Beantwoord

VOIP account wachtwoord telefoonlijn


Ik wil graag een SIP (voip) telefoon gebruiken en een gecertificeerde Fritzbox 7590 om verbinding te maken met mijn telefoonlijn (089-xxxxxx).

Ik heb wel de SIP-login HGW_089xxxxxx@ims.belgacom.be, maar ik mis het wachtwoord en daardoor een mogelijke toegang tot "ims.belgacom.be" via IP.  We krijgen kiestoon maar SIP 403 error zodra we gaan telefoneren. Forbidden (403) duidt vaak op onjuiste user credentials.

Het wachtwoord is in de Bbox afgeschermd met ******** en via MyProximus zijn deze gegevens niet (meer) inzichtelijk. Waar vind ik het te gebruiken juiste wachtwoord??? Of waar kan ik het aanpassen.

Wie helpt?

icon

Beste antwoord door bartgabriels 26 April 2022, 19:29

Bekijk origineel

52 reacties

FYI: 

  

hi, we kunnen je deze gegevens doorsturen maar dan best wel via prive
stuur je ons even een prive bericht met daarin volgende gegevens
klantennr, factuurdatum en activatiecode
je kan al deze info vinden op de 1ste pagina van je factuur

Cfr.: → voip instelling ims.belgacom.be | Proximus Forum

      FRITZ!Box 7530- en 7590-modems gecertificeerd door Proximus | AVM België

NB: pas morgen komt hier iemand die van proximus zelf is terug langs op het forum.

Beste Martin,

Als dat inderdaad zo is dat via mail deze gegevens wel worden doorgegeven waarom kunnen dan technische helpdeskmedewerkers na meer dan 20 !twintig! telefoontjes dit ook niet aangeven? Schandalig.  Zelf ben ik beroepsmatig ICT’er met meer dan 25 jaar werkervaring op dit identiek technisch gebied. Een simpel VOIP account is bij elke online VOIP aanbieder binnen 5 minuten geregeld. Proximus certificeert de FritzBox 7590 maar geeft de klanten ?bewust? géén of onvoldoende informatie en schermt de Bbox volledig af binnen het ‘user’ account. Waarom?! Een gecertificeerd modem wordt steeds meer verlangt en mag binnen de kaders van de Europese wetgeving niet geweigerd worden. Sterker nog je huurt een toestel dat nutteloos in de kast ligt. Hierover is het laatste woord nog niet gezegd. We hebben voor dit deel de ombudsman en zo nodig nemen we juridische bijstand.

kunnen VoIP klanten die gegevens (login, paswoord) dan niet raadplegen (en wijzigen) via My Proximus, heb je dit al eens nagetrokken of het mogelijk is ?

Opties

De opties van je vaste lijn worden niet meer getoond in MyProximus.

Ik vermoed dat dit met de B-box4 (Internet Box) wel allemaal gaat mogelijk worden aangezien je blijkbaar alles zal kunnen instellen via MyProximus, maar natuurlijk heb je daar voor het ogenblik niet veel aan tenzij Proximus een bbox4 zou plaatsen bij u ???

Ook die eventuele Bbox v4 hoef ik niet. Te weinig functionaliteit t.o.v. FritzBox. Al wat we willen is gebruik kunnen maken van VOIP. En daarvoor hebben we tenminste de username, het wachtwoord en SIP server gegevens nodig. Eventuele extra settings als Codecs et cetera zijn natuurlijk ook welkom.

Gewoon afwachten dan tot morgen als een Proximus forummedewerker hier de draad opneemt om je verder te helpen.

Ik heb het zelf opgelost +32-area-number +3289xxxxxx als telefoonnummer. En het wachtwoord laten wijzigen in de Bbox… doet wonderen. Nu alleen nog een paar kleinigheidjes wijzigen zodat ook de kiestoon en de beltoon weer goaan werken zoals je verwacht.

Ik heb het zelf opgelost +32-area-number +3289xxxxxx als telefoonnummer. En het wachtwoord laten wijzigen in de Bbox… doet wonderen. Nu alleen nog een paar kleinigheidjes wijzigen zodat ook de kiestoon en de beltoon weer goaan werken zoals je verwacht.

Heb jij het werkende gekregen? Ik heb na 1 telefoontje het wachtwoord gekregen. De telefoon (Yealink) registreert succesvol, maar kan geen gesprekken naar buiten of binnen opzetten. 

Heb jij nog een tip?

Ik heb het zelf opgelost +32-area-number +3289xxxxxx als telefoonnummer. En het wachtwoord laten wijzigen in de Bbox… doet wonderen. Nu alleen nog een paar kleinigheidjes wijzigen zodat ook de kiestoon en de beltoon weer goaan werken zoals je verwacht.

 

+323xxxx gebruiken als Register name werkt ook niet.

Registreert wel, maar calls blijven forbidden.

Ok, net geprobeerd met een “onbestaand” wachtwoord en dan toont hij ook “Registered”. Ik denk dus dat de engineer me het verkeerde WW heft bezorgd. Zou er een Proximus Engineer me mijn wachtwoord kunnen sturen? 

Alvast bedankt,

Bart

Maandag pas komt een proximus forummedewerker hier terug langs op het forum.

Reputatie 7
Badge +5

@bartgabriels Indien je een wachtwoord wenst dien je telefonisch contact op te nemen. Wij mogen deze wegens privacyredenen niet geven via het forum.

@bartgabriels Indien je een wachtwoord wenst dien je telefonisch contact op te nemen. Wij mogen deze privacyredenen deze niet geven via het forum.

Kan je dan aangeven naar wat ik exact moet vragen? IK heb ze vrijdag gebeld, maar deze persoon wist blijkbaar niet wat ik bedoelde en gaf ook een verkeerd WW.

@bartgabriels Indien je een wachtwoord wenst dien je telefonisch contact op te nemen. Wij mogen deze privacyredenen deze niet geven via het forum.

@DaisyS Al 30 minuten in verbinding en nog steeds geen oplossing. Kan U iemand laten bellen om dit op te lossen? Ik denk dat het te maken heeft met de “Register Name”.

Reputatie 7
Badge +5

@bartgabriels Helaas kunnen wij geen telefonisch contact met je opnemen. Via de 080022800 kan je wel aan het wachtwoord geraken. Verder geven wij geen ondersteuning voor externe routers of dergelijke.

Dan moet ik terugvallen op iemand anders die het hier hopelijk werkende heeft gekregen. Ik heb de gebruikersnaam en wachtwoord. Registreren lukt, maar elke oproep eindigt op “403 Forbidden” die ik terugkrijg van Proximus.

Ik vermoed dat ik niet de correcte Register Name gekregen heb. Iemand van gebruikers die me dan kan helpen?

Reputatie 7
Badge +3

@bartgabriels   Heb vroeger een VoIP gehad . Zo moest het in de Bbox ( modem van proximus) staan.

 Bij telefoonnummer A1 achter het nummer , bij gebruikersnaam HGW_1_32 met de rest van je nummer de  0 weggelaten voor het zone nummer!!

Paswoord is het WW dat je van proximus krijgt .

Weet niet of het nu nog zo is . Deze configuratie dateert van 2018. Probeer eens met deze instellingen in je Yealink, wie weet .

 

@bartgabriels dit is bvb ook een foto die door iemand op het forum gepost geweest is 11 maanden geleden qua instellingen op zijn bbox3v+

 

@bartgabriels dit is bvb ook een foto die door iemand op het forum gepost geweest is 11 maanden geleden qua instellingen op zijn bbox3v+

 

Zo staat het er ook in … Tenzij er bij die “telefoonnummer” nog iets achter/tussenstaat (zoals hierboven A1 ofzo).  Zo gaf @Strandkaper ook eerder aan dat er ergens - tussen moeten ...

je kan altijd proberen door de A1 er eens achter te plaatsen natuurlijk

Het gaat enkel werken met het juiste wachtwoord. Je moet vragen naar het SIP/VOIP wachtwoord van je landlijn (Voice over IP). Bij mij werkt de door Proximus GECERTIFICEERDE FritzBox 7590 nu al 2 weken. Al moest ik wel de HD geluidskwaliteit over DECT uitschakelen. Proximus kan niet overweg met te goede geluidskwaliteit….😴

1.= telefoonnummer syntax +<landnummer><netnummer><abonneenummer>

2.= Gebruikersnaam syntax <Homegateway>_<netnummer><abonneenummer> ZONDER <landnummer>

3.= Authenticatienaam syntax <Homegateway>_<netnummer><abonneenummer> ZONDER <landnummer>

LET OP: <Homegateway> = HGW dan een ‘_’ UNDERSCORE, dan het <netnummer> met de ‘0’ ervoor! en vervolgens het <abonneenummer>
Voorbeeld: HGW_012345678@ims.belgacom.be

De gebruikersnaam/authenticatienaam kan je terugvinden in je Bb0x menu.
 

 

Reputatie 6
Badge +2

@bartgabriels 

De B-box3 heeft 3 VLAN’s:

  • VLAN ID 10 voor Internet (PPPoE)
  • VLAN ID 20 voor VoIP (en modem management)
  • VLAN ID 30 voor IPTV

De VoIP op de B-box3 gebeurt dus via VLAN 20

Gezien jouw Yealink op jouw lokaal netwerk aangesloten is, probeert deze te registreren via de internet verbinding (VLAN10). Waarschijnlijk de reden waarom het niet werkt?

 

PS. Met de nieuwe “Internet Box” (HGW4) wordt de “single vlan” configuratie ingeladen. Dan zal alles (Internet, VoIP en TV) over VLAN 20 gaan (zonder PPPoE).

 

@Strandkaper 

U spreekt over de “gecertificeerde” Fritz!Box 7590.

Wat Proximus certificeert is de DSL driver (dus het modem gedeelte): alléén modems met de whitelisted DSL driver, kunnen op een VDSL2 lijn met vectoring gebruikt worden.

Dat heeft echter niets met VoIP te maken!

Ook met niet goedgekeurde Fritz!Boxen zal de VoIP werken (mits de correcte instellingen) 😉.

https://be.avm.de/actueel/nieuws-van-fritz/2019/fritzbox-7530-en-7590-modems-gecertificeerd-door-proximus/

Reageer