Beantwoord

VOIP account wachtwoord telefoonlijn


Ik wil graag een SIP (voip) telefoon gebruiken en een gecertificeerde Fritzbox 7590 om verbinding te maken met mijn telefoonlijn (089-xxxxxx).

Ik heb wel de SIP-login HGW_089xxxxxx@ims.belgacom.be, maar ik mis het wachtwoord en daardoor een mogelijke toegang tot "ims.belgacom.be" via IP.  We krijgen kiestoon maar SIP 403 error zodra we gaan telefoneren. Forbidden (403) duidt vaak op onjuiste user credentials.

Het wachtwoord is in de Bbox afgeschermd met ******** en via MyProximus zijn deze gegevens niet (meer) inzichtelijk. Waar vind ik het te gebruiken juiste wachtwoord??? Of waar kan ik het aanpassen.

Wie helpt?

icon

Beste antwoord door bartgabriels 26 April 2022, 19:29

Bekijk origineel

52 reacties

@bartgabriels

De B-box3 heeft 3 VLAN’s:

  • VLAN ID 10 voor Internet (PPPoE)
  • VLAN ID 20 voor VoIP (en modem management)
  • VLAN ID 30 voor IPTV

De VoIP op de B-box3 gebeurt dus via VLAN 20

Gezien jouw Yealink op jouw lokaal netwerk aangesloten is, probeert deze te registreren via de internet verbinding (VLAN10). Waarschijnlijk de reden waarom het niet werkt?

 

PS. Met de nieuwe “Internet Box” (HGW4) wordt de “single vlan” configuratie ingeladen. Dan zal alles (Internet, VoIP en TV) over VLAN 20 gaan (zonder PPPoE).

 

Hij verbindt met de SIP centrale aan de andere kant, dus dat lijkt me het probleem niet te zijn. Error 403 Forbidden is meestal omdat 1 van de instellingen niet correct is (en de oproep daarom zelf niet kan opgezet worden). 

Ook VLAN 20 is enkel lokaal op de box. Volgens mij worden de VLAN’s opgeheven van zodra ze op het VDSL netwerk komen. Eventueel kan ik later wel proberen om ook op mijn interne netwerk VLAN 20 op te zetten (al heeft dat niet mijn voorkeur, aangezien er dan verschillende segmenten komen).

Sowieso zet onze eigen router zijn netwerk over PPPoE op en gebruikt het de BBox niet als router.

Ik ben al weken aan het bellen naar proximus help desk met de vraag mijn SIP user ID wachtwoord te krijgen. Steeds opnieuw word ik van de ene totaal incompetente medewerker naar de andere gestuurd die niet eens weet wat een SIP server is. Er wordt nauwelijks geluisterd naar mijn vragen en toelichting, men gaat het liever “navragen” bij andere incompetente collega’s veronderstel ik, want ze komen nooit tot de oplossing. Men heeft mij al 2 techniekers gestuurd, 1 ervan heb ik moeten tegen houden om mijn UTP kabel niet kapot te knippen om er een analoge telefoonkabel van proberen te maken. Deze technieker wist niet eens wat Voip is, de tweede wist er ook niet van, de derde technieker heb ik rechtsomkeer laten maken toen hij onderweg was en ik aan telefoon al kon merken dat hij er ook niks van kende. Elke keer opnieuw bel ik naar proximus met 1 simpele vraag: bezorg mij mijn SIP user ID wachtwoord!!!!

 

wat is er mis met dit bedrijf? bij diverse online Voip providers is het op 5 minuten geregeld

Zelfde ervaring hier. Gemiste kans om de meer technisch onderlegde gebruikers aan boord te houden (waar ze uiteindelijk minder calls van krijgen da de doorsnee gebruiker).
 

Dat wachtwoord, is dat nu een wachtwoord dat je moet opvragen of dat je hier zelf bepaalt?^^

 

Mijn account van andere provider werkte onmiddellijk, omdat deze provider dan ook onmiddellijk de SIP user ID en password ter beschikking stelt. Waarom is dit zo moeilijk bij proximus en waarom lijkt het erop dat ze gericht mensen rekruteren die van niets weten en ook niet in staat lijken om dingen uit te zoeken?

 

Dat wachtwoord, is dat nu een wachtwoord dat je moet opvragen of dat je hier zelf bepaalt?^^

 

Mijn account van andere provider werkte onmiddellijk, omdat deze provider dan ook onmiddellijk de SIP user ID en password ter beschikking stelt. Waarom is dit zo moeilijk bij proximus en waarom lijkt het erop dat ze gericht mensen rekruteren die van niets weten en ook niet in staat lijken om dingen uit te zoeken?

Dat wachtwoord kan je opvragen. En dat kreeg ik ook zonder problemen. Maar van zodra je de “register name” opvraagt (dus het ID waarmee het toestel eventueel oproepen kan opzetten), wordt het stil aan de andere kant van de lijn. Ik heb al een aantal oplossing toegestuurd gekregen van collega’s hier op het forum, maar elk jaar verzinnen ze precies een andere structuur.

 

Bij mij registreert hij ook succesvol met de gegevens dat ik krijg, maar kan geen oproepen opzetten en krijg steeds status 403 Forbidden terug.

Dat wachtwoord, is dat nu een wachtwoord dat je moet opvragen of dat je hier zelf bepaalt?^^

 

Mijn account van andere provider werkte onmiddellijk, omdat deze provider dan ook onmiddellijk de SIP user ID en password ter beschikking stelt. Waarom is dit zo moeilijk bij proximus en waarom lijkt het erop dat ze gericht mensen rekruteren die van niets weten en ook niet in staat lijken om dingen uit te zoeken?

Dat wachtwoord kan je opvragen. En dat kreeg ik ook zonder problemen. Maar van zodra je de “register name” opvraagt (dus het ID waarmee het toestel eventueel oproepen kan opzetten), wordt het stil aan de andere kant van de lijn. Ik heb al een aantal oplossing toegestuurd gekregen van collega’s hier op het forum, maar elk jaar verzinnen ze precies een andere structuur.

ik heb daarnet weer een half uur aan de lijn gehangen met proximus en heb aan 2 verschillende mensen mijn wachtwoord opgevraagd, beiden deden alsof ze het in keulen hoorden donderen en gingen het “navragen”

 

waar kan ik dat wachtwoord krijgen?

 

Bij mij registreert hij ook succesvol met de gegevens dat ik krijg, maar kan geen oproepen opzetten en krijg steeds status 403 Forbidden terug.

ik heb exact dezelfde ervaring

nu is “phone line 1” paars aan het knipperen op mijn modem. vroeger pinkte dat soms rood. ik heb hem ook al enkele keren gereboot, maar dat lost het ook niet op

op mijn 2de installatieadres heb ik hetzelfde probleem

 

 

moet het omcirkelde op aan of uit staan? ik heb beide geprobeerd

 

 

Ik heb het opgegeven. Voor elk telefoontje dat ik van Proximus krijg, word ik bozer en bozer. Ze hebben echt geen idee waar ze over spreken (Yealink is niet alleen voor CallConnect!) …

Ik heb mijn nummer getransfereerd naar Weepee, en zal dan maar alleen internet afnemen. 

Spijtig, Ik heb de ombudsman ingeschakeld gehad om tot drie maal excuus te krijgen van Proximus. Niet opgeven!

Ik heb het ook opgegeven, wat een waardeloos prutsbedrijf is Proximus toch!

Ik heb als noodoplossing LocalPhone.com genomen. Dit was heel eenvoudig geregeld en werkte direct. Momenteel nog aan het vergelijken wat er nog bestaat.

 

Goed nieuws! Mag ook genoemd worden. Mijn Fritz!box 7590 gecertificeerd door Proximus functioneert al weer twee (2) maanden feilloos! Ook de VOIP telefoonlijn werkt uitstekend. Nu het mobiele GSM netwerk nog...
 

 

Ik heb ook het probleem om de instellingen te weten te komen om mijn Fritzbox 7590 in te stellen voor de VoIP. Is het mogelijk om deze gegevens langs deze weg te krijgen? Ik heb het vorige maandag ook al telefonisch aangevraagd via de helpdesk, en ze zouden mij die laten doormailen. Tot op heden nog niets gekregen. Al mijn gegevens staan in de privé.

Groetjes.

Blijven aandringen bij support. Indien je geen gehoor krijgt om o.a. de benodigde SIP lijn inloggegevens te verstrekken klacht indienen bij de Ombudsdienst.

Suc6,

Johan

Bedankt voor je reactie. Ik ben dit ook van plan. Ik wacht nog even af.

Groetjes,

Luc

Zelf heb ik meermaals de ombudsdienst moeten inschakelen voor diverse problemen. Schroom niet dit te doen. Bij mij werkt de Fritz 7590 al sinds maart 2022 probleemloos voor internet en TV.

Groetjes,

Johan

TBI: staat trouwens op Proximus site zelf vermeld:

U kan u tevens wenden tot de Ombudsdienst voor Telecommunicatie via e-mail: klachten@ombudsmantelecom.be of via brief: Koning Albert II-laan 8 bus 3 te 1000 Brussel, tel. 02 223 09 09. 

Ik heb dus een klacht ingediend bij de ombudsman. Een Proximus medewerker heeft mij daarna telefonisch gecontacteerd. Een hoop overbluffende technische uitleg. Resultaat: Proximus wil deze gegevens niet geven. Je zou er bedrieglijk mee kunnen omgaan.

Daarna telefonisch contact gehad met de ombudsman: Dit blijkt te kloppen: Het heeft te maken met het open zetten van bepaalde poorten en met gegevensbescherming. Het is dus wel zo dat die gegevensbescherming (wettelijk verplicht) veel moeilijker is voor een groot bedrijf als Proximus dan voor een kleinere VOIP provider. Het is ook zo dat dit vooral het geval is bij een glasvezelaansluiting: dit is in wezen eigenlijk een netwerkaansluiting vergelijkbaar met ethernet. Hier komt geen modem bij te pas: wel een ONT (convertor van elektrisch naar lichtsignaal en omgekeerd)

Wat betreft de gecertifieerde (driver) Fritzbox: De wetgeving voorziet alleen het vrije gebruik van een eigen (modem)router voor internettoegang via DSL. Voor VOIP is dit niet verplicht. Ik denk dat Proximus hier een goede mogelijkheid ziet om het gebruik van de eigen modem moeilijk te maken.

Ik denk er nog even over na, de interessantste oplossing blijkt mij de vaste lijn naar een andere VOIP provider te verhuizen.

Groetjes.

Beste Luc 1916,

Overbluft worden met technische uitleg is wel erg onprofessioneel. Bij Proximus Hosted VOIP gaat het enkel om een service welke op twee IP poorten functioneert. Te weten poort 5060 UDP en 5060 TCP.
Hoe de achterliggende infrastructuur voorzien wordt met DSL of glas is eigenlijk totaal niet van belang. VOIP is slechts één van de services over IP https://www.proximus.be/wholesale/nl/id_hosted_voip/homepage/voice/managed-services/hosted-voip.html

De
IMS server ( IP Multimedia Core Network Subsystem) van Proximus is slechts deels publiek toegankelijk via DNS ims.belgacom.be en/of IP-adres 81.247.28.246, dus van expliciet openzetten van bepaalde poorten voor VOIP is slechts sprake voor IP poort 5060. Deze poort is beveiligd met specifieke toegangsgegevens (gebruikersnaam, authenticatienaam en wachtwoorden). Het overige netwerkdeel wordt door Proximus afgeschermd door een Firewall en (daar mag je als klant vanuit gaan!) wordt zwaar beveiligd en gemonitord om de genoemde fraude tegen te gaan. ZONDER die SPECIFIEKE TOEGANGSGEGEVENS kan je als klant geen gebruik maken van die dienst. Dit staat los van - en is onafhankelijk van het medium waarover je de VOIP connectie maakt (lees: intern via het netwerk van Proximus via DSL, Glas of extern via het publieke internet). Een eender welke VOIP provider doet het ook precies zo!

Dus met het antwoord van Proximus ben je letterlijk met een kluitje het riet in gestuurd. En heeft het overbluffen met technische blabla kennelijk gewerkt. Men wil gewoon liever niet dat dit bekend wordt om zo blijven te kunnen sturen op 100% kennis en dus macht. Dat de ombudsdienst hierin is meegegaan is verbazingwekkend. In mijn geval heb ik tot zeker drie keer excuses gehad en werden mij de specifieke authenticatie inloggegevens uiteindelijk meegedeeld. Dit zijn identiek dezelfde gegevens welke versleuteld afgeschermd worden in de BBox en als gewone ‘user’ niet zichtbaar zijn. Om te kunnen afwijken van deze modems eist men enkel een gecertificeerd ander modem. En dan heb je die specifieke inloggegevens nodig.

Succes!
Johan


 

Reputatie 2
Badge

 Kan iemand me helpen met Gigaset N300 IP ..A IP.

 

Jeroen,

Ik ken dat toestel verder niet maar het proxy server adres is sowieso niet goed ingevuld.

dit moet ims.belgecaom.be zijn. Net als de registration server kwestie van proberen is ims.belgacom.be Je kan ook dat proxy server veld eens leeg laten. Bij mijn Fritzbox is dat veld leeggelaten.

Suc6!

Reageer