Vraag

Vast nummer verdwenen - heractivatie duurt onwaarschijnlijk lang

  • 2 January 2021
  • 11 reacties
  • 150 Bekeken

Goedemorgen,

 

twee weken geleden (21/12/2020) zijn we verhuisd met ons kantoor. Er werd een afspraak gemaakt met een Proximus technieker om de vaste lijn over te zetten van de oude locatie (03 zone) naar de nieuwe locatie (014 zone). Dit verliep vlot, ware het niet dat de technieker na afloop vertelde dat we een nieuw nummer kregen. Dat was door ons niet gevraagd !!

 

Als bedrijf moeten we absoluut bereikbaar zijn en blijven voor onze klanten. Iemand die nu naar ons nummer belt (dat op al onze stickers, folders, documenten, … staat) krijgt onmiddellijk de melding dat het nummer niet bereikbaar is. Dat kan en mag dus absoluut niet !!!

 

Je zou verwachten dat het niet zo moeilijk moet zijn om die fout terug recht te zetten en het oude nummer gewoon terug toe te wijzen. Een nummer dat 10 minuten geleden nog bestond moet toch terug geactiveerd kunnen worden? Een simpel telefoontje naar de helpdesk zou zoiets toch moeten kunnen verhelpen?

 

Helaas levert telefonische communicatie met de helpdesk alleen maar frustratie op. Vriendelijke mensen die duidelijk getraind zijn in klachtenbehandeling (“ik begrijp uw probleem, meneer”), maar niet in staat zijn om het probleem op te lossen en duidelijk ook niet begrijpen hoe acuut de situatie is. Ik word doorgeschakeld van de ene dienst naar de ander, waarbij ik te horen krijg dat ik ofwel niet op de juiste afdeling zit (naar waar ik nochtans was doorgeschakeld door een Proximus medewerker) ofwel dat ze mijn probleem niet kunnen oplossen.

 

Verschillende telefoontjes en heel wat frustratie later ben ik nog altijd niet verder dan de melding dat er een “case” is aangemaakt. Die “case” moet dan toegewezen worden aan een Proximus medewerker. Die gaat dan bekijken of het probleem kan opgelost worden. Er is dus met andere woorden nog altijd geen antwoord op de vraag of het nummer terug geactiveerd kàn worden. Los van het feit dat dit naar mijn aanvoelen niet erg geloofwaardig is, is er nog altijd geen concrete timing vooropgesteld. Wanneer wordt dit probleem aangepakt? Al wat ik te horen krijg is dat de “case” een prioriteit “survive” heeft, de hoogste prioriteit dus. Er is nog altijd niks gebeurd.

 

Ik blijf herhalen dat we een bedrijf zijn, dat we bereikbaar moeten zijn. Het blijft helaas gewoon in dovemansoren vallen. De standaard zin “ik begrijp uw probleem meneer” klinkt ondertussen ronduit belachelijk.

 

Wie kan dit aanpakken? Waar kan ik geholpen worden? Moet hier echt een advocaat voor ingeschakeld worden?


11 reacties

@SabrineHass 

Omdat de PX moderatoren morgen je zouden kunnen verder helpen, zet je best in je → ForumProfiel (terwijl je ingelogd bent) zoveel mogelijk (privé) klantgegevens (indien dit nog niet gebeurd is). In het veld "Ticket" kun je specifieke/privé info m.b.t. je vraag vermelden (bv hier ook het nummer dat je wil terug activeren). Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". Meldt het hier zodra dit gebeurd is.

Beste, 

is het mogelijk een Inactieve nummer terug te activeren ??

Reputatie 7
Badge +5

@Martin Helaas is dat ook niet mogelijk aangezien die lijn volledig is afgesloten. Dit kan enkel als de nummer actief staat.

en doorschakelen van 03 nummer naar 014 nummer kan niet op één of ander manier geregeld worden ?

Reputatie 7
Badge +5

@Brabus poorten Helaas is het zoals hierboven al eens is vermeld. Een verhuis van een 03-zone naar een 014-zone wilt ook zeggen dat je telefoonnummer zal veranderen. Wij kunnen wel op het oude telefoonnnummer een boodschap plaatsen zodat ze worden verwezen naar het nieuwe telefoonnummer. Indien je dit wenst mag je beide nummers aan je profiel toevoegen zodat we dit in orde kunnen brengen.

en waarom zouden ze dan ook niet tijdelijk de oproepen die nog toekomen op het oude 03 nummer niet kunnen doorschakelen naar het 014 nummer !!

Reputatie 6
Badge +2

Ik vrees dat dit een zeer moeilijk geval zal worden.

Volgens de regels van het BIPT zijn geografische nummers nog steeds gebonden aan de vroegere zone’s. Je zal dus in de 014 zone automatisch een 014 nummer krijgen, en heel waarschijnlijk kan je het oude 03 nummer niet mee verhuizen.

 

Dat zijn ridicule en ouderwetse regels, gezien telefonie niet meer vanuit de oude telefooncentrales geleverd wordt, en alles elektronisch gebeurt (SIP, IMS). Technisch gezien zou Proximus perfect je oude 03 nummer kunnen overbrengen naar de nieuwe aansluiting.

Het begrip “zone” heeft ook geen enkel nut meer, gezien de tarieven al lang niet meer “zone gebonden” zijn, er bestaat maar één nationaal tarief naar vaste lijnen.

Gezien de oude aansluiting niet meer actief is, is ook je 03 nummer niet meer actief.

Anders had je zelf nog de doorschakeling kunnen activeren ...

 

Voor jou vijgen nà Pasen, maar in dergelijke omstandigheden (verhuis naar andere zone met behoud van nummer) is mijn advies altijd om je nummer te porteren naar een Voip provider.

Dan gebruik je dat nummer waar en wanneer je zelf wilt …

 

PS

Proximus kan wel een automatische boodschap activeren op je oude nummer met het bericht van nummer wijziging. Deze dienst is gratis gedurende 3 maanden.

 

Reputatie 6
Badge +2

Enkel als men in dezelfde telefoonzone blijft kan men zijn nummer behouden ook als men verandert van provider maar wanneer men naar een andere telefoonzone verhuist dan krijgt men een nieuwe nummer en dat is voor alle providers zo.

 

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_call_nb_port_move/particulieren/support/myproximus/verhuizen-wijzigen-of-opzeggen/verhuizen/verhuizing-telefoonnummer-behouden-verhuizen.html

Ja als het kan moet er natuurlijk iemand zijn van de bevoegde dienst die dit al dan niet in orde kan brengen en de proximus forummedewerkers zouden je wel kunnen hierbij beter verder helpen maar die komen niet langs op het forum tijdens  feestdagen en weekends !

Dag Martin,

 

dat kan best zijn, maar op mijn vraag om dan (tijdelijk?) het oude nummer 03 opnieuw te openen/activeren en dan doorschakeling te activeren naar het nieuwe 014 nummer kreeg ik ook alleen maar het antwoord dat men niet wist of dat mogelijk was… 

@Brabus poorten 

FYI: Ik kan verkeerd zijn maar ik denk dat die nummer aan zones gekoppeld zijn en je zo maar in zone 014-xxxxxx het zelfde nummer kun behouden van zone 03-xxxxxx !?

Maar de proximus forummedewerkers zullen je zeker verder te woord staan maandag als ze hier terug op het forum langskomen.

NB: bellen zou je wel kunnen doen:

0800 22 800 voor residentiële klanten (particulieren)
        * contacteer onze klantendienst
        * Proximus experts tot uw dienst
0800 22 500 voor zelfstandigen en KMO's / kleine ondernemingen.
        * Contacten voor zelfstandigen en kleine bedrijven (t.e.m. 9 medewerkers)
        * bizz all-in
0800 22 200 voor (grote) bedrijven (corporate klanten) en overheden.
        * grote-bedrijven-en-overheden/contact

 

Reageer