Beantwoord

IP probleem (?) DP Link 8 poortshub met bbox 3

  • 17 April 2024
  • 7 reacties
  • 89 Bekeken

Hoi,

Ter uitbreiding van het aantal beschikbare aansluitingen op de Xbox 3 , is 1 uitgang rechtstreeks verbonden met een hub DPLink die voorzien is van 8 extra aansluitingen. Op deze hub zit oa onze slimme deurbel.  De laatste tijd valt de verbinding echter soms weg. Wanneer ik de netwerkkabel van die deurbel dan even uit de hub trek en er terug inplug werkt het terug naar behoren. Naast dit probleem heb ik ook devolo adapters in huis (rechtstreeks aangesloten op de bbox3) waarbij ik ook de laatste tijd problemen ken, meer bepaald als mijn gsm het Wifi netwerk wil verbinden, dit lukt niet en ik lees de melding 'ip adres ophalen ' op mijn telefoon. Ik vermoed dan ook dat er een probleem de kop opsteekt van tijd tot tijd met het toekennen van IP adressen. Kan ik iets aanpassen zodat dit opgelost geraakt ?

icon

Beste antwoord door Vincent 7 May 2024, 21:51

Bekijk origineel

7 reacties

Een switch die IGMP snooping ondersteunt (zeker als je een decoder hebt)  is altijd te verkiezen boven een hub.

Maar probeer al eens de bbox3 te herstarten door hem 10 sec volledig stroomloos te zetten of dit mogelijks al iets oplost 

Ja, ik heb de bbox3 al stroomloos gezet, maar dit IP probleem duikt dan na enkele dagen opnieuw op. Telkens de bbox3 herstarten kan ook niet bedoeling zijn. Ik sprak trouwens over hub, wat fout is. Het is wel degelijk een switch, type dgs-108gl d-link. Die snooping wordt niet ondersteund trouwens zie ik bij de specificaties. Ik heb trouwens een decoder in het netwerk, maar die zit rechtstreeks op de bbox3

Reputatie 7
Badge +3

@Vincent 

Ik heb je aansluiting uitgemeten de resultaten zijn goed. De kwaliteit van je lijn meet goed.

Heb je zowel de bbox3 als de TP link al eens zonder stroom gezet?

 

Geert

Ik deel graag de oorzaak mee van het onstabiele netwerk in huis. Ik heb een 16 poort tp link switch gekocht, met IGMP snooping. Maar ik had terug dezelfde problemen dat de tv decoder,  videofoon, alarminstallatie etc plots geen netwerkverbinding meer hadden. Oorzaak blijkt een TP Link WiFi range extender die bekabeld in een kamer geïnstalleerd is. Deze RE stond ingesteld op range extender modus.  Echter, deze config kan leiden tot een netwerk loop met instabiliteit tot gevolg. Door te kiezen voor AP modus heb ik geen problemen meer. 

 

Bedankt voor de feedback.

AP is altijd de beste oplossing maar dat is natuurlijk in de praktijk niet altijd mogelijk want dan heb je wel een utp kabel verbinding nodig als je hem als AP wilt gebruiken.

Reputatie 6
Badge +2

Ik deel graag de oorzaak mee van het onstabiele netwerk in huis.

 

Eerste en vooral bedankt voor de feedback.

Zoals je nu zelf hebt ondervonden, is het altijd zeer belangrijk dat U alle informatie geeft over de opbouw van uw netwerk. Dan hadden wij U al vroeger kunnen geholpen hebben om het probleem te identificeren.

 

AP is altijd de beste oplossing maar dat is natuurlijk in de praktijk niet altijd mogelijk want dan heb je wel een utp kabel verbinding nodig als je hem als AP wilt gebruiken.

 

Je moet natuurlijk kiezen of je zo’n “range extender” als AP wilt gebruiken of als repeater.

‘t Is ‘t één OF ‘t ander! 😁

  • als AP moet hij via UTP verbonden worden met het netwerk.
  • als “repeater” moet hij via WiFi verbonden worden met het netwerk.

In dit geval stond hij ingesteld als repeater, EN ook verbonden via UTP. Dan krijg je inderdaad een “netwerk loop”. 😒

Tenzij je er ene hebt die slim genoeg is om dit zelf te detecteren bv zoals bij de wifi-bridges/boosters van Proximus.

Reageer