Vraag

V5 --> V7 Bedroevende beeldkwaliteit (HDR?)

  • 7 May 2024
  • 5 reacties
  • 118 Bekeken

Beste,

 

Een paar maand geleden overgeschakeld van decoder V5 naar V7. Sindsdien bedroevende beeldkwaliteit. Blokjes, afgelijnde kleurverlopen, gezichten met mazelen, extreme beeldcompressie, een DIVX van de jaren 2000 niet waardig. Bepaalde avonden is het beeld 2seconden zwart om de 2 minuten, waarna enkel een full restart helpt. 

 

Op V5 had ik die issues NIET, toen was er scherp beeld. Geprobeerd V5 terug aan te sluiten, maar bij aansluiting V7 blokkeert proximus stiekem de V5...

 

Het probleem ligt niet aan mijn infrastructuur (shielded Cat6 kabels, juiste HDMI, een 4K Oled TV en V5 was goed). 4k Netflix en disney+ zijn (ook al is de bandbreedte die ze doorsturen ook nog steeds beperkt), prachtig. Ik vermoed dat HDR de oorzaak is. Wie krijgt het in zijn hoofd om SDR content te pushen als “fake” HDR en het dan het probleem dan bij de TV te leggen , en daarbij de uitleg te geven “we houden ons aan Android HDR standaard”… qué...? De resolutie op gewone full HD zetten ipv 4k, zet HDR nog steeds niet uit en kwaliteit blijft slecht. Het enige welke wel een goeie beeldkwaliteit geeft op de V7 zijn de pickx menu overlays.

Wat ik wens: 

  • ofwel mijn oude V5 decoder terug geactiveerd
  • een andere decoder met 2024 waardige beeldkwaliteit… beeldbuisTV’s worden al sinds 2010 niet meer verkocht… Zijn er geen nieuwe decoders die zich houden aan HDR content, zijnde HDR als het HDR content is, en HDR uit als SDR?

Mvg,

Koen

 


5 reacties

FYI: bij de V7c decoder kan HDR uitgezet worden in ieder geval.

Ja, hoe dan?

Je hebt waarschijnlijk een V7 decoder, maar bij de V7C decoder kan dit uitgezet worden.

cfr. les décodeurs V7c (WiFi) | Proximus Forum Fr

@Martin

Ook via de link vindt ik niet hoe HDR op de V7c uitgeschakeld kan worden.

Gevonden: Tandwieltje, instellingen toestel, apparaatvoorkeuren, weergave en geluid, geavanceerde weergave instellingen, indelingsselectie, handmatig selecteren en dan wat je wenst HDR/HLG aan- of uitvinken.

Dan liegen ze toch niet op het Fr Forum ;-)

Reageer