Beantwoord

Verhuis vaste lijn onmogelijk indien glasvezel ?

  • 1 September 2020
  • 59 reacties
  • 1202 Bekeken

  • Practitioner
  • 35 reacties

Goede middag,

mijn vader is verhuisd naar een appartement en wil zijn vaste lijn meenemen, maar blijkbaar is die ondertussen door Proximus afgesloten ? Een technieker zou al 2 keer zijn langsgekomen maar blijkbaar zou die gezegd hebben dat het nieuwe gebouw voorzien is van glasvezel en dat daarom internet en vaste lijn niet mogelijk zijn ? En nu ?

icon

Beste antwoord door tina.b 1 September 2020, 14:09

Bekijk origineel

59 reacties

dat zal via voip (voice over IP) moeten gebeuren aangezien er geen koperlijn meer is, maar de prox forummedewerkers zullen je hier straks wel bij kunnen verder helpen.

Ik mag het hopen :-) De technieker die langs kwam zei dat hij niet direct wist hoe het moest opgelost worden. Ondertussen blijkt de lijn afgesloten te zijn, als je er naar belt krijg je “nummer onbestaande”… terwijl hij nog maar net is verhuisd...

Reputatie 7
Badge +4

Goede middag,

mijn vader is verhuisd naar een appartement en wil zijn vaste lijn meenemen, maar blijkbaar is die ondertussen door Proximus afgesloten ? Een technieker zou al 2 keer zijn langsgekomen maar blijkbaar zou die gezegd hebben dat het nieuwe gebouw voorzien is van glasvezel en dat daarom internet en vaste lijn niet mogelijk zijn ? En nu ?


hi, kan je het klantennr of lijnnr van je vader toevoegen aan je profile ?
dan kijken we om dit in orde te brengen
voor een fiber lijn zal er een voip aansluiting moeten gebeuren aangezien “gewone “ telefoniie niet mogelijk is via fiber
dit verloopt dan gewoon via de modem

Reputatie 7
Badge +3

@FIWI 

en laat je ons weten als het betrokken nummer/klantennummer is ingevoerd in je profiel ? anders weten we het nog niet, :-)

gr,

tina

ik heb het vaste lijn nummer van mijn vader toegevoegd naast mijn telefoonnummer :-)

Ter info: Deze analoge telefoon kan je dan aansluiten aan een TF ingang (RJ11 stekker) achteraan de bbox eens de overgang naar Voip gebeurd is zou je dan moeten kunnen bellen.

@Martin  bedankt, maar momenteel is er geen bbox, dus indien men er in slaagt om terug aan te sluiten zal er ook een bbox moeten komen ? Heeft een bbox ook geen grote fiche die naar de muur gaat bij een koperen lijn ? Volgens mij zit die er niet gezien glasvezel ?

ja maar deze heb je niet meer nodig, je bbox zal op een andere manier verbonden worden namelijk met een utp netwerkkabel die vertrekt vanuit de glasvezelmodem en aangeloten zal worden op WAN ingang van je bbox3 en je analoge telefoon wordt dan op de TF ingang van je bbox aangesloten

@Martin @jonathandr @tina.b 

Bedankt voor de info, ik vermoed dat wanneer ik hier een oplossing voor mijn vader zijn vaste lijn zie verschijnen, dat men dan gelijk ook een bbox voor hem zal voorzien ? Die heeft hij (nog) niet….

Inderdaad iemand van het proximus forumteam zelf zou kunnen het fiberteam raadplegen voor de stand van zaken, wanneer ze de aansluiting zullen doen en dus ook de bbox3v+

Reputatie 7
Badge +3

@FIWI 

ik zie dat er een dossier lopende is : er is een conflict in ordering tussen glasvezel en koper… mijn collega volgt dit verder op. 

we duimen dat het snel in orde komt !!

groeten

Tina

@tina.b 

bedankt voor de “heads up”.

Kan die collega mij (of mijn vader) op de hoogte houden hieromtrent aub ?
Hij wordt 79 binnenkort en maakt zich nogal zorgen…. 2020 is zijn jaar niet echt, zoals voor de meesten van die leeftijd :-/

Vriendelijke groeten,

  1. Willems
Reputatie 7
Badge +3

@FIWI 

ik heb jouw gsm ook in het dossier toegevoegd.

gr,

Tina

Super, bedankt.

@tina.b 

Onderaan een paar foto’s  

dit labeltje hangt aan een optisch kabeltje dat alleen maar vertrekt en ook terug aankomt in de stekkerdoos
Een deel van de “switchen” in de kelder
Ingang naar de kelder waar de nieuwe switchen staan
“Stekkerdoos” - géén UTAC nummer vermeld, ook niet op de zijkant of achterkant
Andere kast met ook een soort van “switchen”

 

Reputatie 7
Badge +3

vind je in het appartement zelf zo geen stekkerdoosje ?

Ja dat is vermoed ik de 4de foto hierboven, echter er staat geen nummer op vermeld…. :-/  zoals u ziet

Reputatie 7
Badge +3

die 4de foto is effectief in het appartement zelf, veronderstel ik ?

die 4de foto is effectief in het appartement zelf, veronderstel ik ?


inderdaad, dat stekkerdoosje zit naast de keuken in een apart lokaaltje.

@tina.b 

Holla Polla… :-) ik zag net op de foto een klepje op de stekkerdoos, ik had dit niet gezien gisteren ter plekke, daar zou  dus blijkbaar een nummer onder staan, heb hem gevraagd dat hij eens zou kijken… Ik stuur u het nummer door in PM...

@tina.b @jonathandr @Martin 

Hallo, eerst het goede nieuws, mijn vader zijn Proximus VOIP telefoon is nu goed werkende, en de technieker stelde meteen ook voor om het internet te activeren. Dat is allemaal netjes in orde.

Vandaag heb ik hem geholpen om met zijn desktop PC op internet te gaan via een D-Link USB Wifi adaptor, gezien het lokaaltje waar de pc staat, niet is voorzien van een netwerkaansluiting.

Alles werkt prima, behalve het versturen van e-mail, dat lukt niet. Mijn vader had internet bij Scarlet, maar ik vermoed dat de technieker internet van Proximus heeft geactiveerd. Op zich dan niet echt problematisch, maar dan zal hij waarschijnlijk een nieuw e-mailadres bij Proximus moeten hebben, alsook login en paswoord en settings voor uitgaande mail. Kunnen deze snel bezorgd worden aub ?

Blijkbaar werken zijn Scarlet mail instellingen niet om mail te versturen.

Kan uw vader nog via https://webmail.scarlet.be/nl/  mails versturen en mails ontvangen, want dat zou moeten werken via internet of je nu bij Proximus zit of bij een andere provider speelt dit geen rol

Reputatie 7
Badge +4

Fyi

https://bipt.be/consumenten/nummers-en-e-mail-overdraagbaarheid

Je hebt een e-mailadres met domeinnaam van jouw huidige telecomoperator

Bijvoorbeeld: jan.smet@skynet.be, jan.smet@telenet.be...

Je kunt dit e-mailadres 18 maanden behouden. Dat is gratis, maar je moet dat aanvragen voor jouw abonnement afloopt. In die tijd bezorg je mensen zelf je nieuwe e-mailadres. Je operator moet jou één van deze opties aanbieden:

  • je oude e-mailadres 18 maanden blijven gebruiken.
  • je oude e-mailadres onmiddellijk afsluiten, maar de operator stuurt wel jouw e-mails naar het oudere adres gedurende 18 maanden door naar jouw nieuwe e-mailadres.

= het oude scarlet e-mail adres blijft 1,5 jaar behouden/beschikbaar op voorwaarde dat u dit tijdig gevraagd hebt 

 

&

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_config/particulieren/support/internet/e-mails-en-website/je-mailbox-instellen/email-instellen-op-je-gsm-tablet-of-computer.html

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_alias/particulieren/support/internet/e-mails-en-website/je-mailbox-instellen/een-e-mailadres-aanmaken.html

 

Kan uw vader nog via https://webmail.scarlet.be/nl/  mails versturen en mails ontvangen, want dat zou moeten werken via internet of je nu bij Proximus zit of bij een andere provider speelt dit geen rol


Ik zal dit even meedelen, bedankt !

Reputatie 7
Badge +4

@FIWI er werd bij aansluiting ook een welkomstbrief verstuurd om een MyProximus account aan te maken. Als je vader wenst kan hij via MyProximus een Proximus mailbox aanmaken (login en paswoord zijn daar terug te vinden).

Reageer