Beantwoord

utp cat6

  • 29 March 2023
  • 9 reacties
  • 255 Bekeken

Hallo,

Ik heb een cat6 kabel gekocht en nu blijkt dat deze niet werkt om verbinding te maken met internet en mijn pc.

Met een cat 5e werkt het gewoon wel.

De kabel in de muur is ook cat 5e met een een normale niko aansluit doos.

Er is hier geen fiber dus ik vermoed dat daar het probleem ligt?

Heeft er iemand een idee waarom dit het geval is en of dit op te lossen is?

icon

Beste antwoord door Burger 29 March 2023, 18:32

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Er is geen reden waarom deze Cat6 niet zoals de Cat5e zou werken tenzij de volgorde van de aansluitpinnen verschillend  zou zijn 

 

 

 

CAT6 kabel kopen, morgen in huis | Allekabels

Er is geen reden waarom deze Cat6 niet zoals de Cat5e zou werken tenzij de volgorde van de aansluitpinnen verschillend  zou zijn 

 

 

 

CAT6 kabel kopen, morgen in huis | Allekabels

Ja toch is er iets anders aan de hand.

Ik heb de logische dingen al getest…… meerdere cat6 kabels geprobeerd, contactdoos uit de muur en nagekeken.

Wat ik nu ga proberen is pc naast modem zetten en de cat6 kabel rechtstreeks van modem naar pc om te testen of het probleem mss in de kabel die in de muur loopt zit wat dan ook raar zou zijn omdat alles normaal werkt met een cat 5e kabel.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat het signaal mss te zwak is wat ook bedenkelijk is omdat het maar 10-15 meter is.

Blijkbaar zit er dan toch een probleem in de kabel van de muur of contactdoos…….

Toch raar dat het dan met een cat5e wel perfect werkt……….

@Burger Kan ik Cat6-kabel gebruiken op Cat5-netwerk?

Ja idd had hier en daar ook al gelezen dat deze compatible zijn met elkaar maar omdat het met een cat5e wel werkt ben ik het dan mss te ver gaan zoeken dus hopelijk opgelost met de jack  te vervangen…..

Of zou er een slecht contact in je RJ45 stekker zijn mss van je cat6 kabel.

kun je met je laptop bv een verbinding maken met je cat6 kabel rechtstreeks op je bbox (gele poorten) om te zien of dit werkt .

Of zou er een slecht contact in je RJ45 stekker zijn mss van je cat6 kabel.

kun je met je laptop bv een verbinding maken met je cat6 kabel rechtstreeks op je bbox (gele poorten) om te zien of dit werkt .

ja ik had men pc al naar beneden gezeuld en daar werkt het wel met de cat6 kabel dus ben ik nu wel 99% zeker dat het aan de kabel in de muur of aansluiting zelf ligt. 

Volgens mij zijn die niko cat5 connectors toch niet echt compatible met cat 6 en 7 stekkers.

Reputatie 7
Badge +4

Er zijn Niko cat 5e en cat 6 uitvoeringen

Audio-TV-Data-Telefoon (niko.eu)

→ Probleem niet te wijten aan (interne) contacten/aansluitingen (contactdoos)?

Ik vermoed dat er cat6 kabel op een cat5e contactdoos zich gewoon als een cat5e kabel gedraagt

Er zijn Niko cat 5e en cat 6 uitvoeringen

Audio-TV-Data-Telefoon (niko.eu)

→ Probleem niet te wijten aan (interne) contacten/aansluitingen (contactdoos)?

Ik vermoed dat er cat6 kabel op een cat5e contactdoos zich gewoon als een cat5e kabel gedraagt

Ja volgens ‘internet’ zijn cat 5e en cat 6 stekkers hetzelfde dus begrijp ik het toch niet waarom in mijn geval een cat5e kabel wel werkt en een cat 6 niet……..

Het zal dan wel aan die keystone van niko liggen……….

In alle geval ik zal wel een nieuwe cat 6 kabel trekken en hopelijk komt er de komende jaren fiber in mijn straat…...

Reageer