Beantwoord

Geen nederlandse ondertitels meer bij VTM, familie en Lisa

  • 18 November 2022
  • 17 reacties
  • 5419 Bekeken

Sinds een paar dagen zijn er geen nederlandse ondertitels meer bij VTM, bij Familie en Lisa. Zeer vervelend als je niet goed hoort. Kan daar iets aan gedaan worden ? Ligt het bij VTM of bij Proximus? 

icon

Beste antwoord door gielenje 26 November 2022, 00:17

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

17 reacties

Het eerst wat je kunt doen is je  modem en dicoder voor 10 seconden volledig afleggen en terug opstarten. Dat is het eerst dat men u zal vragen.

Beste Maurice, dat is allemaal al gedaan. Reset modem dan reset decoder zonder succes. Maar ik heb nog meer onderzoek gedaan, en als ik naar Familie en Lisa, uitzending van de avond zelf, uitgesteld kijk dan krijg ik geen ondertitels. Kijk ik naar dezelfde aflevering maar de dag erna in de namiddag dan zijn er wel ondertitels. Zeer bizar. Ik heb 2 tv en dus 2 decoders en het probleem steld zich op beide. Als ik op één(VRT) kijk, rechtstreeks of uitgeteld is er geen probleem met ondertitels. En dus ligt het probleem niet bij Proximus maar bij VTM want de ondertitels worden wel degelijk doorgegeven door Proximus. Het eigenaardige van de zaak is dat er op het forum weinig over te vinden is en toch zijn er veel mensen die teletext of ondertitels gebruiken. Vandaag heb ik ook naar de klantendienst gebeld  voor dit probleem, en door een vriendelijk mevrouw te woord gestaan maar na een aantal vragen tot de conclusie gekomen dat ik dat al allemaal zelf uitgetest heb. Ik vraag hiermee toch naar verder onderzoek bij VTM… Alvast bedankt.

Mss best ook eens aan VTM de vraag stellen of ze weet hebben van dit probleem.

Hier vind je de verschillende manieren om > Ondertitels op je tv-scherm aan te zetten | Proximus

Reputatie 7
Badge +5

@gielenje Ik vraag het eens na.

Reputatie 7
Badge +3

@gielenje @DaisyS  Ondertiteling is terug in orde bij VTM.

Heb het net getest ondertiteling werkt correct in de aflevering Lisa. Er waren inderdaad problemen sinds eergisteren bij meerdere programma’s. VTM was op de hoogte en hebben mij deze namiddag laten weten dat het terug in orde is.

Ik heb deze avond naar Familie, het nieuws, en Lisa op VTM gekeken, zonder ondertitels want het werkt dus nog altijd niet. Op èèn is er nogthans geen probleem met de ondertitels. Het probleem ligt bij VTM. Graag actie a.u.b...

Reputatie 7
Badge +3

Toon ondertitels voor alle zenders

 

Je kunt ondertitels instellen bij live programma's, uitgesteld kijken (Replay) en opnames als er ondertitels beschikbaar zijn voor het programma.

Hoe doe je dit?

  1. Druk op de  Menu-knop van de Proximus-afstandsbediening om naar de homepagina van Pickx te gaan;
  2. Kies  rechtsboven in het scherm;
  3. Selecteer Mijn voorkeuren en vervolgens gesproken taal en ondertiteling;
  4. Maak je keuze:
    • Taal van de ondertitel
    • Gesproken taal
    • 2e taal van de ondertitels 
    • 2e gesproken taal
  5. Selecteer Bevestigen en druk vervolgens op de OK-knop;
  6. Druk op de TV-knop van je afstandsbediening.
Reputatie 7
Badge +3

Toon ondertitels voor een zender

Je kunt ondertitels instellen bij live programma's, uitgesteld kijken (Replay) en opnames als er ondertitels beschikbaar zijn voor het programma.

Je hebt drie mogelijkheden om ondertitels weer te geven:

 

  • Via de Pauze-knop op je afstandsbediening

  1. Druk op    van de Proximus-afstandsbediening tijdens een live programma.
  2. Druk op    rechts onderaan het afspeelscherm.
  3. Je bevindt je in het gesproken taal en ondertitels scherm.
  4. Maak je keuze:
    • ondertitels
    • beschrijvende ondertitels (cc)
    • auto
    • gedesactiveerd
  5. Selecteer Bevestigen en druk op  .

 

  • Via de OK-knop op je afstandsbediening

  1. Druk op  op je Proximus-afstandsbediening tijdens een live programma.
  2. Selecteer gesproken taal en ondertitels en druk op  .
  3. Maak je keuze:
    • ondertitels
    • beschrijvende ondertitels (cc)
    • auto
    • gedesactiveerd
  4. Selecteer Bevestigen en druk vervolgens op .

 

  • Via de Teletekst-knop op je afstandsbediening

  1. Druk op    op de Proximus-afstandsbediening tijdens een live programma.
  2. Selecteer gesproken taal en ondertitels en druk op .
  3. Ga naar ondertitels en maak je keuze
    • ondertitels
    • beschrijvende ondertitels (cc)
    • auto
    • gedesactiveerd
  4. Selecteer Bevestigen en druk op  .

Nog even alles op een rij zetten, teletekst of ondertitels werkt perfect op alle zenders, behalve op VTM en op een bepaald uur. De herhalingen van Familie en Lisa in de namiddag worden perfect ondertitelt, maar de uitzendingen van 18:25u (Lisa) en van 20:05u (Familie) niet. Raar maar waar. Waar zit het probleem, bij VTM denk ik?  Dus al die manieren om ondertitels te bekomen heb ik niet nodig daar de ondertiteling op alle zenders werkt behalve op VTM in de avond. Kan iemand deze puzzel oplossen?

@gielenje Ter bijkomende info: Iemand van Proximus zelf (moderatoren), die komen pas maandag terug hier op het forum en kunnen dit altijd verder (laten) onderzoeken.

Nog even alles op een rij zetten, teletekst of ondertitels werkt perfect op alle zenders, behalve op VTM en op een bepaald uur. De herhalingen van Familie en Lisa in de namiddag worden perfect ondertitelt, maar de uitzendingen van 18:25u (Lisa) en van 20:05u (Familie) niet. Raar maar waar. Waar zit het probleem, bij VTM denk ik?  Dus al die manieren om ondertitels te bekomen heb ik niet nodig daar de ondertiteling op alle zenders werkt behalve op VTM in de avond. Kan iemand deze puzzel oplossen?

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij mezelf werkt het voor desbetreffende programma’s (Lisa, 19 uur Journaal en Familie)  terug sinds gisteren avond. Ik heb wel een TV Box (android decoder).

Heb ook de instellingen eens terug moeten aanpassen en de TV box terug moeten volledig heropstarten nadien .

Daarom dat ik de instellingen voor ondertiteling  hier in een eerdere post ook meegaf voor de V5, V5c en V6 decoder.

Groetjes, Patrick

 

 

Reputatie 5
Badge +2

@gielenje Werkt het bij je ook al terug?

Wel, Lisa rechtstreeks bekijken vanavond om 18u30 is zonder ondertitels, hetzelfde Lisa opgenomen 

en bekijken 10 min later is wel met ondertitels. Begrijpen wie begrijpen kan. In dit forum is ook sprake dat het zou kunnen liggen aan de decoder, maar op één is er geen probleem, rechtstreeks of opgenomen, altijd ondertitels. De vraag is hoe worden die ondertitels doorgestuurd, mee met het programma of apart? Het blijft een mysterie. En ook nog dit, als ik die programma’s bekijk op VTMGo via mijn pc met hdmi aansluiting naar mijn tv dan zijn er altijd ondertitels. Op dit forum was er ook sprake dat VTM op de hoogte was van het probleem en dat het opgelost was!!! Tot 1 week geleden was alles nog ok met de ondertitels..

Reputatie 7
Badge +3

@Michael V   Even tussendoor kan je mijn privé bericht van afgelopen maandag aan u bekijken? 

Bedankt , vriendelijke groeten, Patrick

Beste Patrick, er zit geen bericht in mijn prive berichten...

Update probleem met ondertitels. Sinds gisteren zijn Lisa en Familie terug van ondertitels voorzien zoals weleer. Alles terug in orde dus. Waar het probleem lag is niet geweten, toch een voorkeur voor de zender VTM...Bedankt voor alle hulp. 

Reputatie 7
Badge +3

@gielenje  Bedankt voor je update. Goed te weten dat het in orde is nu. 

Vriendelijke groeten, Patrick