Skip to main content
Beantwoord

VOIP account wachtwoord telefoonlijn


Ik wil graag een SIP (voip) telefoon gebruiken en een gecertificeerde Fritzbox 7590 om verbinding te maken met mijn telefoonlijn (089-xxxxxx).

Ik heb wel de SIP-login HGW_089xxxxxx@ims.belgacom.be, maar ik mis het wachtwoord en daardoor een mogelijke toegang tot "ims.belgacom.be" via IP.  We krijgen kiestoon maar SIP 403 error zodra we gaan telefoneren. Forbidden (403) duidt vaak op onjuiste user credentials.

Het wachtwoord is in de Bbox afgeschermd met ******** en via MyProximus zijn deze gegevens niet (meer) inzichtelijk. Waar vind ik het te gebruiken juiste wachtwoord??? Of waar kan ik het aanpassen.

Wie helpt?

Dat wachtwoord, is dat nu een wachtwoord dat je moet opvragen of dat je hier zelf bepaalt?^^

 

Mijn account van andere provider werkte onmiddellijk, omdat deze provider dan ook onmiddellijk de SIP user ID en password ter beschikking stelt. Waarom is dit zo moeilijk bij proximus en waarom lijkt het erop dat ze gericht mensen rekruteren die van niets weten en ook niet in staat lijken om dingen uit te zoeken?


Zelfde ervaring hier. Gemiste kans om de meer technisch onderlegde gebruikers aan boord te houden (waar ze uiteindelijk minder calls van krijgen da de doorsnee gebruiker).
 


Ik ben al weken aan het bellen naar proximus help desk met de vraag mijn SIP user ID wachtwoord te krijgen. Steeds opnieuw word ik van de ene totaal incompetente medewerker naar de andere gestuurd die niet eens weet wat een SIP server is. Er wordt nauwelijks geluisterd naar mijn vragen en toelichting, men gaat het liever “navragen” bij andere incompetente collega’s veronderstel ik, want ze komen nooit tot de oplossing. Men heeft mij al 2 techniekers gestuurd, 1 ervan heb ik moeten tegen houden om mijn UTP kabel niet kapot te knippen om er een analoge telefoonkabel van proberen te maken. Deze technieker wist niet eens wat Voip is, de tweede wist er ook niet van, de derde technieker heb ik rechtsomkeer laten maken toen hij onderweg was en ik aan telefoon al kon merken dat hij er ook niks van kende. Elke keer opnieuw bel ik naar proximus met 1 simpele vraag: bezorg mij mijn SIP user ID wachtwoord!!!!

 

wat is er mis met dit bedrijf? bij diverse online Voip providers is het op 5 minuten geregeld


@bartgabriels

De B-box3 heeft 3 VLAN’s:

  • VLAN ID 10 voor Internet (PPPoE)
  • VLAN ID 20 voor VoIP (en modem management)
  • VLAN ID 30 voor IPTV

De VoIP op de B-box3 gebeurt dus via VLAN 20

Gezien jouw Yealink op jouw lokaal netwerk aangesloten is, probeert deze te registreren via de internet verbinding (VLAN10). Waarschijnlijk de reden waarom het niet werkt?

 

PS. Met de nieuwe “Internet Box” (HGW4) wordt de “single vlan” configuratie ingeladen. Dan zal alles (Internet, VoIP en TV) over VLAN 20 gaan (zonder PPPoE).

 

Hij verbindt met de SIP centrale aan de andere kant, dus dat lijkt me het probleem niet te zijn. Error 403 Forbidden is meestal omdat 1 van de instellingen niet correct is (en de oproep daarom zelf niet kan opgezet worden). 

Ook VLAN 20 is enkel lokaal op de box. Volgens mij worden de VLAN’s opgeheven van zodra ze op het VDSL netwerk komen. Eventueel kan ik later wel proberen om ook op mijn interne netwerk VLAN 20 op te zetten (al heeft dat niet mijn voorkeur, aangezien er dan verschillende segmenten komen).

Sowieso zet onze eigen router zijn netwerk over PPPoE op en gebruikt het de BBox niet als router.


https://be.avm.de/actueel/nieuws-van-fritz/2019/fritzbox-7530-en-7590-modems-gecertificeerd-door-proximus/


@bartgabriels 

De B-box3 heeft 3 VLAN’s:

  • VLAN ID 10 voor Internet (PPPoE)
  • VLAN ID 20 voor VoIP (en modem management)
  • VLAN ID 30 voor IPTV

De VoIP op de B-box3 gebeurt dus via VLAN 20

Gezien jouw Yealink op jouw lokaal netwerk aangesloten is, probeert deze te registreren via de internet verbinding (VLAN10). Waarschijnlijk de reden waarom het niet werkt?

 

PS. Met de nieuwe “Internet Box” (HGW4) wordt de “single vlan” configuratie ingeladen. Dan zal alles (Internet, VoIP en TV) over VLAN 20 gaan (zonder PPPoE).

 

@Strandkaper 

U spreekt over de “gecertificeerde” Fritz!Box 7590.

Wat Proximus certificeert is de DSL driver (dus het modem gedeelte): alléén modems met de whitelisted DSL driver, kunnen op een VDSL2 lijn met vectoring gebruikt worden.

Dat heeft echter niets met VoIP te maken!

Ook met niet goedgekeurde Fritz!Boxen zal de VoIP werken (mits de correcte instellingen) 😉.


Het gaat enkel werken met het juiste wachtwoord. Je moet vragen naar het SIP/VOIP wachtwoord van je landlijn (Voice over IP). Bij mij werkt de door Proximus GECERTIFICEERDE FritzBox 7590 nu al 2 weken. Al moest ik wel de HD geluidskwaliteit over DECT uitschakelen. Proximus kan niet overweg met te goede geluidskwaliteit….😴

1.= telefoonnummer syntax +<landnummer><netnummer><abonneenummer>

2.= Gebruikersnaam syntax <Homegateway>_<netnummer><abonneenummer> ZONDER <landnummer>

3.= Authenticatienaam syntax <Homegateway>_<netnummer><abonneenummer> ZONDER <landnummer>

LET OP: <Homegateway> = HGW dan een ‘_’ UNDERSCORE, dan het <netnummer> met de ‘0’ ervoor! en vervolgens het <abonneenummer>
Voorbeeld: HGW_012345678@ims.belgacom.be

De gebruikersnaam/authenticatienaam kan je terugvinden in je Bb0x menu.
 

 


je kan altijd proberen door de A1 er eens achter te plaatsen natuurlijk


@bartgabriels dit is bvb ook een foto die door iemand op het forum gepost geweest is 11 maanden geleden qua instellingen op zijn bbox3v+

 

Zo staat het er ook in … Tenzij er bij die “telefoonnummer” nog iets achter/tussenstaat (zoals hierboven A1 ofzo).  Zo gaf @Strandkaper ook eerder aan dat er ergens - tussen moeten ...


@bartgabriels dit is bvb ook een foto die door iemand op het forum gepost geweest is 11 maanden geleden qua instellingen op zijn bbox3v+

 


@bartgabriels   Heb vroeger een VoIP gehad . Zo moest het in de Bbox ( modem van proximus) staan.

 Bij telefoonnummer A1 achter het nummer , bij gebruikersnaam HGW_1_32 met de rest van je nummer de  0 weggelaten voor het zone nummer!!

Paswoord is het WW dat je van proximus krijgt .

Weet niet of het nu nog zo is . Deze configuratie dateert van 2018. Probeer eens met deze instellingen in je Yealink, wie weet .

 


Dan moet ik terugvallen op iemand anders die het hier hopelijk werkende heeft gekregen. Ik heb de gebruikersnaam en wachtwoord. Registreren lukt, maar elke oproep eindigt op “403 Forbidden” die ik terugkrijg van Proximus.

Ik vermoed dat ik niet de correcte Register Name gekregen heb. Iemand van gebruikers die me dan kan helpen?


@bartgabriels Helaas kunnen wij geen telefonisch contact met je opnemen. Via de 080022800 kan je wel aan het wachtwoord geraken. Verder geven wij geen ondersteuning voor externe routers of dergelijke.


@bartgabriels Indien je een wachtwoord wenst dien je telefonisch contact op te nemen. Wij mogen deze privacyredenen deze niet geven via het forum.

@DaisyS Al 30 minuten in verbinding en nog steeds geen oplossing. Kan U iemand laten bellen om dit op te lossen? Ik denk dat het te maken heeft met de “Register Name”.


@bartgabriels Indien je een wachtwoord wenst dien je telefonisch contact op te nemen. Wij mogen deze privacyredenen deze niet geven via het forum.

Kan je dan aangeven naar wat ik exact moet vragen? IK heb ze vrijdag gebeld, maar deze persoon wist blijkbaar niet wat ik bedoelde en gaf ook een verkeerd WW.


@bartgabriels Indien je een wachtwoord wenst dien je telefonisch contact op te nemen. Wij mogen deze wegens privacyredenen niet geven via het forum.


Maandag pas komt een proximus forummedewerker hier terug langs op het forum.


Ok, net geprobeerd met een “onbestaand” wachtwoord en dan toont hij ook “Registered”. Ik denk dus dat de engineer me het verkeerde WW heft bezorgd. Zou er een Proximus Engineer me mijn wachtwoord kunnen sturen? 

Alvast bedankt,

Bart


+323xxxx gebruiken als Register name werkt ook niet.

Registreert wel, maar calls blijven forbidden.


Ik heb het zelf opgelost +32-area-number +3289xxxxxx als telefoonnummer. En het wachtwoord laten wijzigen in de Bbox… doet wonderen. Nu alleen nog een paar kleinigheidjes wijzigen zodat ook de kiestoon en de beltoon weer goaan werken zoals je verwacht.

 


Ik heb het zelf opgelost +32-area-number +3289xxxxxx als telefoonnummer. En het wachtwoord laten wijzigen in de Bbox… doet wonderen. Nu alleen nog een paar kleinigheidjes wijzigen zodat ook de kiestoon en de beltoon weer goaan werken zoals je verwacht.

Heb jij het werkende gekregen? Ik heb na 1 telefoontje het wachtwoord gekregen. De telefoon (Yealink) registreert succesvol, maar kan geen gesprekken naar buiten of binnen opzetten. 

Heb jij nog een tip?


Ik heb het zelf opgelost +32-area-number +3289xxxxxx als telefoonnummer. En het wachtwoord laten wijzigen in de Bbox… doet wonderen. Nu alleen nog een paar kleinigheidjes wijzigen zodat ook de kiestoon en de beltoon weer goaan werken zoals je verwacht.


Gewoon afwachten dan tot morgen als een Proximus forummedewerker hier de draad opneemt om je verder te helpen.


Ook die eventuele Bbox v4 hoef ik niet. Te weinig functionaliteit t.o.v. FritzBox. Al wat we willen is gebruik kunnen maken van VOIP. En daarvoor hebben we tenminste de username, het wachtwoord en SIP server gegevens nodig. Eventuele extra settings als Codecs et cetera zijn natuurlijk ook welkom.


Ik vermoed dat dit met de B-box4 (Internet Box) wel allemaal gaat mogelijk worden aangezien je blijkbaar alles zal kunnen instellen via MyProximus, maar natuurlijk heb je daar voor het ogenblik niet veel aan tenzij Proximus een bbox4 zou plaatsen bij u ???


Reageer