Beantwoord

VOIP account wachtwoord telefoonlijn


Ik wil graag een SIP (voip) telefoon gebruiken en een gecertificeerde Fritzbox 7590 om verbinding te maken met mijn telefoonlijn (089-xxxxxx).

Ik heb wel de SIP-login HGW_089xxxxxx@ims.belgacom.be, maar ik mis het wachtwoord en daardoor een mogelijke toegang tot "ims.belgacom.be" via IP.  We krijgen kiestoon maar SIP 403 error zodra we gaan telefoneren. Forbidden (403) duidt vaak op onjuiste user credentials.

Het wachtwoord is in de Bbox afgeschermd met ******** en via MyProximus zijn deze gegevens niet (meer) inzichtelijk. Waar vind ik het te gebruiken juiste wachtwoord??? Of waar kan ik het aanpassen.

Wie helpt?

icon

Beste antwoord door bartgabriels 26 April 2022, 19:29

Bekijk origineel

52 reacties

Ik heb het zelf opgelost +32-area-number +3289xxxxxx als telefoonnummer. En het wachtwoord laten wijzigen in de Bbox… doet wonderen. Nu alleen nog een paar kleinigheidjes wijzigen zodat ook de kiestoon en de beltoon weer goaan werken zoals je verwacht.

Goed nieuws! Mag ook genoemd worden. Mijn Fritz!box 7590 gecertificeerd door Proximus functioneert al weer twee (2) maanden feilloos! Ook de VOIP telefoonlijn werkt uitstekend. Nu het mobiele GSM netwerk nog...
 

 

Update, ondertussen werkt het correct met de instructies uit deze topic.

Ik heb ook het probleem om de instellingen te weten te komen om mijn Fritzbox 7590 in te stellen voor de VoIP. Is het mogelijk om deze gegevens langs deze weg te krijgen? Ik heb het vorige maandag ook al telefonisch aangevraagd via de helpdesk, en ze zouden mij die laten doormailen. Tot op heden nog niets gekregen. Al mijn gegevens staan in de privé.

Groetjes.

Bedankt voor je reactie. Ik ben dit ook van plan. Ik wacht nog even af.

Groetjes,

Luc

TBI: staat trouwens op Proximus site zelf vermeld:

U kan u tevens wenden tot de Ombudsdienst voor Telecommunicatie via e-mail: klachten@ombudsmantelecom.be of via brief: Koning Albert II-laan 8 bus 3 te 1000 Brussel, tel. 02 223 09 09. 

Reputatie 6
Badge +2

@bartgabriels 

De B-box3 heeft 3 VLAN’s:

  • VLAN ID 10 voor Internet (PPPoE)
  • VLAN ID 20 voor VoIP (en modem management)
  • VLAN ID 30 voor IPTV

De VoIP op de B-box3 gebeurt dus via VLAN 20

Gezien jouw Yealink op jouw lokaal netwerk aangesloten is, probeert deze te registreren via de internet verbinding (VLAN10). Waarschijnlijk de reden waarom het niet werkt?

 

PS. Met de nieuwe “Internet Box” (HGW4) wordt de “single vlan” configuratie ingeladen. Dan zal alles (Internet, VoIP en TV) over VLAN 20 gaan (zonder PPPoE).

 

@Strandkaper 

U spreekt over de “gecertificeerde” Fritz!Box 7590.

Wat Proximus certificeert is de DSL driver (dus het modem gedeelte): alléén modems met de whitelisted DSL driver, kunnen op een VDSL2 lijn met vectoring gebruikt worden.

Dat heeft echter niets met VoIP te maken!

Ook met niet goedgekeurde Fritz!Boxen zal de VoIP werken (mits de correcte instellingen) 😉.

Maandag pas komt een proximus forummedewerker hier terug langs op het forum.

Spijtig, Ik heb de ombudsman ingeschakeld gehad om tot drie maal excuus te krijgen van Proximus. Niet opgeven!

Mijn VOIP telefoonnummer wordt correct geregistreerd (groen bolletje in de FRITZ!Box), maar de oproepen blijven falen. De instellingen van hierboven heb ik mooi gevolgd, dus ik vermoed dat het wachtwoord niet klopt. Heeft iemand een idee hoe ik deze kan resetten?

Blijven aandringen bij support. Indien je geen gehoor krijgt om o.a. de benodigde SIP lijn inloggegevens te verstrekken klacht indienen bij de Ombudsdienst.

Suc6,

Johan

Reputatie 7
Badge +5

@bartgabriels Indien je een wachtwoord wenst dien je telefonisch contact op te nemen. Wij mogen deze wegens privacyredenen niet geven via het forum.

Ik heb het ook opgegeven, wat een waardeloos prutsbedrijf is Proximus toch!

Ik heb als noodoplossing LocalPhone.com genomen. Dit was heel eenvoudig geregeld en werkte direct. Momenteel nog aan het vergelijken wat er nog bestaat.

 

@bartgabriels Indien je een wachtwoord wenst dien je telefonisch contact op te nemen. Wij mogen deze privacyredenen deze niet geven via het forum.

Kan je dan aangeven naar wat ik exact moet vragen? IK heb ze vrijdag gebeld, maar deze persoon wist blijkbaar niet wat ik bedoelde en gaf ook een verkeerd WW.

Ik heb dus een klacht ingediend bij de ombudsman. Een Proximus medewerker heeft mij daarna telefonisch gecontacteerd. Een hoop overbluffende technische uitleg. Resultaat: Proximus wil deze gegevens niet geven. Je zou er bedrieglijk mee kunnen omgaan.

Daarna telefonisch contact gehad met de ombudsman: Dit blijkt te kloppen: Het heeft te maken met het open zetten van bepaalde poorten en met gegevensbescherming. Het is dus wel zo dat die gegevensbescherming (wettelijk verplicht) veel moeilijker is voor een groot bedrijf als Proximus dan voor een kleinere VOIP provider. Het is ook zo dat dit vooral het geval is bij een glasvezelaansluiting: dit is in wezen eigenlijk een netwerkaansluiting vergelijkbaar met ethernet. Hier komt geen modem bij te pas: wel een ONT (convertor van elektrisch naar lichtsignaal en omgekeerd)

Wat betreft de gecertifieerde (driver) Fritzbox: De wetgeving voorziet alleen het vrije gebruik van een eigen (modem)router voor internettoegang via DSL. Voor VOIP is dit niet verplicht. Ik denk dat Proximus hier een goede mogelijkheid ziet om het gebruik van de eigen modem moeilijk te maken.

Ik denk er nog even over na, de interessantste oplossing blijkt mij de vaste lijn naar een andere VOIP provider te verhuizen.

Groetjes.

Zelf heb ik meermaals de ombudsdienst moeten inschakelen voor diverse problemen. Schroom niet dit te doen. Bij mij werkt de Fritz 7590 al sinds maart 2022 probleemloos voor internet en TV.

Groetjes,

Johan

Beste Luc 1916,

Overbluft worden met technische uitleg is wel erg onprofessioneel. Bij Proximus Hosted VOIP gaat het enkel om een service welke op twee IP poorten functioneert. Te weten poort 5060 UDP en 5060 TCP.
Hoe de achterliggende infrastructuur voorzien wordt met DSL of glas is eigenlijk totaal niet van belang. VOIP is slechts één van de services over IP https://www.proximus.be/wholesale/nl/id_hosted_voip/homepage/voice/managed-services/hosted-voip.html

De
IMS server ( IP Multimedia Core Network Subsystem) van Proximus is slechts deels publiek toegankelijk via DNS ims.belgacom.be en/of IP-adres 81.247.28.246, dus van expliciet openzetten van bepaalde poorten voor VOIP is slechts sprake voor IP poort 5060. Deze poort is beveiligd met specifieke toegangsgegevens (gebruikersnaam, authenticatienaam en wachtwoorden). Het overige netwerkdeel wordt door Proximus afgeschermd door een Firewall en (daar mag je als klant vanuit gaan!) wordt zwaar beveiligd en gemonitord om de genoemde fraude tegen te gaan. ZONDER die SPECIFIEKE TOEGANGSGEGEVENS kan je als klant geen gebruik maken van die dienst. Dit staat los van - en is onafhankelijk van het medium waarover je de VOIP connectie maakt (lees: intern via het netwerk van Proximus via DSL, Glas of extern via het publieke internet). Een eender welke VOIP provider doet het ook precies zo!

Dus met het antwoord van Proximus ben je letterlijk met een kluitje het riet in gestuurd. En heeft het overbluffen met technische blabla kennelijk gewerkt. Men wil gewoon liever niet dat dit bekend wordt om zo blijven te kunnen sturen op 100% kennis en dus macht. Dat de ombudsdienst hierin is meegegaan is verbazingwekkend. In mijn geval heb ik tot zeker drie keer excuses gehad en werden mij de specifieke authenticatie inloggegevens uiteindelijk meegedeeld. Dit zijn identiek dezelfde gegevens welke versleuteld afgeschermd worden in de BBox en als gewone ‘user’ niet zichtbaar zijn. Om te kunnen afwijken van deze modems eist men enkel een gecertificeerd ander modem. En dan heb je die specifieke inloggegevens nodig.

Succes!
Johan


 

@bartgabriels Indien je een wachtwoord wenst dien je telefonisch contact op te nemen. Wij mogen deze privacyredenen deze niet geven via het forum.

@DaisyS Al 30 minuten in verbinding en nog steeds geen oplossing. Kan U iemand laten bellen om dit op te lossen? Ik denk dat het te maken heeft met de “Register Name”.

Reputatie 7
Badge +5

@bartgabriels Helaas kunnen wij geen telefonisch contact met je opnemen. Via de 080022800 kan je wel aan het wachtwoord geraken. Verder geven wij geen ondersteuning voor externe routers of dergelijke.

Dan moet ik terugvallen op iemand anders die het hier hopelijk werkende heeft gekregen. Ik heb de gebruikersnaam en wachtwoord. Registreren lukt, maar elke oproep eindigt op “403 Forbidden” die ik terugkrijg van Proximus.

Ik vermoed dat ik niet de correcte Register Name gekregen heb. Iemand van gebruikers die me dan kan helpen?

Reputatie 7
Badge +3

@bartgabriels   Heb vroeger een VoIP gehad . Zo moest het in de Bbox ( modem van proximus) staan.

 Bij telefoonnummer A1 achter het nummer , bij gebruikersnaam HGW_1_32 met de rest van je nummer de  0 weggelaten voor het zone nummer!!

Paswoord is het WW dat je van proximus krijgt .

Weet niet of het nu nog zo is . Deze configuratie dateert van 2018. Probeer eens met deze instellingen in je Yealink, wie weet .

 

@bartgabriels dit is bvb ook een foto die door iemand op het forum gepost geweest is 11 maanden geleden qua instellingen op zijn bbox3v+

 

@bartgabriels dit is bvb ook een foto die door iemand op het forum gepost geweest is 11 maanden geleden qua instellingen op zijn bbox3v+

 

Zo staat het er ook in … Tenzij er bij die “telefoonnummer” nog iets achter/tussenstaat (zoals hierboven A1 ofzo).  Zo gaf @Strandkaper ook eerder aan dat er ergens - tussen moeten ...

je kan altijd proberen door de A1 er eens achter te plaatsen natuurlijk

Het gaat enkel werken met het juiste wachtwoord. Je moet vragen naar het SIP/VOIP wachtwoord van je landlijn (Voice over IP). Bij mij werkt de door Proximus GECERTIFICEERDE FritzBox 7590 nu al 2 weken. Al moest ik wel de HD geluidskwaliteit over DECT uitschakelen. Proximus kan niet overweg met te goede geluidskwaliteit….😴

1.= telefoonnummer syntax +<landnummer><netnummer><abonneenummer>

2.= Gebruikersnaam syntax <Homegateway>_<netnummer><abonneenummer> ZONDER <landnummer>

3.= Authenticatienaam syntax <Homegateway>_<netnummer><abonneenummer> ZONDER <landnummer>

LET OP: <Homegateway> = HGW dan een ‘_’ UNDERSCORE, dan het <netnummer> met de ‘0’ ervoor! en vervolgens het <abonneenummer>
Voorbeeld: HGW_012345678@ims.belgacom.be

De gebruikersnaam/authenticatienaam kan je terugvinden in je Bb0x menu.
 

 

Reageer