Beantwoord

ultra fiber


Ik heb al even de ultra fiber in mijn huis. De ethernet snelheden zijn top.

Maar de wifi daar in tegen toch niet zo goed.

Naast de box krijg ik 1200 mpbs down en 1050 wat heel goed is enkel had ik meer verwacht veel meer.

Maar geen 5 meter naast de box verlaagt het naar 600 down maar dan wel 900 up.

Ik zou graag willen weten wat de WIFI snelheden ongeveer zouden moeten zijn en waarom mijn download zo snel dropt.

 

icon

Beste antwoord door Master-magic 7 May 2024, 12:43

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 5
Badge +1

@Luchitejeda kan het toestel waarmee je test hogere snelheden aan dan deze is de vraag, wifi is beperkter dan een meting met utp kabel, 

wifi heeft veel stoor parameters ook door gebruikte kanaal en apparaten in huis dat storen enz.

@Luchitejeda

  • Welke snelheden meet je via http://proximus.be/speedtest met een laptotp/pc verbonden rechtstreeks met utp netwerkkabel aan je Internet Box+.
  • wifi snelheden hangen ook af van welke band wifi-2.4 of wifi-5.0 die je gebruikt :

bijvoorbeeld met de internet box wifi-6 

 

@Master-magic 

 

Ik gebruik de Iphone 15 pro max als ik de wifi snelheden test. Dus ik vermoed dat dit hoge snelheden aankan ?

@Martin 

 

Met mijn pc verbonden per ethernet kabel ( cat7 )

raak ik aan de 4800-5200 ongeveer hoogste ooit was 6200 als ik me goed herinner.

@Martin @Master-magic 

 

Ik begrijp vooral niet waarom de up vaak zo veel beter is dan de down

@Martin

 

Met mijn pc verbonden per ethernet kabel ( cat7 )

raak ik aan de 4800-5200 ongeveer hoogste ooit was 6200 als ik me goed herinner.

heu? leg die cijfers eens uit? 😱 Is dat op een 10 Gb lijn naar buiten? 

 

En nog eens gezegd … WiFi bij u thuis hangt af van een miljoen factoren die niets met proximus te zien hebben … Misschien heeft de microgolf oven van uw gebuur wel een “lek” … 😂 

@Martin

 

Met mijn pc verbonden per ethernet kabel ( cat7 )

raak ik aan de 4800-5200 ongeveer hoogste ooit was 6200 als ik me goed herinner.

heu? leg die cijfers eens uit? 😱 Is dat op een 10 Gb lijn naar buiten? 

 

En nog eens gezegd … WiFi bij u thuis hangt af van een miljoen factoren die niets met proximus te zien hebben … Misschien heeft de microgolf oven van uw gebuur wel een “lek” … 😂 

Neen klopt wifi bij mij thuis hangt zeker af van een miljoen factoren waaronder apparatuur, waar het in het huis ligt, wat er naast is, mijn locatie en etc.

Dus ik kan je met zekerheid zeggen dat er geen microgolf, tv, koelkast, luidspreker of wat dan ook er in de buurt van is.

Zelfs al was dit het geval legt het niet uit waarom dat de download drastisch daalt maar de upload dan juist niet. Leg dat maar uit :)


Over het ethernet. Dit toont dus duidelijk aan dat er problemen zijn met de modem, proximus, mijn pc idk 🤷.

Netwerkkaart kan de ethernet aan en met een kabel rechtstreeks naar de modem ( korte kabel dus gaat niet naar buiten ;) ) zie ik geen enkel reden waarom het maar tussen de 50-60% van het geadviseerde snelheid haalt. 

Badge +4

Sommige antivirus programmas kunnen ook een remmende factor hebben op de snelheid, hangt er vanaf wat je gebruikt. . . 

@Martin

 

Met mijn pc verbonden per ethernet kabel ( cat7 )

raak ik aan de 4800-5200 ongeveer hoogste ooit was 6200 als ik me goed herinner.

heu? leg die cijfers eens uit? 😱 Is dat op een 10 Gb lijn naar buiten? 

 

En nog eens gezegd … WiFi bij u thuis hangt af van een miljoen factoren die niets met proximus te zien hebben … Misschien heeft de microgolf oven van uw gebuur wel een “lek” … 😂 

Neen klopt wifi bij mij thuis hangt zeker af van een miljoen factoren waaronder apparatuur, waar het in het huis ligt, wat er naast is, mijn locatie en etc.

Dus ik kan je met zekerheid zeggen dat er geen microgolf, tv, koelkast, luidspreker of wat dan ook er in de buurt van is.

Zelfs al was dit het geval legt het niet uit waarom dat de download drastisch daalt maar de upload dan juist niet. Leg dat maar uit :)


Over het ethernet. Dit toont dus duidelijk aan dat er problemen zijn met de modem, proximus, mijn pc idk 🤷.

Netwerkkaart kan de ethernet aan en met een kabel rechtstreeks naar de modem ( korte kabel dus gaat niet naar buiten ;) ) zie ik geen enkel reden waarom het maar tussen de 50-60% van het geadviseerde snelheid haalt. 

Juist ja, en u hebt uw veldsterkte gemeten op verschillende plaatsen in uw woning zowel als de overlappende kanalen waar uw buren op zitten ? Of toch maar niet?

Nog steeds niet duidelijk wat die cijfers, 4800-5200 en 6200 zijn? Heeft u een 10 Gb lijn?

Btw voor de upload bent u de enige bron voor het signaal. Het is zeer onwaarschijnlijk dat er bij u interferenties zijn die het signaal afzwakken. Maar bon … mensen geloven nog steeds niet dat wifi geen  ethernet draadverbinding is, laat staan dat ze al een idee hebben van de stoorzenders in hun wijdere omgeving. Meten is weten! CFR Wifiman app op Android.

TBI: Met zijn Ultra fiber zijn snelheden mogelijk tot 8,5 Gbps downstream en 1,5 Gbps upstream.

Reageer