trekken zoals die persoon gedaan heeft in het voorbeeld op de userbase waar de modem in de kelder stond.
Ik ben zelf best bekend met optische vezel en heb zelf nog gewerkt bij een connector/kabel leverancier als verantwoordelijk hiervoor, dus dat moet lukken ..
Alleen is nu de vraag, zorg ik zelf al voor een vezel tot op die plek? Of is de technicus bereid om dit te voorzien.
Misschien moet ik toch eens een telefoontje plegen met de helpdesk? Vraag is of daar iemand mij daarmee kan helpen.
Moest ik in uw plaats zijn aangezien je het blijkbaar zelf kunt, dan zou ik het zelf doen. Even ter zijde: hier bij mij wilt Fiberklaar (die nu ook onder Proximus valt trouwens) het niet doen. En als later PX de overschakeling naar fiber zal uitvoeren, denk ik niet dat zij dit op dat nog zullen willen doen ( hangt mss ook wel van technieker tot technieker af ;-) )
@M_016 .. bedankt voor de info .. het voorbeeld uit de userbase zou voor mij best uitkomen.
Huidige modem staat in mijn buro achteraan het huis .. daar kan ik gerust een vezel naar trekken zoals die persoon gedaan heeft in het voorbeeld op de userbase waar de modem in de kelder stond.
Ik ben zelf best bekend met optische vezel en heb zelf nog gewerkt bij een connector/kabel leverancier als verantwoordelijk hiervoor, dus dat moet lukken ..
Alleen is nu de vraag, zorg ik zelf al voor een vezel tot op die plek? Of is de technicus bereid om dit te voorzien.
Misschien moet ik toch eens een telefoontje plegen met de helpdesk? Vraag is of daar iemand mij daarmee kan helpen.
@Martin .. maar dan moeten ze idd ook wel bereid zijn om de vezelverbinding te gebruiken die ik dan zelf zou voorzien .. nu, dat zou uiteraard een SC/APC - SC/APC kabel zijn zoals blijkbaar voorgeschreven .. bedankt voor de feedback alvast
@Jan_030 ik ben ook van zin om later het dan zelf te doen nadat de installatie af is (indien PX het niet wilt doen) en de fiber met connectoren er aan door de buis te trekken met de telefonie draad als trekdraad te gebruiken die dan toch overbodig wordt !
Natuurlijk weet ik niet of het gaat lukken zonder kleerscheuren de fiber, met stekkers er aan er door te trekken ??
@Martin
Ik denk dat de glasvezelconnectoren niet zo groot zijn als een rj45 utp connector.
Dus vrij gemakkelijk door kleinere opening te brengen.
Mijn fiber komt toe in garage en ben eigenlijk van plan op fibermodem naast glasvezelbakje te laten monteren in garage en dan met utp kabel(+/- 12 meter) naar internetbox in living. Ik vraag me ook af of proximus deze lange utp kabel kan voorzien of anders toch een verbinding van 12 meter met de glaskabel naar de living wil maken? Ik zal dan wel weer een toestel meer aan de muur hebben in mijn living.
Op dit vlak tast ik nog in het duister.
Mvg
Artie
In hoeverre u een “adequaat” antwoord via de helpdesk (call center operator) zou kunnen verkrijgen, lijkt mij eerder onwaarschijnlijk (best een moderator hier afwachten?)
Concreet lijkt het mij mogelijks opportuun
een gepaste fiberkabel zelf te installeren tussen de betrokken locaties
en tevens een elektrische elektrische verlengkabel/kabelhaspel te voorzien zodat indien het (absoluut) nodig mocht blijken de technieker in de garage de correcte werking van de fiberverbinding (fiberaansluitdoos/fibermodem/internetbox) op zijn/haar laptop kan verifiëren (zodat voor de controle eventueel geen gebruik zou moeten gemaakt worden van de door u aangekochte/voorziene fiberkabel)
Daarom dat ik inderdaad pas achteraf zelf de fiber zou trekken, eens alles correct en goedgekeurd is en dan zet ik alles zoals ik het uiteindelijk wil en indien er later problemen zijn met de verbinding zet ik alles zo als het oorspronkelijk was om te checken of het dan werkt en indien niet dat er toch een technieker moet komen dan staat alles zoals PX het uitgevoerd heeft, om alle discussies te vermijden. Het is net het zelfde als je vanaf november je eigen apparatuur zou willen gebruiken dan zet je ook beter de PX apparatuur eerst terug als een technieker zou moeten komen!
@Artie dat zouden ze heel zeker kunnen doen want ik heb gezien bij iemand als ze de aansluiting kwamen doen voor fiber dat een grote rol utp kabel mee hadden en ook glasvezel. Veel zal van de goedwil van de technieker afhangen volgens mij. Toen de mannen van fiberklaar kwamen voor de “site survey” was er niet veel goedwil te bespeuren de fiberaansluitdoos (ONTP) in de berging met daarnaast moet dan de fibermodem (ONT) en ook de Internet box komen, van fiber in de buis te trekken tot in de living waar nu ook alle VDSL apparatuur staat daar had hij geen horen naar. Maar dan met het bijkomend probleem dat als de internet box in de berging moet ik geen utp verbinding meer heb ook met de decoder in de living en dat ook het wifi signaal in de living bijna met zekerheid niet goed zal zijn en dus een bijkomende wifibooster zal nodig zijn. Eigenlijk zou ik i.p.v. van een glasvezel naar de living door de bestaande buis te te trekken, ook een utp kabel kunnen trekken tot in de living dan staat mijn internet box weer op de goed plaats waar mijn bbox3 nu staat, maar zoals je zegt zullen de utp connectoren groter zijn en moeilijker door de buis te trekken zijn zonder schade!
@Martin , @Artie .. de kabel door een bestaande buis trekken met de stekkers er nog aan kan spannend worden, zeker als er wat bochten in zitten.
De optische SC connector is wel iets kleiner dan de RJ45 en zeker gestroomlijnder. Ik moet zelf een extra kabelgoot plaatsen, want de buis waar ik het zou kunnen doortrekken is net de buis met de VDSL kabel in, dus als ik die nu al vervang, dan heb ik geen internet meer ..
De RJ45 kan je eventueel zelf op de kabel monteren, mits de juiste krimptang. De optische vezel kan je niet zelf afwerken, die SC/APC moet gepolijst worden op de juiste manier.
Fiberklaar had wel een dossier opgemaakt met de ONTP op een betere plek, maar nu ik weet hoe alles in elkaar zit bracht het mij niet veel op omdat vanop die voorziene plek toch nog steeds de UTP naar het buro getrokken moet worden ..
@M_016 .. goed idee om gewoon los electriciteit te voorzien zodat de PX technieker eventueel alles kan testen.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.